[REVIEW] MXGP 2019: Scheurt lekker, maar kent lange laadtijden

Games Jelle van Es 28 aug 2019

De MXGP-serie loopt al een tijdje mee. Met MXGP 2019 wordt de reeks voor het eerst gekoppeld aan een jaar, wat tegelijkertijd ook betekent dat je kunt gaan rijden met de rijders van dit seizoen, op de beschikbare motoren en de bijbehorende tracks. Nu ben ik zelf niet iemand die alle renners kent, op uitzondering van de geblesseerde Jeffrey Herlings na, maar als jij er wel helemaal in zit, dan zul je veel herkennen.

In MXGP 2019 heb je een aantal verschillende mogelijkheden. Je kunt diverse losse races rijden, online het opnemen tegen anderen en meer. Toch is het voor de hand liggend dat je met de carrière begint. Hierin maak je je eigen personage aan en moet je daarmee proberen te presteren. Afhankelijk van de prestaties verdien je experiencepunten en ga je in levels omhoog en speel je upgrades vrij. Het wijst zich allemaal wel voor zich, maar is interessant genoeg om je een tijd zoet te houden. Kijken we puur naar de gameplay en de andere onderdelen van de game, dan zijn dit de punten die mij zijn opgevallen.

Spoorvorming maakt racen in MXGP 2019 uitdagend

Vanaf het allereerste moment dat ik aan de slag ben gegaan met MXGP 2019 zat ik er eigenlijk gelijk in. Dat komt omdat het een racegame is waarbij je constant bezig bent. Waar je in een gewone racegame op de rechte stukken momenten van rust hebt, daar ben je in MXGP 2019 constant aan het werk. De motoren zorgen door het scheuren van de modder er namelijk voor dat er sporen ontstaan. En het is aan jou om er voor te zorgen dat je daar zo effectief mogelijk doorheen komt.

MXGP 2019
MXGP 2019 (Bron: Milestone)

Technisch loopt alles goed

Wanneer je in een race bevindt, dan loopt alles erg goed. Zeker de start met meer dan twintig rijders die op de eerste bocht afknallen is een punt waarvan je zou denken dat er wat framerate problemen ontstaan en alles in kakt. Maar daar is eigenlijk geen sprake van. De framerate is keurig stabiel en daardoor kun je je eigen concentreren op het racen. Ook zien de verschillende weerseffecten er goed uit. Racen in de regen zorgt voor modderpoelen, terwijl een zonnige dag je het gevoel van vrolijkheid geeft. Wel is het zo dat het tijdens het race nogal doods is qua omgeving. Daar had wat meer spektakel in gemogen.

MXGP 2019
MXGP 2019 (Bron: Milestone)

De Playground is leuk

Na het opstarten van de game word je zoals gezegd gelijk in de carrière gegooid. Maar eigenlijk had de ontwikkelaar je het beste als eerste in de Playground moeten gooien. Dit neemt je mee naar een groot en open gebied waar je naar hartelust rondscheurt. Omdat je naast de baan de mogelijkheid hebt om te offroaden is het een ideale plek om je motor te leren kennen en te begrijpen hoe je het beste door de verschillende bochten komt. Ook heb je hier de mogelijkheid om verschillende challenges aan te gaan, wat het geheel weer net wat diverser maakt. Daarmee is de Playground veel meer dan een tutorial plek.

Het maken van je eigen tracks

Mocht je niet genoeg hebben aan de beschikbare banen die in de game zitten, dan is het goed om te weten dat de game ook over een trackeditor beschikt. Op een soort van tekenblaadje teken je de baan dan uit met de verschillende obstakels. Wanneer je daar klaar mee bent, dan laad je hem in en kun je er in het echt over rijden. Het is zeer gebruiksvriendelijk, hoewel je vanuit het tekenblaadje soms een beetje moet gokken hoe iets goed gaat werken. Op die manier kun je dus zelf de meest toffe banen gaan maken.

Laadtijden zijn uiteraard te lang

Mocht je vaker reviews van mij lezen, dan weet je wellicht wel dat er altijd wel één punt os waarop ontwikkelaar Milestone teleurstelt en dat is op het gebied van laadtijden. Deze zijn weer ouderwets veel te lang en bovendien vaak ook onnodig. Ik snap niet dat je een lange laadtijd krijgt wanneer je aan de tweede manche gaat beginnen van een Grand Prix. Of dat je voor het aangaan van een challenge in de Playground ook te maken krijgt met een laadscherm. Het haalt je onnodig uit de game.

MXGP 2019
(Bron: Milestone)

MXGP 2019 is vanaf 29 augustus beschikbaar en is dan te halen op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Mocht je de game spelen op de PlayStation 4, dan hebben we goed nieuws. Voor dat platform mogen we namelijk een exemplaar weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op de prijs. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.