[REVIEW] MotoGP 20: racen voordat het seizoen begint

Games Jelle van Es 30 apr 2020

Het huidige MotoGP-seizoen gaat voorlopig nog niet beginnen. Net als bij zo’n beetje elk ander sportevenement is het maar de vraag of en wanneer het gaat gebeuren. Maar met een game als MotoGP 20 kun je het seizoen beleven alsof het nooit half geschrapt zou worden. De game is nu beschikbaar en dit zijn de vijf punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Visueel wat verbetert

Eerlijk is eerlijk, echt mooi is MotoGP 20 niet. Maar dat is wat we inmiddels wel weten van ontwikkelaar Milestone. Die staan er niet om bekend om een knallende engine neer te zetten waarbij hun games van het scherm afspatten. Maar toch: in vergelijking met vorig jaar zijn er wel wat stappen gezet. Zo draait de game als een zonnetje op de PlayStation 4 Pro waarop ik hem heb gespeeld. Daarnaast zijn de lichteffecten behoorlijk goed, zijn de crashes iets minder plastic en zien de banen waarop je rondrijdt er degelijk uit.

MotoGP 20
Ziet er netjes uit (Afbeelding: Koch Media)

Lange carrière modus

Wanneer je iemand bent die zoveel mogelijk tijd in een game wilt stoppen, dan is de carrieremodus iets voor jou. Als je wilt kun je helemaal onderaan de ladder beginnen en via de Moto3 en de Moto2 uiteindelijk in de MotoGP terecht te komen. Er zit een behoorlijk verschil in de snelheid van de verschillende klassen. Wat dat betreft is het niet heel erg gek om eerst onderaan te beginnen en een goed gevoel te krijgen voor de manier waarop je het beste door de bochten heen gaat. Terwijl je de carrière speelt, heb je ook verschillende managementmogelijkheden. Met jouw team is het mogelijk om de diverse vaardigheden te verbeteren.

In de regen (Afbeelding: Koch Media)

Historische challenges

MotoGP 20 kent verder een zogenaamde Historical Mode. Hierin vind je een behoorlijke lading aan challenges die gebaseerd zijn op races uit het verleden. Het zijn vooral challenges die je in staat stelt om aan de slag te gaan met rijders en motoren uit het verleden. De inhoud is vaak niet echt gebaseerd op wat het destijds was. Dus niet zoiets als een epische inhaalwedstrijd wat je moet gaan doen. Er valt ook hier veel te unlocken en er is genoeg te doen.

Gevoel van snelheid ontbreekt een beetje

Bij een game als deze draait het om snelheid. En daar wringt de schoen een beetje. Motoren uit de MotoGP-classe kunnen enorm hoge snelheden halen en dat moet je eigenlijk een soort van angst geven. Maar in MotoGP mis je dat gevoel eigenlijk wel. Zoals gezegd draait alles behoorlijk goed, maar wanneer je op volle snelheid over het lange rechte stuk voorbij de tribunes zoeft, heb je niet echt het gevoel dat je belachelijk snel gaat. Dat terwijl dat in de oudere delen van de reeks meer het geval was. Wellicht dat het allemaal iets te clean is geworden om dat doel te bereiken.

Instapdrempel is wat hoog

Tot slot moet je bij MotoGP 20 er wel rekening mee houden dat je niet vanaf de eerste race meedoet om de prijzen. Zeker wanneer je een nieuwkomer in de reeks bent, is dit een titel waarbij je echt even moet wennen aan de manier van remmen, het insturen van de bochten en het omgaan met de andere rijders en de lijnen die zij aanhouden. Op die manier is dit echt even een game om je tanden in vast te bijten. Maar als je het eenmaal door hebt en de bochten heerlijk aanvalt, dan heb je wel het gevoel dat het de moeite waard was.

Oppassen dat je niet wegglijdt (Afbeelding: Koch Media)

MotoGP 20 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.