[REVIEW] Ghostbusters: The Video Game Remastered

Games Jelle van Es 21 okt 2019

Ghostbusters: The Video Game is een game die heel wat hobbels heeft moeten nemen om uiteindelijk het daglicht te zien. Oorspronkelijk zou de game door Vivendi worden uitgegeven, maar toen dat bedrijf werd opgeslokt door Activision Blizzard, kwamen de rechten bij Atari te liggen. Die was van plan om de game uit te brengen, totdat de titel vlak voor release voor de PlayStation 3 bij PlayStation kwam te liggen en er een soort vreemde exclusiviteitsdeal ontstond.

Door al deze chaos werd de ontwikkelaar min of meer de kind van de rekening. Het was wat lastig om er echt goed aan te komen en kwam door al het gedoe wat later uit dan dat het oorspronkelijk was gepland. Daarmee is het zo’n typische game die je gemist kan hebben. Een paar jaar na de originele release krijg je een tweede kans met Ghostbusters: The Video Game Remastered, die ik op de Nintendo Switch heb gespeeld. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Ghostbusters: The Video Game Remastered is nostalgisch

Ik ben geboren in 1983 en zodoende eigenlijk net iets te jong om de films destijds in de bioscoop te kunnen zien. Wel ben ik redelijk doodgegooid met de merchandise en heb ik later met plezier de films bekeken. Daardoor heb ik nostalgische gevoelens bij de film. En die blijven met deze game redelijk overeind. De verschillende acteurs zijn op uit zondering van Sigourney Weaver en Rick Moranis aanwezig in de game, waardoor je Bill Murray ook in de game hoort spreken. Dat geeft de game toch net wat meer cachet en krijg je het gevoel dat je een soort film aan het spelen bent.

Actie is top

Toen Ghostbusters: The Video Game Remastered in 2009 in zijn oorspronkelijke versie verscheen, was het al een goede actiegame. Je gaat verschillende locaties af en speurt naar spoken via je je speciale bril. Wanneer je er dan één hebt gevonden, gebruik je je speciale wapen om daarmee de energie van de geesten af te snoepen. Ook kun je ze daarmee tegen de grond of tegen de muur slaan. Als ze dan goed genoeg verzwakt zijn, zuig je ze op en heb je een goed gevoel van voldoening. Ook kun je tijdens het avontuur verschillende upgrades kopen, zodat je beter wordt in de gevechten.

Ghostbusters: The Video Game Remastered
(Bron: Koch Media)

Visueel wat verouderd

Ghostbusters: The Video Game Remastered is zoals gezegd gebaseerd op een game die in 2009 verschenen is. En dat zie je er wel aan af. Met name in de cutscenes zie je dat de game echt oud is en oogt het geheel wat leeg. Daarnaast is het zo dat dat de game eigenlijk alleen maar een resolutie upgrade heeft gekregen. Dat is handig wanneer je met een PlayStation 4 Pro op 4K kunt spelen, maar op de Nintendo Switch heb je daar dus niks aan. Het is niet zozeer lelijk, maar het voelt wel wat goedkoop aan.

(Bron: Koch Media)

Geen extra’s voor Ghostbusters: The Video Game Remastered

Daarnaast is er niks extra’s te vinden in de game. Sterker nog, het origineel had een multiplayerstand die je in een soort hordemodus achtige stand kon spelen, maar die schittert hier door afwezigheid. Wat dat betreft is het wel heel erg karig. Natuurlijk, de game wordt voor een budgetprijs uitgebracht. Gevoelsmatig had die prijs nog een keer door de helft gedaan mogen worden.

(Bron: Koch Media)

Ghostbusters: The Video Game Remastered is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.