[REVIEW] Man of Medan: Griezelgame voor in je eentje of met vrienden

Games Jelle van Es 29 aug 2019

Verhalen in games zijn eigenlijk altijd wel belangrijk geweest. De laatste paar jaar zien we een apart genre ontstaan. Het is een genre waarbij het eigenlijk alleen maar draait om het verhaal en de gameplay eigenlijk ondergeschikt is. Eerst waren het de titels van Telltale Games, onlangs zagen we nog een verhalende game in de vorm van Erica en nu komt Until Dawn-ontwikkelaar Supermassive Games met The Dark Picture Anthology: Man of Medan.

Man of Medan is het eerste deel uit deze nieuwe serie en neemt je mee naar het Caribische gebied. Daar maken vier jongvolwassenen samen met de kapitein een boottocht om te gaan duiken bij een wrak. Wat redelijk onschuldig begint, mondt al snel uit in een heerlijk horror-avontuur. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Personages boeien

Voor een verhaal is van groot belang dat de personages waarmee je aan de slag gaat in orde zijn. Wat dat betreft slaagt Man of Medan met vlag en wimpel. Er zijn vijf hoofdpersonages waarmee je speelt en elk personage heeft zijn eigen achtergrond en beweegreden om in het verhaal aanwezig te zijn. Je snapt hoe een bepaald personage reageert op de andere. Terwijl je speelt, voel je je steeds meer verbonden met hen en baal je dan ook als er iemand gewond raakt of nog erger.

Behoorlijk creepy

Dit is een horrorgame en wat dat betreft ligt het voor de hand dat het eng is. Man of Medan biedt een mooie mix tussen jump-scares en stukken waarbij je gewoon weet dat het gevaar op de loer ligt. Er is ook slim voor gekozen om te werken met vaste camerastandpunten. Daardoor kun je nooit goed zien wat er om de hoek gebeurt. Bij elke stap die je in de game zet heb je het gevoel dat het mis gaat. Tevens moet je constant de focus er bij hebben. Mocht er daadwerkelijk gevaar zijn, dan moet je vaak een quick-time-event voltooien om dat gevaar af te wenden. Als je dan even niet goed oplet, dan kan het zomaar voorbij zijn.

Man of Medan (Bron: Bandai Namco)

Keuzes hebben gevolg

Man of Medan is een game waarbij je meer dan eens keuzes maakt. Sommige keuzes zorgen er voor dat de relatie met andere personages verbeterd of verslechterd wordt, terwijl andere keuzes later in de game er zelfs voor kunnen zorgen dat een personage overlijdt. De game kent zodoende ook vele verschillende eindes. Ik weet niet of het interessant genoeg is om het elke keer te herspelen om zo een ander einde te krijgen, maar wanneer je het einde haalt, dan krijg je wel het einde dat je verdient.

Man of Medan (Bron: Bandai Namco)

Samen spelen is tof

Eén van de leukste dingen van Man of Medan is dat je de game samen kunt beleven. De game is niet al te lang, je kunt het geheel binnen een uur of vier, vijf doorlopen, en dat is dus perfect voor een goede game-avond. De game heeft overigens een budgetprijs, dus dan verwacht je ook iets minder qua lengte. Ikzelf heb het voor een groot gedeelte online gespeeld met een vriend, waarbij je op hetzelfde moment met een ander personage speelt en los van elkaar keuzes en beslissingen maakt. Maar het is ook mogelijk om met een paar vrienden op de bank de game te gaan spelen. Dan kies je wie welk personage onder controle neemt en moet je telkens de controller doorgeven. Op die manier is het een lekkere sociale game.

Hier en daar wat houterig

Toch heb ik nog wel één punt op te merken op Man of Medan en dat is dat het hier en daar echt wat houterig is. Zeker wanneer je in nauwe gangen of donkere gedeeltes loopt, is het lastig om te zien waar je precies heen moet. Meer dan eens liep ik daarbij de verkeerde kant op en moest ik me weer omdraaien. De animaties van de personages wanneer je rondloopt zijn niet echt heel goed en het voelt soms ook echt als werk wanneer je naar bepaalde locaties toe moet lopen. Ook wist de framerate wel eens de wensen over te laten, waardoor de productiewaarde van de game echt een tikkeltje langer ligt dan normaal.

Samen op de boot (Bron: Bandai Namco)

Man of Medan is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lijkt het jou leuk om een keer met de game aan de slag te gaan? Dan hebben we goed nieuws. We mogen namelijk een PlayStation 4- en Xbox One-exemplaar van de game weggeven. Ook doen we daar een Escape Room: The Game 2 spel bij. Met Escape Room the Game 2, het succesvolle bordspel, beleef je de spanning van een echte Escape Room thuis met vier gloednieuwe avonturen: Panic on the Titanic, Alice in Wonderland, Dawn of the Zombies en Another Dimension. Deze gloednieuwe editie is vanaf 2 september verkrijgbaar. Wil je hier kans opmaken? Stuur dan een mail naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op het pakket. Laat daarbij ook je adresgegevens achter en geef aan welk exemplaar je wilt ontvangen.

Escape Room the Game 2 (Bron: Media Tornado)

Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.