[REVIEW] Overpass: Racegame die niet om snelheid draait

Games Jelle van Es 4 mrt 2020

Wanneer je aan racegames denkt, dan denk je aan snelheid. Met volle vaart afstormen op een bocht, op het juiste moment remmen en daarna er flexibel doordraaien. In Overpass ga je ook aan de slag met buggy’s en quads. Maar in plaats van snelheid, draait het in deze game vooral over behendigheid. De circuits die je afloopt zitten vol met obstakels die jij moet zien te overwinnen. Wat dat betreft is dit meer veldrijden dan wielrennen op de baan.

Als je iets van een referentiekader wil hebben, dan denk ik bij Overpass aan de momenten dat je in Death Stranding in jouw wagen rondrijdt en over verschillende hobbelwegen scheurt. Zeker op de momenten dat er verschillende keien op de weg liggen, is dat een uitdaging. Nou in deze game is dat juist het doel en rijd je over parkoers waarin dit soort lastigheden er expres in zijn gestopt. Dit zijn de vijf punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Unieke ervaring

Wanneer je op zoek bent naar een game die alles net wat anders doet, dan ben je bij Overpass absoluut aan het juiste adres. Dit is een game zoals ik het eigenlijk nog niet eerder heb gespeeld. Ik maakte al de vergelijking met de lastige stukken in Death Stranding, maar je kunt hem ook enigszins vergelijken met een game als Trials. Het is zeek om de verschillende obstakels die voor je liggen zo goed mogelijk te overwinnen. Daarbij is het vol gasgeven vaak niet de oplossing. Je moet met de juiste hoek op een obstakel afrijden, zodat je er bijvoorbeeld met je band overheen gaat in plaats van dat de onderkant van je wagen vast komt te zitten. En wanneer je omhoog moet rijden, dan wissel je tussen de verschillende standen tractie en probeer je stukken modder te vermijden. Het is soms meer een puzzel dan een racegame.

Overpass
Overpass is een game zoals je die niet eerder hebt gespeeld (Afbeelding: Big Ben)

Zoeken naar de juiste route

Constant be n je op zoek naar de juiste route in Overpass. De stukken waarbij er geen obstakels liggen probeer je zo snel mogelijk af te leggen, omdat het vaak ook om tijd gaat. En wanneer je dan een obstakel aan ziet komen, dan probeer je snel te bedenken hoe je die voltooit. Je denkt na over de juiste manier waarop je aan komt rijden, wat de juiste snelheid kan zijn en vervolgens hoe je er weer goed vanaf komt. Het is elke keer een behoorlijke en interessante uitdaging.

Door de modder klimmen is lastig (Afbeelding: Big Ben)

Voldoening wanneer je het haalt

En wanneer je dan zo goed mogelijk over een lastig stuk komt, dan geeft dat heel erg veel voldoening. Zeker wanneer een obstakel er voor zorgt dat je een paar keer goed onderuit gaat en je door het blijven te proberen toch weet te voltooien. Dan heb je even het gevoel dat je mooi je middelvinger kunt opsteken naar de maker van de game en weer vrolijk verder gaat.

De aanhouder wint (Afbeelding: Big Ben)

Technisch zeer matig

Ik heb Overpass gespeeld op de PlayStation 4 Pro. Dan verwacht ik dat de hardware krachtige genoeg is om de game goed te laten draaien. De omgevingen in de game zijn matig, waardoor de eerste kennismaking min of meer negatief is. Kwalijker vind ik echter dat de framerate van de game zeer slecht is. Op bijna geen enkel moment loopt de game soepel. Zeker wanneer een game van je verwacht dat je strak over obstakels rijdt, is het zeer vervelend als het geheel stottert. Meer dan eens maakte ik door de beroerde technische kwaliteit een foutje.

De framerate werkt niet altijd mee (Afbeelding: Big Ben)

Carriere is wat kaal

Ik vind het altijd belangrijk dat je in games het gevoel van voortgang hebt. In Overpass is dat gevoel een beetje afwezig. Nadat je de tutorial hebt voltooid, kom je terecht in een soort skilltree structuur. Door races te voltooien, speel je meer races en secundaire evenementen vrij. Het is op zich slim bedacht, maar de aankleding is zo matig, dat het totaal niet uitnodigt om goed te kijken naar de keuzes die je kunt maken in de carrière. Ook het feit dat je in reputatie omhoog gaat, voegt niet veel toe aan de ervaring. Al met al was de game zodoende vooral een aaneenschakeling van verschillende losse elementen.

Overpass is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.