[REVIEW] Dreams voor de PlayStation 4 is een unieke game

Games Jelle van Es 25 feb 2020

Een paar jaar geleden werd de game Dreams van Media Molecule onthuld. Toen was al duidelijk dat het een ambitieus project zou gaan worden, waarbij je als gamer veel mogelijkheden hebt om dingen te maken. Dat is op zich niet heel erg gek, aangezien deze ontwikkelaar eerder verantwoordlijk was voor de LittleBigPlanet-reeks. Zij houden er dus van om de gamer de mogelijkheid te geven om zelf creaties te maken.

Dreams is al bijna een jaar lang in een zogenaamde Early Acces-fase geweest, maar sinds 14 februari is de game ook als volledige release naar buiten gebracht en kun je nu gebruik maken van alle toeters en bellen die de game tot zijn beschikking heeft. Ik ben met de game aan de slag gegaan en dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

Rustig kennismaken met Dreams via Art’s Dream

Hoewel Dreams een game is die voornamelijk draait om het maken en delen, kent de game ook een singleplayeravontuur. Het gaat om Art’s Dream en het is een avontuur dat je een paar uur bezig houdt. Het gaat daarbij om de muzikant Art, die het niet heel erg goed kan vinden met de andere leden van zijn band. In het avontuur ga je op zoek naar je eigen ik en krijg je daarbij vele verschillende soorten gameplay voorgeschoteld. Het is best vermakelijk en laat vooral zien wat er zoal mogelijk is in de game. Art’s Dream is namelijk gemaakt met dezelfde tools die jij als gebruiker hebt.

Nu al veel levels beschikbaar

En als je Art’s Dream hebt beleefd, dan is het mooi om te zien dat de community nu al veel toffe dingen heeft gemaakt. Een groot gedeelte daarvan komt uit de Early Acces-fase, maar ook nu de game volledig uit is, zie je regelmatig toffe dingen opduiken. Het navigeren in deze content is redelijk goed gedaan. Je kunt zoeken op de nieuwste creaties, de dingen die het meest zijn binnengehaald, de ervaringen die door de ontwikkelaars worden aangeraden en nog veel meer. Op die manier is er eigenlijk altijd wel wat te beleven in de game.

Genoeg creaties (Afbeelding: PlayStation)

Zelf dingen maken is best goed te doen

Maar uiteindelijk wil je zelf ook je steentje bijdragen in Dreams. De game wordt geleverd met heel wat verschillende tutorials en ik raad het je echt aan om daarmee aan de slag te gaan. Ze kosten wat tijd, maar uiteindelijk is het daarna een stuk makkelijker om de tools te begrijpen. Die tools zelf zijn overigens zeer gebruiksvriendelijk, waardoor je redelijk snel wat dingen kan maken. En het is daarbij niet alleen maar het geval dat je gameplaylevels maakt. Dreams is meer dan een gamegenerator. Als je er zin in hebt, dan ga je een kunstwerk maken of gebruik je de game om muziek te componeren. Dreams is echt een game die van alle markten thuis is. En als je geen zin hebt om zelf iets te maken, dan is de kans groot dat je een bepaald voorwerp dat je nodig hebt kunt vinden in de community.

Creatief bezig zijn (Afbeelding: PlayStation)

Kwaliteit is niet altijd je van het

Je kunt hele toffe dingen vinden in Dreams op de PlayStation 4. Maar voor elk tof stukje in de game, zijn er iets van drie of vier die echt heel erg matig zijn. Dat is logisch bij een game drie draait om user-generated content, maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Soms kom je iets tegen dat wordt aangeraden in het overzicht, maar blijkt het eigenlijk niet de moeite waard te zijn.

Soms is het top, soms is het nop (Afbeelding: PlayStation)

Dreams is niet voor iedereen geschikt

Net als bij LittleBigPlanet en Super Mario Maker 2 is Dreams voor de PlayStation 4 wel een typische game die echt niet voor iedereen geschikt is. Wanneer je niet al te creatief bent of enkel op zoek bent naar gameplay-ervaringen die van een enorm hoog niveau zijn, dan is dit niet de game voor jou. Dreams is echt bedoeld om je te verwonderen en je te laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van gamecreatie.

Dreams
Hoe creatief ben je? (Afbeelding: PlayStation)

Dreams is nu beschikbaar voor de PlayStation 4. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.