[REVIEW] Lenovo Legion Phone Duel is ideaal voor gamers

Smartphones Jelle van Es 4 dec 2020

Gamen is al lang niet meer iets dat je alleen maar op een spelcomputer of een handheld doet. Gamen op een smartphone is steeds fijner om te doen en de games worden steeds interessanter. In het verlengde daarvan zien we dat verschillende partijen met hun eigen gamingphone op de markt komen. We hadden al de ROG Phone en de smartphone van Razer. En nu probeert de Lenovo Legion Phone Duel een interessant alternatief te bieden.

En dit is echt een gamingsmartphone om u tegen te zeggen. En de maker weet dat. Op het moment dat je de verpakking open maakt, komt er al een episch deuntje uit, waardoor je door hebt dat je een mooi premium product in huis hebt gehaald. En wanneer je alles hebt ingesteld kan het genietren beginnen. Want dat is deze smartphone eigenlijk wel: genieten. Dit zijn de punten die me tijdens het gebruik zijn opgevallen.

Heel fijn scherm

Het eerste wat opvalt aan de smartphone is zonder twijfel het scherm. Met 6,65 inch is het groot genoeg om je games op te tonen. Daarnaast gaat het om een AMOLED-scherm, waardoor kleuren lekker van het beeld afspatten. Maar het meest interessante van dit alles is dat het scherm een refreshrate heeft van 144Hz. Dat is iets dat we ook zien bij verschillende gamingmonitoren en zorgt er voor dat alles heel soepeltjes loopt. Het beste zie je dat bij games, maar ook wanneer je in een browser over een website scrollt gaat het erg soepel. En ook wanneer je even tussendoor een Netflix-serie op je smartphone wil kijken zit je bij de Lenovo Legion Phone Duel aan het juiste adres. Te meer omdat de smartphone gebruikt maakt van krachtige speakers.

Lenovo Legion Phone Duel
Het scherm is lekker groot (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Krachtig

Over krachtig gesproken, dat kun je in de breedte zeggen over de Lenovo Legion Phone Duel. De standaard versie wordt geleverd met 12GB LPDDR5 geheugen. Dat kun je in een luxere versie naar de 16GB opkrikken. Eigenlijk is dat een beetje overdreven, maar het is beter om te hebben dan niet. Verder maakt de smartphone gebruik van een Qualcomm Snapdragon 865+ 5G processor. Die combinatie zorgt er voor dat games echt als een zonnetje draaien op de smartphone. Een titel als Call of Duty Mobile speelt zodoende echt fantastisch. Geinige bijkomstigheid is at de smartphone gebruik maakt van ultrasonic triggers die aan de bovenkant zitten. Die kun je dan in een shooter gebruiken om in te zoomen en het schieten. Het geeft je net wat meer controle.

Krachtig (Afbeelding: Lenovo)

Foto’s zijn dik in orde

Buiten het gamen op is de kans groot dat je de Lenovo Legion Phone Duel ook wilt gebruiken om foto’s te schieten. Ondanks dat het geen selling point is voor de smartphone, kent hij op de achterkant een mooie combinatie tussen 64MP en een 16MP ultragroothoek camera. Aan de voorkant vind je in eerste instantie geen camera, maar die zit er toch echt. Via een mooie pop-up komt hij op de horizontale kant naar boven en schiet je best wel nette foto’s. Ik ben er mee op pad geweest en dit zijn de foto’s die ik daarbij heb gemaakt.

Lenovo Legion Phone Duel
De duinen (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)
Panorama (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)
Gras (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)
Bij gebrek aan een echt model… (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)
Hoe Nederlands wil je het hebben? (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)
Wat valt er te zien daar? (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)
Gestrand schip (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Warmte wordt goed weggevoerd

Eén van de nadelen die ik heb bij het gamen op een smartphone, is dat je device zo snel warm wordt. En dat is verre van comfortabel om dan op te gamen. Nu had ik verwacht dat dat bij de Lenovo Legion Phone Duel ook het geval zou zijn, zeker wanneer je ziet wat voor kracht hij heeft. Maar dat valt dus heel erg mee. De smartphone is uitstekend in staat om de warmte die gecreëerd wordt weg te voeren. Op die manier blijft hij redelijk koel en is het mogelijk om echt even een tijdje achter elkaar te gamen. Daarbij helpt het dat de batterij lang mee gaat. De maker heeft namelijk een dubbele 2500 mAh batterij er ingestopt. Opladen gaat razendsnel. In een half uur tijd moet hij volledig opgeladen zijn. En in tien minuten ben je al op de vijftig procent.

Hij wordt niet heel heet (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Wel wat zwaar

De Lenovo Legion Phone Duel kent ook wel een nadeel. Doordat het een grote smartphone is en die gebruik maakt van heel wat toeters en bellen, is het een smartphone die wel wat weegt. Dat is op zich geen probleem, maar in dit geval is het wel een smartphone die je een tijdje achter elkaar in je handen hebt om op te gamen. Dan voel je op een gegeven moment het gewicht wel. Als hij een tikkie lichter was geweest, was dat fijn.

Geen lichtgewicht (Afbeelding: Lenovo)

De Lenovo Legion Phone Duel is nu beschikbaar. Op de officiële website is er meer te vinden over de smartphone. Wil je meer lezen over smartphones? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.