[REVIEW] Astral Chain is de volgende topgame op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 27 aug 2019

De Nintendo Switch heeft tot nu toe een uitstekend jaar. Er zijn al heel wat toffe games voor het platform uitgekomen en er zijn diverse boeiende aankondigingen voor de toekomst gedaan. Zodoende weet je dat je bijna elke maand een toffe game hebt. Daarbij heb je een paar zekerheden zoals Zelda: Link’s Awakening en Pokémon Shield & Sword. Astral Chain komt daar een beetje tussendoor. Een game van ontwikkelaar Platinum Games, welke je voornamelijk kent van Bayonetta en Nier Automata.

Een paar maanden geleden had ik een presentatie van Astral Chain gekregen en toen was ik niet zo heel enthousiast over de game. Het voelde als een dertien in een dozijn titel. Zodoende had ik eigenlijk geen verwachtingen. Zoals wel vaker bleek dat ik het volledig bij het verkeerde eind had. Want Astral Chain is een uiterst sterke game en andermaal een perfecte toevoeging aan het huidige Nintendo Switch-aanbod.

Combatsysteem is uitstekend in Astral Chain

Eén van de sterkste punten van Astral Chain is waarschijnlijk te vinden op het gebied van het vechtsysteem. In de game werk je samen met Legion, een compagnon die via een ketting aan de speler zit bevestigd. Je vecht met jouw personage en de Legion tegelijkertijd, waarbij je wel rekening moet houden dat je de Legion niet oneindig kunt gebruiken. Gelukkig krijg je er al snel meerdere en kun je makkelijk wisselen. Elke heeft zijn eigen voordeel en een andere vaardigheid. Hierdoor vervelende de gevechten geen enkel moment. Daarnaast maakt het net als Bayonetta gebruik van een tof mechanisme. Wanneer je op tijd een aanval ontwijkt, dan treedt er een slow-motion in en heb je de mogelijkheid om tijdelijk effectief te vechten.

Baasgevechten brengen je op het puntje van de stoel

Gewone gevechten zijn in Astral Chain al dik de moeite waard, maar het zijn met name de baasgevechten die je bij gaan blijven. Meestal neem je het daarbij op tegen grote wezens, die over flink wat health beschikken. Je moet daarbij goed nadenken wat de juiste tactiek is om zo’n beest neer te halen. Het zijn gevechten die soms enkele minuten duren en waarbij je echt alles uit de kast kunt halen om als winnaar uit de strijd te komen. De voldoening die je krijgt wanneer dat lukt is overigens erg groot. Zeker wanneer je het weet te verslaan met een hoge rating en de daarbij behorende bonussen.

Astral Chain
Astral Chain (Bron: Platinum Games)

Ook de rustige stukjes zijn boeiend

Wat ik altijd belangrijk vind in actiegames, is dat er een goede balans is. Wanneer je enkel en alleen bruut aan het knokken bent, dan gaat daar op een gegeven moment de lol wel vanaf. Gelukkig kent Astral Chain meerdere momenten waarbij je op onderzoek uit moet gaan. Op die manier kom je er achter wat er precies gaande is. Dat is nodig om het verhaal voort te laten gaan, maar er zijn op dit soort momenten ook mogelijkheden om kleinere zijmissies op te pakken. Door de gesprekken die je voert, komt de wereld ook meer tot leven en ga je de brute gevechten ook meer waarderen.

Personages zijn goed uitgewerkt

Een ander mooi punt aan Astral Chain is te vinden op het gebied van de personages. Eerlijk is eerlijk, sommige personages zijn een beetje standaard, maar er is ook echt ruimte gemaakt om unieke personages neer te zetten. Zo heb je een collega die zich verkleed als een hond en zichzelf Lappy noemt. Het is wat bizar, maar tegelijkertijd ook zeer aandoenlijk. De gesprekken die je met de verschillende personage voert zijn daardoor vaak dik de moeite waard.

Astral Chain
Astral Chain (Bron: Platinum Games)

Het begin is niet heel sterk

Zoals wel vaker met dit soort games krijg je veel op je bordje gegooid. Daardoor is het begin voor een groot gedeelte ingericht om je alles te leren. Het tempo is zodoende iets lager. Het is niet zozeer slecht, want het is zeker boeiend genoeg om verder te gaan, maar zeker in vergelijking met de rest van de game is het minder interessant. Geef jezelf dus echt even de tijd en de ruimte om in de game te komen. Op lange termijn ben je er alleen maar dankbaar om.

(Bron: Platinum Games)

Astral Chain is zodoende weer een uitstekende game op de Nintendo Switch en misschien wel één van de betere games van dit jaar. De game is vanaf 30 augustus beschikbaar en verschijnt exclusief op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.