[REVIEW] Ring Fit Adventure: Zweten terwijl je gamet

Games Jelle van Es 18 okt 2019

Nintendo heeft de laatste jaren een soort van doel om gamers gezonder te maken. Op de Wii probeerde het bedrijf het al met Wii Fit en het bijbehorende balance board, maar dat was iets te gimmicky. Nu waagt het een nieuwe poging met Ring Fit Adventure.

Waar Wii Fit voornamelijk een game was om bewegingen na te doen, daar heeft men geprobeerd om Ring Fit Adventure meer als een game te presenteren, waarbij je je spelenderwijs in het zweet werkt. Centraal daarin staat de Ring-Con, een nieuwe accesoire die bij de game wordt geleverd. Hierin plaats je een Joy-Con, terwijl je de andere in een houder om je been draagt. Op die manier kunnen de controllers meten wat je doet. De Ring-Con gebruik je om verschillende bewegingen te maken, zoals het induwen, het rekken of het maken van een bepaalde pose. De Joy-Con op je been meet vervolgens hoe je op je plaatst jogt.

En dat alles doe je in een avontuur met een veelvoud aan levels, minigames of specifieke oefeningen. Dat laatste doet een beetje denken aan Wii Fit. Ik heb me voornamelijk met het avontuur bezig gehouden. Daarin maak je je eigen personage aan en laat je aan het begin van de game een kwade kracht vrij. Het is aan jou om dat te herstellen. En dat doe je weer door levels te voltooien. In die levels jog je rond, gebruik je de Ring-Con om voorwerpen op te zuigen of jezelf te laten zweven en krijg je regelmatig monsters voorgeschoteld die je in turn-based gevechten moet verslaan. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

De Ring-Con is stevig en nuttig

De Ring-Con ziet er op een plaatje misschien wat goedkoop uit, maar schijn bedriegt. De accessoire heeft heel wat krachtig nodig om goed uitgebrekt te worden en die kracht wordt weer in de gam gemeten. Daarnaast is het dus mogelijk om tijdens het avontuur de ring te gebruiken om verschillende dingen te doen. Richt je hem naar onder en rek je hem uit, dan creeer je een soort wind van onderen die je helpt zweven. Maar ook is het mogelijk om hem te richten op voorwerpen en dan in te drukken om een projectiel af te schieten. Met de voorwerpen die je dan scoort omdat je kisten sloopt, heb je dan weer de optie om jezelf beter te maken en nuttiger te zijn in hetgeen dat volgt.

Variatie in wat je doet

Ring Fit Adventure is verder een game met behoorlijk wat variatie. In de basis jog je een beetje rond om verder te komen. Maar wanneer je een trap oploopt of door het water rent, moet je je knieën hoog optrekken om zo beter vooruit te komen. Ook heb je momenten dat je op een boot stapt en met je ring moet peddelen. En dan heb je ook nog de verschillende gevechten die je tegenkomt. Daarin moet je dan bepaalde oefeningen doen om de tegenstander te verslaan. Denk daarbij aan ene yoga-variant of een iets meer fysiekere optie zoals squads. Door dit soort oefening goed uit te voeren, val je de tegenstander aan en kun je uiteindelijk weer verder.

Gevechten (Bron: Nintendo)

Ring Fit Adventure is behoorlijk intensief

Waar ik bij Wii Fit soms het gevoel had dat het niks deed, is Ring Fit Adventure behoorlijk intensief. Nu ben ik iemand die bijna elke dag een uur op de hometrainer zit en waarbij mijn Apple Watch bijna dagelijks tevreden is met mijn gehaalde doelen. Maar bij deze game brak het zweet me toch wel uit. Het joggen op dezelfde plek is wel te doen, maar door het te combineren met de verschillende andere acties gaat je hartritme best wel omhoog en is het niet onverstandig om de game in sessies van maximaal een half uur te spelen. Zeker aan het begin.

Je werkt je in het zweet (Bron: Nintendo)

Genoeg content

En als je dat doet, dan is Ring Fit Adventure een game om je vele weken mee te vermaken. Het hoofdavontuur kent behoorlijk wat missies, waarbij sommigen best wel lang en dus slopend zijn. Daarnaast heb je dus ook nog een aantal minigames en oefeningen om mee aan de slag te gaan. Ik ga niet zeggen dat je er straks kilo’s mee af valt, maar kwaad kan het spelen van deze game zeker niet.

Maak je eigen trainingen (Bron: Nintendo)

Spierpijn als beloning in Ring Fit Adventure

Is er dan ook nog een minpunt? Nou, dit mietje had na de eerste oefeningen heel wat spierpijn. Wellicht is een goede warming up en cooling down verstandig. Daarnaast is het zo dat je heel wat verschillende soorten oefeningen doet. Dus ook bewegingen die je normaal gesproken niet zo snel maakt. Wat dat betreft is het dus zeker aan het begin echt een kwestie van opbouwen. Maar ook dat is weer iets dat op langere termijn een positief effect heeft.

Ring Fit Adventure
Spieren die je normaal nooit gebruikt (Bron: Nintendo)

Ring Fit Adventure is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.