[REVIEW] Patapon 2 Remastered: klassieker blijft overeind

Games Jelle van Es 6 feb 2020

Deze generatie spelcomputers hebben we enorm veel heruitgaves gekregen. Games die op een vorige generatie spelcomputer verscheen wordt bijvoorbeeld voorzien van een hogere resolutie en HDR. Of er komen bundels van. Ideaal dus wanneer je de oorspronkelijke release gemist hebt. Patapon 2 Remastered valt ook in die categorie.

Het grote verschil zit hem in het feit dat Patapon 2 Remastered nooit op een spelcomputer is verschenen. Dit is een game die oorspronkelijk verscheen op de PlayStation Portable. Mocht je die handheld nooit hebben gehad, dan is dit het moment om een absolute klassieker in huis te halen. Zowel het eerste deel als dit vervolg zijn games zoals je nog nooit eerder hebt gespeeld. En wanneer je het beleeft, dan is het echt een klein feestje. Dit zijn de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Patapon 2 Remastered is echt een unieke game

Eén van de belangrijkste punten om te genieten van Patapon 2 Remastered heeft te maken met het feit dat het een unieke game is. De game geeft je de leiding over een volk met strijders, die gebruik maken van speren en zwaarden. Met hen moet je proberen om door verschillende levels te komen en daarbij af te rekenen met vijanden. Dat klinkt op zich niet heel speciaal. Maar in deze game kun je niet vrij rondlopen en dingen doen. In plaats daarvan moet je bepaalde ritmes optrommelen. Afhankelijk van welke combinatie je maakt, geef je een bepaalde opdracht. Op die manier laat je ze lopen, laat je ze een aanval uitvoeren of juist verdedigen. Je leert de verschillende combinaties redelijk snel uit je hoofd en op die manier speel je de game.

(Bron: PlayStation)

Het ritme van de muziek

En terwijl je het zo speelt, dan is de muziek hetgeen dat je echt vastpakt. De ritmes worden een soort magische chants die er voor zorgen dat je constant met je hoofd meedeint op het ritme. Zeker met een koptelefoon op, is dat iets dat er voor zorgt dat je wilt blijven spelen. En wanneer je dan ‘s avonds in bed ligt, dan hoor je nog altijd de dingen van Pata-Pata-Pon. En dat is een heerlijk gevoel.

Patapon 2 Remastered
Pon-Pon-Pata-Pon (Bron: PlayStation)

Uitdaging is in orde

De game kent daarnaast ook behoorlijk wat uitdaging. Aan het begin is het nog redelijk goed te doen, maar wanneer je de eerste paar levels hebt voltooid, dan krijg je echt pittige gevechten voorgeschoteld. Op dat soort momenten is het aan jou om echt flink goed te spelen en in het ritme je opdrachten uit te geven. Wanneer dat dan lukt, is de voldoening ook groot.

Pata-Pata-Pata-Pon (Bron: PlayStation)

Jezelf verbeteren

Tot slot is Patapon 2 Remastered een game waarbij je ook steeds beter wordt. Er zijn genoeg voorwerpen die je verzamelt die je kunt gebruiken om jouw eenheden te verbeteren. Op die manier loont het soms wat oudere levels opnieuw te spelen om op die manier die ervaring te gebruiken om beter te worden op de langere termijn. En omdat de gameplay goed is, is het ook totaal niet erg om levels uit het begin opnieuw te beleven.

Pon-Pata-Pon-Pata (Bron: PlayStation)

Kleine technische problemen in Patapon 2 Remastered

Toch is Patapon 2 Remastered niet zonder gebreken. Er zitten een paar scenes in die een nieuwe kracht introduceren of iets van het verhaal tonen die niet helemaal goed zijn overgezet. Deze zijn dan in een zeer lage resolutie te bekijken en geeft je op dat moment het gevoel dat er iets mis is met de game. Daarnaast lijkt de timing van de game soms niet helemaal te werken. Er zit een kleine vertraging in tussen wat je doet en hoe dat in de game overkomt. Over het algemeen wen je daar aan, maar in het heetst van de strijd kan dit je behoorlijk nekken.

Chaka-Chaka-Pata-Pon (Bron: PlayStation)

Patapon 2 Remastered is nu als digitale game te krijgen op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over games voor dat platform? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.