[REVIEW] Fire Emblem Three Houses: Belachelijk goed!

Games Jelle van Es 26 jul 2019

De Fire Emblem-reeks is er eentje die al sinds de NES bestaat. De eerste games verschenen exclusief in Japan, maar met de komst van de Game Boy Advance mochten we ook kennismaken met de serie. De meeste titels verschenen op de handhelds van Nintendo, met een GameCube-titel als een opvallende uitzondering op die regel. Fire Emblem Three Houses is de nieuwste game uit de reeks, die nu beschikbaar is op de Nintendo Switch.

Fire Emblem Three Houses is een origineel verhaal in de reeks en hier en daar wat interessante vernieuwingen doorvoert. De game begint op een speciale academie. Hier komen jonge strijders uit de verschillende landen samen om tactieken te leren. Na een korte introductie begin jij hier als professor. Het is aan jou om jouw team samen te stellen en men te leren hoe te vechten. De game is daarbij een mix tussen strategische gevechten zoals we die kennen van de reeks en een RPG met een boeiend verhaal en interessante personages. Dit zijn de vijf punten die zijn opgevallen tijdens het spelen.

Enorm veel content in Fire Emblem Three Houses

Ten eerste is Fire Emblem Three Houses een game met veel content. De game werkt met weken, waarbij je elke week kunt kiezen wat je gaat doen. Je kunt er voor kiezen om rond te gaan lopen over de academie en daar te gaan praten met de verschillende personages, meedoen aan toernooien en uitdagingen en missies aannemen. Of je stort je op willekeurige gevechten om op die manier jouw leerlingen klaar te stomen voor het echte werk.

Fire Emblem: Three Houses
(Afbeelding: Nintendo)

Door in de strategische gevechten aanvallen uit te delen, verdient jouw personage experiencepunten om levels omhoog te gaan en verbetert hij of zij de vaardigheden van een bepaald soort aanval. Wanneer iemand sterk genoeg is, dan kan er voor gekozen worden om een nieuwe en sterke rol aan te nemen en zo dus steeds beter te worden. Bovendien zouden de verhaallijnen iets anders zijn wanneer je voor een ander team kiest aan het begin van de game. Elk team is een House met zijn eigen personages en leiders. Op die manier is dit een game die je makkelijk honderd uur kunt spelen.

Boeiende personages

Het helpt daarbij dat je te maken krijgt met personages die ook echt daadwerkelijk boeiend zijn. Zowel de hoofdpersonages als zij die je bijstaan in de gevechten zijn interessant genoeg om beter te leren kennen. Bovendien helpt het ook echt om gesprekken met andere personages aan te gaan. Op die manier help je ze beter te motiveren en een gemotiveerd persoon is weer beter in staat om nieuwe dingen te leren en beter te worden.

Uitstekende gevechten

De gevechten zelf zijn van een hoog niveau. De basis is nog altijd hetzelfde. Dat betekent dat magie goed werkt tegen iemand die gebruik maakt van een zware bepantsering, maar in hetzelfde geval pijlen weer niet effectief zijn. Die laatste zorgen wel voor extra schade wanneer je vijand gebruik maakt van een vliegend beest. Je moet dus goed begrijpen wat je sterke, maar ook zwakke kanten zijn. En niet altijd alles doen met enkel je sterkste personage. Je zult er dan snel achterkomen dat je andere personages minder sterk zijn in de latere levels en dan word je van de kaart geveegd. Constant ben je zodoende in Fire Emblem Three Houses op je hoede en denk je vaak vooruit.

Fire Emblem: Three Houses
(Bron: Nintendo)

Foutjes herstellen

Ikzelf speel Fire Emblem Three Houses met de setting dat je personages voorgoed zijn verloren wanneer je ze in een gevecht laat sterven. Dat maakt het geheel net een tikkie spannender. Het falen hierin kan betekenen dat je of het verlies voor lief neemt of het level opnieuw speelt. Je hebt echter per potje ook een rewind-functie. Deze kun je per gevecht slechts een paar keer gebruiken en geeft je de mogelijkheid om terug te spoelen naar het moment dat alles nog goed ging. Hierdoor kun je er voor kiezen om een personage dat net werd afgemaakt niet agressief op te stellen of juist een andere keuze te maken. Het maakt de game niet makkelijker, maar zorgt er voor dat je niet extra veel tijd verliest door helemaal opnieuw te beginnen met het level.

Fire Emblem Three Houses
(Afbeelding: Nintendo)

Hoge productiewaarde voor Fire Emblem Three Houses

Fire Emblem Three Houses is een game die zoals gezegd erg lang is. Dan denk je dat de ontwikkelaar op bepaalde vlakken keuzes maakt om de werkdruk te verlagen. Maar nergens in de game krijg je dat gevoel. Zo wordt elk stuk tekst in de game voorzien van voice-overs, die ook nog eens goed zijn. Tel hier de uitstekende tussenfilmpjes bij op en de strakke animaties wanneer je in de gevechten bezig bent en je hebt een game die technisch gewoon uitstekend in elkaar zit.

Fire Emblem Three Houses

Alles bij elkaar is Fire Emblem Three Houses één van de beste games van dit jaar en een must-have voor vakantie. De game is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over wat er beschikbaar is voor dat platform? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.