[REVIEW] Dragon Quest Builders 2: “uren speelplezier op een laag tempo”

Games Jelle van Es 13 jul 2019

Met de eerste Dragon Quest Builders probeerde uitgever Square Enix een mix te brengen tussen twee populaire games: Dragon Quest (in Japan nog altijd enorm groot) en Minecraft. Het was een game die me heel wat uren heeft vermaakt en simpelweg naar meer smaakte. Wat dat betreft is het fijn dat de game en vervolg heeft gekregen in de vorm van Dragon Quest Builders 2.

Dit nieuwste deel draait iets meer om verhaal en iets minder om het constant uitvinden van nieuwe bouwtechnieken. Je kunt nog van alles en nog wat bouwen, maar er is meer ruimte voor de ontwikkeling van de personages. De game speelt zich af na de gebeurtenissen van deel één en begint op een boot. Jij bent een naamloze bouwer, die gevangen is genomen door een groep genaamd de Children of Hargon. Zij zijn er op uit om de duistere krachten die in deel één werden verslagen in ere te herstellen. Je kunt gelukkig uit de boot ontsnappen en spoelt aan op een eiland, waar je kennis maakt met ene Malroth. Hij sluit zich aan bij de speler en samen ga je op avontuur, waarbij je weer heel wat dingen neer zet. Dit zijn de punten die ons zijn opgevallen.

Je voelt je minder alleen in Dragon Quest Builders 2

Waar je in het eerste deel de hoop van de mensheid was en alles zelf moest fixen, daar word je nu dus constant ondersteund. In gevechten is Malroth altijd bij je en daarnaast zijn de plekken waar je naar toe gaat bevolkt door veel meer burgers. En die dragen allemaal op hun eigen manier hun steentje bij. De kleine opdrachtjes zijn wat diverser en je hebt gelijk het gevoel van voldoening wanneer je ze afmaakt, omdat er allemaal vrienden om je heen staan te klappen.

Meer voldoening met het opbouwen van de beschaving

Doordat het geheel een stuk gezelliger is geworden, ben je ook meer geneigd om echt de moeite te stoppen in de dingen die je bouwt. Nog altijd kun je kamers maken door blokken neer te zetten en het geheel af te sluiten met een deur. Maar in plaats van gewoon wat aarde op te scheppen en dat als bouwblikken te gebruiken, vond ik het fijner om hout te hakken en er echt iets moois van te maken. Het geeft echt voldoening als je een paar kamers hebt gemaakt met slaapbedden en ‘s nachts daar een stuk of tien van jouw vrienden vredig liggen te maffen.

Dragon Quest Builders 2

Puzzels verspreid over de wereld

Vanuit je basis is het nog altijd zaak dat je de wijde wereld intrekt. Daar krijg je te maken met monsters die het op de speler hebben gemunt en hen moet je natuurlijk uitschakelen. Daar krijg je dan weer experiencepunten voor en stijg je in levels. Wat echter nieuw is, is dat je bij het verkennen van de wijde wereld regelmatig op plekken komt waar je puzzels moet oplossen. Het begint makkelijk, maar uiteindelijk zijn het best wel uitdagende puzzels om te voltooien. Qua variatie is het in elk geval top!

Dragon Quest Builders 2

Constant wel weer iets te doen in Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2 is net als zijn voorganger een game waar je enorm veel in kunt beleven. Naast de hoofddoelen, de gewone quests en de puzzels vond ik het heerlijk om zo nu en dan op expeditie te gaan, vijanden te verslaan en voorwerpen te verzamelen. Daarmee maakte ik mijn basis dan weer dingen die ik eigenlijk niet nodig had voor het voltooien van mijn doelen, maar wel het geheel een stuk opvrolijkte. Telkens had ik wel weer iets om mee aan de slag te gaan en daardoor is de game op lange termijn echt dik de moeite waard.

Dragon Quest Builders 2

Tempo is erg laag

Toch is er wel een nadeel en die is te vinden in het tempo van de game. Die is namelijk behoorlijk laag. De gesprekken worden door tekstballonnen gevoerd en je medebewoners hebben de neiging om langdradig te zijn. Daarnaast duurt het lang voordat je een game kunt saven en krijg je na het voltooien van een doel een soort ‘gefeliciteerd-muziekje’ dat je moet afluisteren en even niks kunt doen. Dat gaat op een gegeven moment irritant worden.

Dragon Quest Builders 2 is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en de Nintendo Switch. Speel je je games op de PlayStation 4? Dan hebben we goed nieuws. We mogen voor die versie de game weggeven. Het enige wat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze game. Laat daarbij ook even je adresgegevens achter, zodat we de game kunnen opsturen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.