[REVIEW] Destiny 2: Shadowkeep – schieten blijft geweldig

Games Jelle van Es 9 okt 2019

Een paar jaar geleden ging Activision een langdurige samenwerking aan met voormalige Halo-ontwikkelaar Bungie. Die laatste bracht twee Destiny-games uit, met een aantal uitbreidingen. De games wisten echter niet de hooggespannen verwachtingen te houden en het huwelijk ging uit elkaar. Gelukkig wel op een goede manier, waardoor Bungie nu zelf kan bepalen hoe het verder kan met de reeks. Met Destiny 2: Shadowkeep heeft de ontwikkelaar een grote nieuwe uitbreiding vrijgegeven.

In Destiny 2: Shadowkeep reis je af naar een oude bekende locatie in de vorm van de maan. Daar is van alles en nog wat gaande en is het aan de speler om dit nieuwe kwaad te bezweren. De uitbreiding komt met nieuwe omgevingen en uitdagingen, missies, een raid, veel nieuwe wapens om te verzamelen en meer. Dit zijn de vijf punten die mij tijden het spelen zijn opgevallen.

Schieten blijft geweldig

Vanaf het eerste deel blijkt al dat Bungie één ding heel goed kan en dat is het neerzetten van een goede shooter. Met het spelen van Destiny 2: Shadowkeep kwam dat weer naar boven. Dit is een game waarbij je je constant goed voelt wanneer je trekker van je geweer overhaalt. De impact van de kogels is uitstekend en het is heerlijk om een paar headshots te maken om op die manier een vijand af te knallen. Daarbij helpt het ook dat de game een uitgebreid wapenarsenaal heeft en het heerlijk is om te experimenteren met nieuwe wapens die je tijdens het avontuur vindt.

Boeiende gevechten

Het helpt daarbij dat je constant in toffe gevechten terecht komt. In de hoofdmissies krijg je meer dan een veldslag voorgeschoteld die niet minder dan episch is qua beschrijving. Daarnaast kent de game ook diverse zijmissies en heb je momenten waarop je samen met andere spelers tijdens een tijdelijk evenement kunt gaan knallen tegen een sterke vijand. Wanneer er geknald kon gaan worden, was ik eigenlijk altijd enthousiast.

Altijd actie (Bron: Bungie)

De maan als locatie is top

Het is misschien een klein beetje goedkoop om een plek te gebruik voor een uitbreiding die je al eerder hebt gehad. Toch voelt de maand aan als nieuw, zeker in Destiny 2. Het oogt behoorlijk anders dan wat ik me kan herinneren en kent verschillende plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken. Met name de ondergrondse gangen, waarbij je nooit precies weet wat er om de hoek op je staat te wachten zijn goed uitgewerkt.

De maan is een toffe locatie (Bron: Bungie)

Iets te veel herkenning voor de fanatieke speler

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Destiny 2 met onderbrekingen speel. Met een nieuwe uitbreiding of DLC keer ik terug om weer wat te doen. Op die manier grind ik niet door totdat ik een bepaald niveau heb gehaald of het perfecte wapen heb. Raids zijn zodoende ook niet aan mij besteed. Maar ondanks dat ik dus geen fanatieke speler ben, vond ik dat Destiny 2: Shadowkeep een beetje herhaling van zetten deed. De maan ben je in de eerste Destiny al tegengekomen, ondanks dat het nu anders voelt. Irritanter vond ik het dat je heel wat vijanden tegenkomt die je al kent en ook dat de game qua eindbazen nogal wat herhaling biedt. En dat is jammer.

(Bron: Bungie)

Als nieuwkomer wel lastig

Zoals gezegd heb ik de game een tijd niet gespeeld en de game waarmee ik aan de slag ben gegaan is de digitale complete versie. Mijn oude savefiles leken daarbij niet te zijn meegenomen en ik kreeg een standaard personage met een uitrusting die een powerlevel van 750 biedt. Daarmee ben ik gelijk met de nieuwe content begonnen en dan kom je er wel achter dat je iets te zwak bent. Daardoor is het begin van de nieuwe uitbreiding voor mij echt wat lastig geweest en ben ik hier en daar op een ietwat domme manier doodgegaan. Houd daar dus wel rekening mee als je weer wilt gaan beginnen.

(Bron: Bungie)

Destiny 2: Shadowkeep is nu verkrijgbaar, onder andere als digitaal compleet pakket. De game is te spelen op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.