[REVIEW] Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3

Games Jelle van Es 6 feb 2020

In Nederland kennen we de MXGP wel. Nederlanders weten in deze klasse van motorcrossen goed te scoren. In de Verenigde Staten hebben ze hun eigen competitie, genaamd de Monster Energy Supercross. In plaats van buiten in de natuur te crossen, ben je hier voornamelijk in stadions door de modder aan het rijden. Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 is de nieuwste game in de reeks waarin je dat op de spelcomputer na kunt doen.

Het vorige deel in de serie was behoorlijk goed. En de ontwikkelaar heeft heel duidelijk voortgebouwd op die basis. Echte grote veranderingen zijn er niet. De game zou gebruik maken van nieuwe dedicated servers, waardoor de game in de multiplayer beter te spelen is. Ook kun je nu met een vrouwelijke rijder aan de slag en is de game coöperatief te spelen. Daarnaast is het nog steeds mogelijk om je eigen tracks te maken, waardoor de game lang speelbaar is. Wat dat betreft is het nou niet echt een game die je in huis moet halen voor enkel het feit dat de game gebaseerd is op het nieuwe seizoen in plaats van het vorige. Maar als je nieuw bent, zijn er gelukkig genoeg redenen om de game te spelen. Dit zijn de punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Springen werkt erg lekker

Je scheurt in Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 door de modder. Daarbij is het belangrijk om goed te remmen voor bochten en weer zo snel mogelijk op het gas te gaan. Toch is het nog belangrijker om zo effectief mogelijk over de verschillende hobbels te scheuren. En daarbij is het springmechanisme erg goed gemaakt. Het is zaak om bij elk sprongetje dat je kunt maken, dat je dat zo effectief mogelijk maakt. Want door goed te springen, behoud je je snelheid en is de kans groter dat je aan het einde van de rit op het podium eindigt. Op die manier is elke jump een uitdaging op zich en is dit een game waarbij je constant op het puntje van je stoel zit.

Springen is leuk (Bron: Milestone)

Scheuren door stadions in Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3

Een ander fijn punt van deze game is te vinden in de locaties waar je scheurt. De stadions waarin je los mag gaan, hebben wel iets episch over zich. Je hebt meer het gevoel dat je onderdeel bent van iets spectaculairs met het publiek dat redelijk dicht op de actie zit en het feit dat je rondscheurt in stadions met de vele lichten op je gericht. Ook helpt het dat de soundtrack van de game best oké is. De rockmuziek zorgt er voor dat de game nog wat meer tot leven komt.

Stadions zorgen voor extra sfeer (Bron: Milestone)

Fouten maken wordt afgestraft

Naast het feit dat je behoorlijk in een focusmodus zit omdat je de jumps zo goed mogelijk wilt maken, is dit ook een game waarbij een enkel foutje behoorlijk afgestraft wordt. Wanneer je een jump niet lekker timet heb je dus een behoorlijk verlies van snelheid, terwijl het niet goed nemen van een bocht er voor zorgt dat je over een blok valt die de markeringen van de route aangeeft. Op die manier ben je jezelf constant aan het strijden met jouw motor en de route die voor jou ligt.

Een foutje is zo gemaakt (Bron: Milestone)

Laadtijden blijven een ding

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 is een game die gemaakt is door het Italiaanse Milestone. Hoewel die ontwikkelaar duidelijk vooruitgang boekt wanneer het aankomt op de verschillende games die het uitbrengt, lukt het het bedrijf maar niet om een game te maken waarbij de laadtijden te doen zijn. Ook nu weer moet je soms behoorlijk lang wachten voordat de game daadwerkelijk begint en dat voelt gewoon als verloren tijd. Het is dus handig om er altijd een smartphone bij te pakken om deze verloren tijd in te vullen.

Duurt lang (Bron: Milestone)

Switch-versie Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 oogt wat matig

Ik heb Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 gespeeld op de Nintendo Switch. Maar ik denk dat die versie niet de juiste keuze is om in huis te halen. De versie oogt namelijk behoorlijk matig, zeker in vergelijking met de gameplayvideo’s die ik voor de PlayStation 4 voorbij heb zien komen en hoe de versie van vorig jaar er uit ziet. Het racet allemaal wel in orde, maar visueel is het gewoon niet al te best.

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3
Zo ziet de Nintendo Switch-versie er niet uit (Bron: Milestone)

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 , Xbox One en de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.