[REVIEW] Nintendo Switch Lite is een uitstekend alternatief

Games Jelle van Es 23 sep 2019

Een paar jaar geleden bracht Nintendo zijn Nintendo Switch op de markt. Een hybride tussen een handheld en een spelcomputer. Het is daarmee het ideale apparaat om aan te schaffen naast je PlayStation 4. En in de jaren die zijn geweest heeft de Nintendo Switch zich bewezen met een groot aantal toffe games. Hij is echter nog altijd meer dan 300 euro. Met de Nintendo Switch Lite krijg je een alternatief om de games te spelen voor een lagere prijs.

Het grote verschil ten op zichte van het normale model is dat de Nintendo Switch Lite puur een handheld is. Je sluit hem niet aan op een televisie en het is ook niet mogelijk om de Joycons aan de zijkanten er af te halen en daarmee los te gamen in gezelschap. De handheld is dan ook vooral bedoeld voor hen die alleen en onderweg (of thuis buiten de tv om) willen gamen. Ik ben er een lang weekend mee aan de slag gegaan en dit viel me op.

De Nintendo Switch Lite is nog altijd groot genoeg

De Nintendo Switch Lite is een slag kleiner ten op zichte van het standaard model. Maar daar heb je eigenlijk geen last van. Het scherm is nog altijd groot genoeg om alle actie te tonen. Bovendien is het lekker fel qua licht, zodat het er goed van af spat. Ook is de kijkhoek nog behoorlijk groot, ook al zit je er vaak recht voor naar te kijken en heb je hem in je hand. Maar geen enkel moment heb ik het gevoel gekregen dat het scherm te klein was om op te gamen.

Nintendo Switch Lite
Je ziet alles (Bron: Nintendo)

D-pad is fijn

Een ander fijn element aan de Nintendo Switch Lite is dat je aan de linker kant nu een echt d-pad hebt in plaats van de vier losse knoppen. Dat laatste is nodig om de Joycons dezelfde functie te geven wanneer je ze loshaalt en met twee man Mario Kart 8 Deluxe wil gaan spelen. Nu dat niet hoeft, kan Nintendo ook een keuze maken en dat werkt echt een stuk beter bij games die gebruik maken van deze mogelijkheden. Met name bij een klassieke vechtgame is dit een uitkomst en heb je meer controle in het gevecht.

Links de d-pad (Bron: Nintendo)

Voelt stevig aan

Ik heb thuis twee zonen die steeds vaker gamen. Uiteraard moeste zijn ook hier mee aan de slag. Waar ik bij de gewone Nintendo Switch soms mijn hart vasthoudt over hoe het gaat (de jongste kan nogal gefrustreerd raken), daar had ik bij de Lite nergens last van. Het is een stevig product waarbij je minder risico loopt dat er iets gesloopt wordt. Wat dat betreft doet het me denken aan de eerste generatie van de Nintendo 2DS, welke ook een geheel was en perfect was voor jongere kinderen.

Nintendo Switch Lite
Kan tegen een stootje (Bron: Nintendo)

Batterij gaat tikkie langer mee

Als je hem puur vergelijkt met het oude model (en dus niet het model wat sinds kort is te koop), dan gaat de batterij van de Nintendo Switch Lite net iets langer mee. Het launchmodel van de Nintendo Switch ging tussen de 2,5 en 6,5 uur mee. De Lite doet het met een batterij die tussen de drie en zeven uur meegaat. Op die manier is het net wat fijner in gebruik op reis.

Nintendo Switch
De handheld in de verpakking (Afbeelding: Nintendo)

Je hebt wel beperkingen

Mocht geld geen rol spelen bij de keuze om een Nintendo Switch aan te schaffen, dan zou ik nog altijd voor het standaard-model gaan. Deze heeft gewoon het voordeel van altijd en overal gamen. De ene keer gebruik je hem als handheld, terwijl je de keer daarop op de tv speelt. Ook de mogelijkheid om de Joycons er niet af te halen en zo makkelijk met iemand in een multiplayer-stand te spelen is iets dat mist bij de Nintendo Switch Lite. Als je van plan bent om de games echter altijd onderweg te gaan spelen en geen zin hebt om samen op een klein scherm in een multiplayer stand te gaan spelen, dan is de Nintendo Switch Lite meer dan genoeg.

(Bron: Nintendo)

De Nintendo Switch Lite is nu beschikbaar voor 229 euro. Dat is dus bijna honderd euro minder dan de standaard Nintendo Switch. Wil je meer lezen over de games die beschikbaar zijn voor de spelcomputer? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.