Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Cars 24 okt 2019

[REVIEW] Audi e-tron 55 Quattro: “technologisch beest van een auto

Een tijdje geleden gingen we bij WANT aan de slag met de Tesla Model 3 en dat was onze eerste stap in het testen van volledig elektrische auto’s. Een ervaring die uiterst goed beviel en daarom zijn we afgelopen week aan de haal gegaan met een elektrisch voertuig van een andere fabrikant. Mark ging helemaal los met de Audi e-tron 55 Quattro.

Wie de Audi e-tron wel eens op het wegdek heeft aangetroffen zal al een belangrijk deel van de auto opgevallen zijn: het is geen kleine jongen. We hebben dan ook te maken met een SUV-model die beschikt over maar liefst 360pk. Maar voor ik diep in de details duik, zal ik het eerst eens hebben over het ontwerp van de auto.

Deze review liever bekijken dan lezen? Check dan onze video hieronder!

Audi e-tron 55 Quattro: een bakbeest van een auto

Zoals ik al even vermelde hebben we te maken met een SUV-model en dat betekent simpelweg dat de e-tron een bakbeest van een auto is. Iets dat met zijn 4,9 meter lengte, 1,9 meter breedte en 1,7 meter hoogte dan ook meer dan terecht is. Het zorgt er eerlijk gezegd voor dat het even wennen is wanneer je voor het eerst in de e-tron stapt. Van tegenliggers tot aan smalle wegen: het is zeker even onwennig wanneer je in de auto stapt.

Maar wanneer je eens goed naar de auto kijkt, maakt dat ook helemaal niets uit. Qua uiterlijk hoeven we, wat mij betreft, weinig te zeggen. De Audi e-tron 55 Quattro is niet alleen een bakbeest te noemen vanwege de grootte van de auto, maar ook zeker vanwege zijn uiterlijk. Hij ziet er ontzettend sportief uit en daar word ik eerlijk gezegd heel gelukkig van.

Audi e-tron 55 Quattro
Wielen van de Audi e-tron (Bron: Mark Hofman / WANT)

Zeker wanneer we even goed naar de wielen kijken. Eerlijk is eerlijk, ze zijn ruig als kan zijn! Het is misschien een kwestie van smaak, maar ik word het blij van de wielen. Maar eerlijk is eerlijk: die blije emoties komen voornamelijk door het totaalplaatje. Wat dat betreft een dikke voldoende!

Audi Virtual Mirrors: aanpassen tot de max!

Wanneer je aan de zijkant van de e-tron kijkt, valt het direct op dat de auto niet beschikt over zijspiegels. Waar deze normaal gesproken horen te zitten, zitten nu twee uitstekende camera’s. Het zijn de Audi Virtual Mirrors die in dit model zitten. Deze Virtual Mirrors vervangen de traditionele spiegels en laten datgeen zien wat er naast je auto gebeurt. “Waar zie je dat dan precies?”, hoor ik je denken. Simpel! Er zitten displays in de deur van je auto, die laten zien wat de camera’s opvangen. Logischerwijs is het display van de linkercamera in de linker deur te vinden en visa versa.

Het is een technologie die niet alleen qua design onwennig is, maar ook zeker tijdens het rijden wat aanpassingen vereist. Zo moet je opeens een stuk lager kijken dan je normaal gewend bent en dat is vooral op de snelweg een beetje lastig. Het inschatten van snelheid is wat mij betreft zeker te doen, maar het duurt echt wel even voor je daar volledig aan gewend bent. Heb je de auto dus net aangeschaft, hou er dan maar rekening mee dat dit iets is waar je mee moet dealen. Zeker omdat het zicht niet altijd even best is wanneer de zon in de camera schijnt. Met normale spiegels kan dit al eens lastig zijn, maar het lijkt erop dat de Audi Virtual Mirrors net iets onoverzichtelijker zijn. Daarbij moet dan wel weer gezegd worden dat deze feature in de avonduren echt fantastisch werkt!

De grote vraag is alleen: waarom heeft Audi ervoor gekozen om deze spiegels in de e-tron te stoppen. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: het is een stuk meer aerodynamisch! Dit zorgt ervoor dat je auto minder tegengas krijgt en daarmee vergroot de actieradius met 3 kilometer. Geen extreem verschil, maar alle kleine beetjes helpen in deze.

Audi e-tron 55 Quattro

Goed om te weten is dat de spiegels overigens niet standaard op de Audi e-tron 55 Quattro zitten. Wie liever met gewone spiegels rijdt kan dat zeker doen en dat is ook nog eens voordelig voor de portemonnee. De toevoeging van de Audi Virtual Mirrors kost je namelijk €1857 extra.

Kofferbak van de Audi e-tron 55 Quattro is een flinke unit!

Wie naar de achterkant van de auto loopt, en de klep automatisch opent, zal zien dat er ook een flinke kofferbak in de e-tron zit. Twee keer klikken op het knopje van je sleutel en de kofferbak schiet geheel automatisch open. En daar tref je vervolgens een kofferbak waar je 660 liter in kwijt kan. Nu ben ik zelf geen kleine jongen en heb ik even uitgebreid getest of ik mezelf kwijt zou kunnen in de achterbak. Conclusie: ik had nog aardig wat ruimte over ook!

