[REVIEW] Zombie Army 4: Dead War een must-have voor vrienden

Games Jelle van Es 5 feb 2020

In 2005 kwam ontwikkelaar Rebellion met de game Sniper Elite. Een titel die draaide om de mogelijkheid om met een sluipschuttersgeweer vijanden af te knallen. Die reeks is inmiddels toe aan deel vier en het vijfde deel is ook in ontwikkeling. Naast de hoofdserie kregen we in 2013 een spin-off in de vorm van Nazi Zombie Army. En die spin-off heeft inmiddels een paar delen gekregen. Zombie Army 4: Dead War is het nieuwste deel uit de reeks.

Zombie Army 4: Dead War speelt zich af in een alternatief universum. Op het moment dat Adolf Hitler door heeft dat hij de Tweede Wereldoorlog verliest, besluit hij het leger der zombies op te trommelen om de geallieerden af te maken. In het derde deel van de reeks kon je hem verslaan, maar daarmee is de ellende nog niet voorbij. Er zijn nog altijd miljoenen zombies op de wereld, die jij gewapend met jouw sniper moet afslachten. Dat doe je in je eentje of samen met je vrienden in een coöperatieve setting. Waar je in de Sniper Elite-reeks per level veel vrijheid hebt en vooral stealthy te werk gaat, is dit een game waarbij je een vast pad volgt en zoveel mogelijk vijanden afknalt. Dit zijn de punten die zijn opgevallen.

Spelen met je sniper is tof

In de hele reeks is jouw sniper altijd een belangrijke metgezel. En ook nu weer is het een wapen waar je niet zonder kunt. Wanneer je in gebieden de eerste zombies ziet opduiken, dan richt je je wapen, haal je diep adem en schiet je ze af. Zelfs wanneer het druk wordt, is het het wapen wat je het meest gebruikt. Het is zeer dodelijk en wanneer je het een beetje goed timet, kun je per schot meerdere zombies tegelijkertijd afknallen, omdat ze zich achter elkaar bevinden. En dan heb je ook nog de omgeving, waar verschillende explosieve tonnen staan of er kranen met goederen boven het slagveld hangen. Door deze objecten af te knallen, kun je in één schot veel zombies afmaken.

Zombie Army 4
Geen punt voor de sniper (Bron: Rebellion)

Co-op is een verrijking voor Zombie Army 4

Ik heb een tijdje Zombie Army 4 in mijn eentje gedaan. En dat is best wel geinig. Toch is dit duidelijk een game die je coöperatief moet spelen. Online met een vriend van mij heb ik uiteindelijk de meeste tijd met de game door gebracht en dan merk je dat dat veel beter werkt. Samen het opnemen tegen hordes aan zombies en goed samenwerken om heelhuids uit de strijd te komen werkt een stuk beter. Ook blijft de game dan op lange termijn een stuk interessanter, omdat je het plezier samen deelt.

Samen plezier (Bron: Rebellion)

Vitale punten afknallen zorgt voor slowmotion

Eén van de grote succesverhalen van de reeksen die ontwikkelaar Rebellion heeft uitgebracht, is te vinden in de gruwelijke X-Ray killcams. Daarbij zie je dan hoe jouw kogel een baan aflegt en zich uiteindelijk in het lichaam van de vijand boort. En op dat moment zie je dan hoe een kogel door de lever, hersenen, longen en zelfs de ballen van de vijand gaat. En hoewel het zombies zijn, hebben ze nog steeds dit soort vitale plekken. De voldoening wanneer je diep adem haalt en dan een gruwelijke kill maakt die minstens zo bruut in beeld wordt gebracht, is simpelweg groot.

Boom, Headshot! (Bron: Rebellion)

Zombie Army 4 is visueel wat matig

Zombie Army 4 is veel dingen, maar mooi is de game zeker niet. Het oogt nogal grof en omgevingen zijn naar mijn smaak allemaal iets te donker. Ook explosies en andere lichteffecten zijn wat ondermaats. Nu is dit ook niet echt een game die je speelt voor de mooie plaatjes, maar gevoelsmatig heeft de ontwikkelaar nauwelijks zijn beste gedaan.

(Bron: Rebellion)

Eentonigheid ligt op de loer

Zombie Army 4 is zo’n typische game die eigenlijk maar één ding doet: het afmaken van zombies. Hoewel je te maken krijgt met verschillende soorten en je uiteindelijk jouw wapenarsenaal kunt verbeteren, blijft het een game waarbij je constant zombies afschiet. Zeker wanneer je dat een tijdje achter elkaar doet, wordt het saai. En omdat de game het beste in een coöperatieve setting werkt, is het ook niet echt een game die je in sessies van een half uur speelt. Gelukkig kan het slap lullen met je maat er dan wel weer voor zorgen dat je er lol in blijft houden.

Verschillende vijanden volgens zelfde recept (Bron: Rebellion)

Zombie Army 4 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.