Elektrische fiets opvoeren? Met Bosch word je meteen gestraft

Tech Ilona Braam 26 jul 2019
Leestijd: 2 minuten

In Nederland mag een elektrische fiets je een boost geven tot 25 km per uur. Als dat meer wordt, heb je te maken met een speed pedelec en daar heb je kentekenplaat, verzekering en helm voor nodig. Vaker dan je zou denken racen e-bikes echter toch een stukje sneller voorbij dan zou moeten. Het is namelijk best populair om de dingen op te voeren. Naast illegaal is het tunen van je elektrische fiets ook nog eens gevaarlijk. Bosch heeft besloten actie te ondernemen en het tuners zo moeilijk mogelijk te maken.

Langzamer door tunen

Het bedrijf voegt namelijk extra software toe aan zijn 2020 modellen en als je een elektrische fiets hebt met een nieuw Bosch systeem wordt je binnenkort meteen gestraft als je stiekem toch je fiets opvoert. Op je display verschijnt er een foutmelding en je bereikt met je getune juist het tegenovergestelde. De ondersteuning wordt namelijk op een laag niveau gezet en pas na 90 minuten fietsen kun je weer terugschakelen naar de normale stand.

Bosch opvoeren elektrische fiets

Drie keer is scheepsrecht

Koppige mensen die toch weer aan het opvoeren gaan krijgen uiteindelijk nog meer problemen. Als je het namelijk drie keer probeert, zul je met je elektrische fiets terug moeten naar de dealer. Deze moet een Bosch diagnosetool inzetten om het systeem te resetten en met de tool kunnen ze meteen ook zien wat je hebt uitgevreten.

Sneller slijtende elektrische fiets

Bosch heeft verschillende redenen om het nieuwe systeem in te zetten. Ten eerste waarschuwen ze al op hun website dat het tunen van je elektrische fiets gevaarlijk en riskant is. Daarbij overtreedt je met het opvoeren van je e-bike ook de wet. Een andere reden voor Bosch om het tunen van je fiets aan te pakken heeft te maken met de eBike-norm EN15194. Hierin wordt aangegeven aan welke eisen e-bikes moeten voldoen. Zo moeten onderdelen bijvoorbeeld een bepaalde tijd meegaan en door het tunen slijten verschillende onderdelen natuurlijk veel te snel volgens de norm. Het is dus een stukje eigenbelang, maar het heeft zeker ook te maken met de algehele veiligheid.

Verder is Bosch ook nog bezig geweest met een ander probleem op de weg. Zo zijn er al redelijk wat mensen over de kop gevlogen met hun speed pedelec door volop te remmen. Het bedrijf wil ervoor zorgen dat het remmen wat soepeler gaat met een ABS-systeem.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Elektra Bikes

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen