[REVIEW] Luigi’s Mansion 3: heerlijke vrolijke game

Games Jelle van Es 29 okt 2019

De GameCube is niet de meest succesvolle spelcomputer van Nintendo.Toch had de game een interessante launch line-up met een toffe Star Wars-game, Super Monkey Ball en Luigi’s Mansion. Die laatste kreeg wellicht iets te veel kritiek en werd vergeleken met een Mario-game. Na een vervolg op de Nintendo 3DS is er nu Luigi’s Mansion 3 op de Nintendo Switch. En met dit deel bewijst het broertje van Mario dat hij in zijn eentje heel goed een game kan dragen.

In Luigi’s Mansion 3 reist Luigi af naar een luxe hotel, waar hij voor is uitgenodigd. Daar blijkt al snel dat hij in de val is gelokt en dat ook zijn vrienden en vriendinnen het slachtoffer zijn. Hij weet uit de handen van de spoken te blijven, maar Mario, Peach, Toad en anderen worden wel gevangen genomen. De hoogste tijd voor Luigi om zijn nieuwe Poltergust er bij te pakken en op de spoken te gaan jagen. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

Luigi’s Mansion 3 ziet er heerlijk uit

Natuurlijk is de Nintendo Switch niet de spelcomputer waar je je games op speelt vanwege de graphics. Maar als je dan een game hebt die er fantastisch uit ziet, dan is dat natuurlijk wel mooi meegenomen. Wat dat betreft valt Luigi’s Mansion 3 absoluut niet tegen. Elke omgeving waarin je terecht komt is er één om van te genieten met veel details en uitstekende lichteffecten. Ook zijn de animaties in de game van een hoog niveau en dat komt met name goed tot zijn recht wanneer er veel actie is. Door de goede visuele presentatie is het een game die je net wat makkelijker een paar uur achter elkaar speelt.

Luigi's Mansion 3
Mooie lichteffecten (Bron: Nintendo)

Puzzels zijn goed

Een ander absoluut sterk punt aan Luigi’s Mansion 3 is te vinden op het gebied van de puzzels. Daarbij wordt met Gooigi een nieuw personage geïntroduceerd. Het is kort door de bocht een slijm-versie van Luigi die door bepaalde obstakels kan lopen om op die manier op plekken te komen waar onze echte held niet bij komt. Op die manier heb je puzzels die net iets anders zijn dan de voorgangers. Echt hersenkrakend wordt het zelden, maar vermakelijk mag je de puzzels in de game zeker noemen.

Luigi's Mansion 3
Gooigi in actie (Bron: Nintendo)

Baasgevechten in Luigi’s Mansion 3 geven voldoening

De gewone strijd met de diverse spoken in de game is al behoorlijk goed, maar het zijn met name de baasgevechten die de show stelen. Bij deze gevechten moet je telkens goed begrijpen wat er van jou verwacht wordt. Wanneer je door hebt wat er van je wordt verwacht, dan kun je de strijd goed aan gaan. Het is qua niveau erg goed en sommige bazen zouden niet misstaan in een gemiddelde game uit de Zelda-reeks. De voldoening na het verslaan van één van die verschillende baasgevechten is dan ook hoog.

(Bron: Nintendo)

Het zoeken van gems zorgt voor replaywaarde

Luigi’s Mansion 3 heeft best wel wat content in zich en het duurt een behoorlijke tijd voordat je overal doorheen bent. De kans is echter groot dat je daarna nog verder wilt gaan spelen. Gelukkig zijn de plekken die je hebt bezocht de moeite waard om voor een tweede keer te bezoeken. Op verschillende plekken vind je gems. Tijdens je eerste keer dat je langs plekken komt, pak je er wel een paar op. Maar er zijn ook gems waar je nog niet bij kunt komen omdat ze op plekken bevinden waar je op dat moment nog niet de vaardigheden voor hebt. Als je een verzamelaar bent, dan heb je nu een goede reden om terug te gaan naar eerdere plekken.

Luigi's Mansion 3
(Bron: Nintendo)

Er had wat meer variatie in gemogen

Luigi’s Mansion 3 is een game waar ik me erg mee heb vermaakt en welke je gewoon goed in huis kunt halen als je een Nintendo Switch hebt. Toch heb ik een klein puntje van kritiek en dat is dat er wat mij betreft iets meer variatie in had gemogen wanneer het op de gewone vijanden aankomt. Dat is nu net iets te vaak een herhaling van zetten en dat is wel een tikje jammer.

Luigi's Mansion 3 Nintendo Switch
(Bron: Nintendo) (Afbeelding: Nintendo)

Luigi’s Mansion 3 is op 31 oktober beschikbaar en verschijnt dan exclusief op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.