[REVIEW] Ghost Recon: Breakpoint – ideale co-op game

Games Jelle van Es 7 okt 2019

Elk jaar brengt Ubisoft wel één of twee grote titels uit. Doordat de Assassin’s Creed-reeks in 2019 een jaartje overslaat, ligt alle focus op Ghost Recon: Breakpoint. In dit vervolg op Wildlands ga je andermaal aan de slag met een elite-soldaat en neem je het op tegen een voormalig teamgenoot, die zijn idealen overboord heeft gegooid.

Dit alles speelt zich af op het fictieve eiland Auroa. Daar zijn alle slimme mensen op Aarde bij elkaar gekomen om een soort perfecte community te vormen. Dit alles onder de leiding van Jace Skell, de CEO van Skell Technology. Een soort Apple-achtig bedrijf dat vooruit loopt op het gebied van techniek en de wereld wilt verbeteren. Op een dag wordt echter elke vorm van communicatie afgesloten met Auroa en reis jij als onderdeel van een elite-team af naar het eiland om te ontdekken wat er aan de hand is. Daar blijkt al snel dat het eiland is veroverd door Cole D. Walker en zijn team. Cole is weer een oud teamgenoot van jou en zijn rol wordt vertolkt door Jon Bernthal, die je weer kent van The Punisher. Een interview met hem vind je overigens hier.

Ghost Recon Breakpoint
(Afbeelding: Ubisoft)

Na een wild begin waarbij er van alles misgaat, is het aan jou om contact te leggen met een groep rebellen, die zich in de bergen hebben verscholen. Vanaf daar ga je verschillende missies aan en beleef je het verhaal. Maar tegelijkertijd is het ook mogelijk om gewoon willekeurig naar plekken toe te gaan, daar de vijanden uit te schakelen en diverse loot te bemachtigen. Op die manier is Ghost Recon: Breakpoint een game met veel mogelijkheden. Dit zijn daarbij de punten die zijn opgevallen.

Groot eiland

Ten eerste is het fijn dat Auroa een groot eiland is. Het is belangrijk om zo vaak mogelijk de helikopter te pakken om van punt A naar B te gaan. Ten eerste omdat je op die manier geen vijanden tegen komt en ten tweede omdat je zodoende een rechte lijn kunt maken naar de plek waar je naar toe moet. Anders rijd je over allemaal kronkelwegen en dat werkt niet zo fijn. Wel is het zo dat Auroa op bepaalde plekken wat leeg aanvoelt, maar daar heb je niet zoveel last van als je je gewoon op de dingen focust die actie opleveren. Wat dat betreft is het eigenlijk een typische Ubisoft-game. Ook games als The Division, Watch Dogs en Far Cry hebben grote stukken waar niet veel te doen is, maar je hebt altijd genoeg plekken waar je wel los kunt gaan.

Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint
Ghost Recon Breakpoint (Bron: Ubisoft)

Samenspelen is tof

Voor een groot gedeelte heb ik Ghost Recon: Breakpoint alleen gespeeld. Het is echter ook mogelijk om vanuit de basis een groep te vormen met vrienden of met wildvreemden en zodoende samen op pad te gaan. Dat maakt de game gelijk een stuk leuker. Met name een zwaar bewaakte basis aanvallen is op die manier vermakelijk. Vanuit een berg overzie je het slagveld, stuur je je drone er op af om de vijanden te scannen en overleg je hoe je gaat aanvallen. Mocht een medespeler dan worden neergeschoten, dan kun je hem dan alsnog redden en heb je het gevoel van kameraadschap.

Ghost Recon: Breakpoint
Samen aan de bak (Bron: Ubisoft)

Jezelf telkens verbeteren

Daarnaast heeft de ontwikkelaar ook goed gekeken naar een game als The Division. Net als in die reeks is het nu mogelijk om telkens betere loot te scoren en zodoende je personage sterker te maken. Nog altijd is een headshot in veel gevallen meer dan genoeg om een vijand om te brengen, maar wanneer je in een intens vuurgevecht zit, kan een iets beter wapen er voor zorgen dat je met wat wild rond geknal alsnog een paar kills maakt. Ook verzamel je voor het omleggen van vijanden en het voltooien van missies experiencepunten waarmee je in levels omhoog gaat. Met de verdiende skillpoints kun je dan bepaalde vaardigheden vrijspelen, waardoor je in missies nog beter voor de dag komt.

Steeds een stapje verder komen Bron: Ubisoft

De keerzijde hiervan is dan wel weer dat de ontwikkelaar de game heeft volgegooid met micotransactions om jezelf wat sneller sterker te maken. De mogelijkheden om iets te kopen zijn ongekend uitgebreid en voelt eerlijk gezegd een beetje vies aan. Tegelijkertijd moet ik ook wel zeggen dat ik tijdens het spelen er geen last van heb gehad en nooit het gevoel heb gehad dat ik het niveau niet aan kon.

Herhaling van zetten

Ghost Recon: Breakpoint kent veel missies, opdrachten en plekken waar je kunt spelen. Toch komt het altijd wel een beetje op hetzelfde neer. Je gaat ergens naar toe, schiet elke vijand af die in de weg staat, verzamelt informatie of een object en voltooit de missie. Natuurlijk zijn er momenten waarbij de spanning lekker hoog is en je echt op het puntje van je stoel zit wanneer er een sterke vijand op het toneel verschijnt, maar veel variatie vind je er niet in. Gelukkig is dat weer niet zo’n probleem wanneer je met vrienden speelt, want dan heb je de lol van samenspelen wat heel veel goed maakt.

Ghost Recon Breakpoint
Schuilen achter de bomen (Bron: Ubisoft)

Technisch niet altijd even lekker

Een paar maanden geleden speelde ik Ghost Recon: Breakpoint op een krachtige pc en vond ik het allemaal wel lekker spelen. Nu ben ik losgegaan op een PlayStation 4 Pro en was het echt een tikkie minder. Zo had ik de grootste moeite om met een auto of een motor een beetje goed rond te rijden. Daarnaast zijn er veel momenten waarop de game rare dingen doet. De framerate kakt soms in, soms verdwijnen objecten en personages gewoon en kun je een missie niet voltooien en in de cinematics is het hier en daar echt wat houterig. Dat leidt wel tot irritatie en geeft het gevoel dat de ontwikkelaar de laatste stap heeft laten zitten.

(Bron: Ubisoft)

Toch overheerst duidelijk het positieve. Dit is een game die perfect is om met vrienden te spelen, maar ook in je eentje valt er genoeg te doen. Het idee van jezelf telkens verbeteren werkt aanstekelijk en zorgt er voor dat ik elke keer weer blij was met een nieuw wapen. Ghost Recon: Breakpoint is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.