[REVIEW] Oppo Reno 2: Biedt vele voordelen voor nette prijs

Smartphones Jelle van Es 12 nov 2019
Leestijd: 5 minuten

Op het gebied van de smartphonemarkt is het vandaag de dag wat lastig om je echt te onderscheiden. De meeste trucjes zijn wel uitgevonden en het is voornamelijk zaak om veel gemak te bieden aan de consument zonder de hoofdprijs te vragen. Wat dat betreft is de Oppo Reno 2 een uitstekende smartphone.

Want voor 499 euro krijg je wat mij betreft erg veel moois om op dagelijkse basis mee aan de slag te gaan. De camera van de smartphone is bijvoorbeeld dik in orde. Dit zijn een paar van de punten die mij tijdens het gebruik zijn opgevallen.

Oppo Reno 2 kent een net scherm

Het eerste wat opvalt wanneer je de Oppo Reno 2 uit de doos haalt (naast het feit dat er gewoon standaard een net hoesje bij zit) is het scherm. Het gaat om een 6,5 inch AMOLED scherm zonder een notch waarin de selfie camera wordt geplaatst. Het is heerlijk helder en scherp en is zodoende ideaal om bijvoorbeeld naar videocontent te kijken. Ook maakt hij gebruikt met een vingerafdruk scanner onder het scherm dat erg goed werkt en waarbij ik vaak in een fractie het scherm kan unlocken om op die manier mijn smartphone te gebruiken.

Oppo Reno 2
De Reno 2 (Bron: Oppo)

Goede camera

De belangrijkste reden om enthousiast te zijn over de Oppo Reno 2 is wat mij betreft de camera. Aan de achterkant vind je een systeem met vier camera’s. De hoofdcamera is daarbij een 48 MP camera. Deze wordt bijgestaan door een 13MP telephoto camera, een 8 MP ultrawide en een 2MP camera voor diepte effecten. De combinatie tussen dit alles is dat je tot vijf keer hybrid kunt inzoomen. Op die manier kun je in de natuur iets op afstand perfect vastleggen, terwijl je tegelijkertijd als je ergens dicht op staat veel detail vastlegt door in te zoomen.

Wanneer je een selfie wilt maken, dan komt de camera er aan de bovenkant uit als een soort haaienvin. Ook daarmee kun je zeer nette foto’s maken dankzij de 16MP camera die gebruikt wordt. Interessante bijvoeging is dat de camera gebruik maakt van verschillende AI-tools. Daardoor is het mogelijk dat je je plofkop (ik heb het over mezelf) dankzij de camera iets minder bol oogt. Ideaal dus als je op je datingprofiel jezelf iets mooier wil laten lijken.

Selfie (Bron: Jelle van Es/WANT)

Ook op het gebied van video weet de Oppo Reno 2 indruk te maken. Met een 4K-resolutie schiet je mooie video’s. Een grappige bijkomstigheid is dat je kunt bepalen hoe de audio wordt opgenomen. Doorin te zoomen op iemand die iets verder weg staat, zoom je ook automatisch de audio in. Perfect is dat niet, maar grappig zeker.

Bloemen van dichtbij (Bron: Jelle van Es/WANT)
Ook voor de foodies die op Instagram willen opscheppen (Bron: Jelle van Es/WANT)
De schoonheid van de herfst (Bron: Jelle van Es/WANT)
Lekker om 8:30 uur op het fietspad stilstaan om een foto van het dauw op het gras te nemen (Bron: Jelle van Es/WANT)

Degelijke batterij voor de Oppo Reno 2

De Oppo Reno2 beschikt over een 4.000mAh-batterij, wat voor een smartphone vandaag de dag gewoon dik in orde is. Wanneer je puur er video op gaat kijken, dan gaat hij rond de twintig uur mee. Wanneer je hem gewoon op dagelijkse basis gebruikt, dan kun je zonder een oplader een goede dag doorkomen, ook als je hem best wel zwaar gebruikt. Mocht je alsnog door je batterij heen gaan, dan laad je hem ook weer snel op. Binnen anderhalf uur heb je hem van volledige kracht voorzien.

Snel opladen (Bron: Oppo)

Software moet je liggen

De Oppo Reno 2 maakt gebruik van Oppo’s eigen ColorOS 6.1 skin bovenop het Android Pie besturingsysteem. Wanneer je iemand bent die niet van allemaal toeters en bellen houdt, dan is dit misschien iets te druk. Je hebt allemaal verschillende applicaties om van alles en nog wat te doen. Zo komt het met SOLOOP om video’s mee te editten, Game Space om te bepalen wat voor notificaties je wilt zien wanneer je een game speelt en is er Phone Manager om te bepalen wat je doet met apps die je niet gebruikt. Het zijn op zich handige functies, maar voor de liefhebber van een ‘schone’ smartphone is het wellicht te druk.

Geschikt om op te gamen

De Oppo Reno 2 is daarnaast ook gewoon goed geschikt om op te gamen. De smartphone maakt gebruik van een Snapdragon 730G CPU en die is krachtig genoeg om de veeleisende games te kunnen spelen. Call of Duty: Mobile wist hij op één of andere manier niet op te kunnen starten, maar games als Fortnite en PUBG Mobile draaien zoals ze moeten. Bovendien wordt de smartphone niet heel snel heel heet, waardoor je hem best wel lang kunt gebruiken.

Oppo Reno 2 spelcomputer
Gamen in het zonnetje (Afbeelding: Oppo)

Er zijn alternatieven die wellicht net wat beter zijn

De Oppo Reno 2 valt in de markt van de midrange smartphones, maar dan wel eentje die aan de bovenkant zit met zijn prijs. Wanneer een budget belangrijk is en je daar alsnog redelijk veel voor terug wilt, dan zijn de Xiaomi smartphones in sommige gevallen waarschijnlijk net wat beter geschikt. Ook de Huawei Mate 20 is een goed alternatief die min of meer hetzelfde kan als deze smartphone, maar dan net wat goedkoper is. Daarmee is het dus geen absolute must have die je zonder na te denken in huis haalt. In plaats daarvan is het gewoon een zeer degelijke, wellicht wel goede, smartphone die vooral een camera heeft die goed is.

Nog een ultra-wide foto om de tekst af te sluiten (Bron: Jelle van Es/WANT)

Mocht je interesse hebben in de Oppo Reno 2, dan kun je hem hier scoren. Wil je meer lezen over smartphones? Kijk dan hier.