[REVIEW] Gears 5: Hier koop je een Xbox One voor

Games Jelle van Es 10 sep 2019

Als je een spelcomputer zou kopen en je hebt nog niks in huis, dan is de PlayStation 4 de absolute aanrader. De spelcomputer heeft de meeste topgames en is simpelweg het meest populair. Op die manier kun je makkelijker spellen ruilen. Toch is er ook wel iets te zeggen voor de Xbox One. Zeker met de Game Pass heb je een goede deal en kun je met je abonnement exclusieve games vanaf dag 1 in huis halen. Gears 5 is zo’n game en dat is gelijk zo’n titel waarvoor je een Xbox One in huis haalt.

Want dit is zo’n typische game die kwaliteit uitstraalt. En dat mag ook wel, want veel exclusieve games heeft de Xbox One dit jaar niet. Gears 5 speelt zich af na de gebeurtenissen van deel vier (joh…). De bevolking krabbelt na alle oorlogen onder de leiding van de COG weer op. Toch is er nog altijd gevaar en is het aan JD Fenix, Kait Diaz, Marcus Fenix en Del om missies af te gaan. Al snel gaat het flink mis en ga je als Kait op zoek naar antwoorden. Ze heeft namelijk visioenen en is op zoek naar antwoorden. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Boeiend verhaal

Gears 5 brengt een verhaal dat boeit. Gears of War 4 wist daarvoor al een basis neer te leggen. Daarin werd een nieuwe generatie aan helden geïntroduceerd. Inmiddels kennen zij de klappen van de zweep en begrijp je hoe de relaties zijn. Maar tegelijkertijd biedt de game ook meer achtergrond verhaal. Daarin blijkt dat op de planeet Sera niet alles zo zwart en wit is als dat je zou denken. Het is niet zo dat de COG goed is en hen die daar tegen zijn slecht is. Al snel in de game wordt duidelijk dat er meer speelt en dat de COG door buitenstaanders als fascisten worden gezien. En die diepgang maakt het een stuk interessanter.

Ziet er prachtig uit

De Xbox One X is de krachtigste spelcomputer die op dit moment op de markt beschikbaar is. En Gears 5 maakt daar dankbaar gebruik van. De game ziet er fantastisch uit op een 4K-resolutie met een heerlijke HDR-ondersteuning. Zeker de openingsscene is om je vingers bij af te likken, maar ook de omgevingen die je daarna tegenkomt zien er fantastisch uit. Verder zijn de animaties van een hoog niveau, is de framerate uitstekend en is het heerlijk bloederig wanneer je met je kettingzaag losgaat.

Gears 5 Games with Gold februari 2021-line up Xbox Series X
De schoonheid van de game (Afbeelding: Microsoft)

Gameplay is goed met vernieuwingen

Gears 5 speelt als een typische Gears of War-game. Dat betekent dat je nog altijd veel dekking moet zoeken en van daaruit het vuur opent op de tegenstanders. Daarbij ben je in het voordeel als je hen kunt flanken en ze zo kunt afmaken. Veel wapens uit de voorgaande delen komen terug en het is allemaal wel bekend voor de veteraan. Wat wel nieuw is, is dat je bij wordt gestaan door een robot in de vorm van Jack. Deze kun je tijdens het avontuur upgraden en hem zo voorzien van speciale vaardigheden, die jou tijdens de strijd kunnen helpen. Het is een kleine toevoeging, maar zorgt er wel voor dat de game net wat anders aanvoelt.

Gears 5
Jack staat je bij (Afbeelding: Microsoft)

Wereld is stuk groter

Vaak heb je gewoon een duidelijke route die je moet afleggen en dat zorgt er al voor dat de game uitgebreid is. Maar je doet er verstandig aan om verder te kijken dan je neus lang is. Er zijn enorm veel zijpaden waar je upgrades kunt vinden voor Jack of waar je interessante achtergrondinformatie vindt. Ook heb je hierdoor het gevoel dat je onderdeel bent van iets groters en is het tot slot gewoon leuk om te zien waar je allemaal kunt komen.

(Bron: Microsoft)

Multiplayer staat als een huis

Voor mij was de singleplayercampagne hetgeen wat ik het allerleukst vond, maar de game is meer dan dat. Net zoals de voorgaande games kent het een uitgebreide multiplayermodus, die gewoon erg goed in elkaar zit. Je hebt de competitieve multiplayermodus met verschillende modi, je hebt de welbekende Horde-modus waarbij je het opneemt tegen waves aan vijanden en nog een Escape-modus, waarbij je zoals de naam al zegt moet ontsnappen uit penibele situatie. Alles bij elkaar is het een zeer sterke toevoeging en Gears 5 als totaalpakket echt top.

De multiplayer (Bron: Microsoft)

Ja, Gears 5 is een absolute aanrader en één van de games die echt de moeite waard is om een Xbox One voor te kopen. De game is vanaf 10 september te koop en dan te spelen op de pc of de Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.