Druk op het knopje op de achterklep zelf en de kofferbak sluit gewoon weer geheel automatisch. Altijd handig!

Futuristisch interieur

Aan de binnenkant van de Audi e-tron 55 Quattro zit het overigens ook echt wel helemaal snor. Zeker wanneer je, net als ik, helemaal gek bent van gadgets en tech. De auto is voorzien van een flink infotainment systeem met drie verschillende displays. Het onderste display zorgt ervoor dat je onder andere de temperatuur van de auto kan regelen. Dit doe je overigens niet voor de gehele auto, maar puur voor je eigen plekje. Als bestuurder stel je dus de temperatuur en de airco in voor de linker voorkant en de bijrijder doet dit voor rechtsvoor. De mensen die op de achterbank moeten zitten kunnen dit ook voor hun eigen stoel doen.

Wanneer je naar het middelste scherm gaat, valt je al snel op dat dit het “hoofdscherm” is. In dit scherm zorg je voor de koppeling met je telefoon, zijn de instellingen te wijzigen en is het mogelijk om de navigatie aan te zetten. Dat werkt overigens erg fijn, want wanneer je een adres wil zoeken kan je door het toetsenbord op het onderste scherm uiterst makkelijk zoeken. Geen zin om te typen? Dan zijn de letters ook te tekenen op het display. Ook is het mogelijk om op deze manier de rijstand van de e-tron in te stellen, waardoor je de juiste modus hanteert voor het juiste moment.

Audi etron

Het derde display zit in je dashboard achter je stuur. Hier zie je niet alleen hoe hard je rijdt, hoe hoog de cruise control is ingesteld en hoeveel energie je verbruikt, maar ook hoeveel kilometer je nog moet rijden en waar je heen moet (indien de navigatie aanstaat).

Verder zit er rechts van de bestuurder een console, waarmee je de auto bedient. Op deze manier zet je de e-tron dus op parkeerstand, in drive of in zijn achteruit. Ook zit de parkeerknop op deze console, waarmee je de auto in zijn volledigheid in parkeerstand zet.

Oh en als het donker is, verandert de gehele auto in een led-lichtshow waar je bang van wordt! Geweldig!

Audi e-tron 55 Quattro zorgt voor heerlijke rij-ervaring

De rij-ervaring van de Audi e-tron 55 Quattro is een verdomd prettige. De auto ligt heerlijk op de weg, trekt lekker snel op (0-100 in 6.6s) en is volledig in te stellen naar je eigen wens.
Er zijn verschillende standen in de auto aanwezig. Zo is het mogelijk om dynamisch, efficiënt, offroad, allroad of comfort te rijden, waardoor er voor iedere bestuurder iets tussenzit.

Het enige wat mij tijdens het rijden in, negatieve zin, opviel is dat de gordels automatisch strak getrokken worden. Iets dat vooral te merken is wanneer je optrekt. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit niet zo heel fijn vind werken. Zeker gezien het feit dat ze net iets langer strak blijven staan dan je gemiddeld zou willen. Klein dingetje, maar zeker merkbaar tijdens het rijden van deze e-tron.

Maar al met al is de rij-ervaring zeer prettig. Het is een automaat, hij rijdt elektrisch en het is een SUV: wat dat betreft een heerlijke combinatie.

Audi Etron 55 Quattro

Elektrisch rijden blijft elektrisch rijden

Zoals ik al zei: de auto is elektrisch en dat zorgt ervoor dat het grote probleem van elektrisch rijden weer naar bovenkomt. De auto is voorzien van een daadwerkelijke actieradius van 360 kilometer en de auto verbruikt volgens metingen zo’n 23,3 kWh per 100 kilometer. Dat zou bij een benzine auto gelijk staan aan 2,6 liter per 100 kilometer.

Door de flippers op het stuur is het mogelijk om de auto zoveel mogelijk te herladen tijdens het rijden. Dit doe je bijvoorbeeld door zo min mogelijk af te remmen, maar de auto uit te laten rollen. In hoeverre de auto daar energie uithaalt en hoe sterk hij afremt is dus met deze flippers in te stellen. Ik moet zeggen dat dit zeker een goede indruk op me heeft achtergelaten.
Vanaf de afslag van de snelweg liet ik mijn gas los en stond ik bij het stoplicht aan het einde van deze afslag gewoon netjes stil. Zonder ook maar een seconde op de rem gedrukt te hebben.

Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat er wel een knop om moet in je hoofd wanneer je in zo’n elektrische auto rijdt. Je moet de auto meer af laten remmen op de accu en je moet vooral zo constant mogelijk blijven rijden. Het optrekken, remmen en weer optrekken is alles behalve voordelig voor je actieradius. Dat is niet perse een dingetje van deze Audi e-tron 55 Quattro, maar van elektrisch rijden in het algemeen.

Opladen

Die auto moet uiteraard ook opgeladen worden. En dat is dan ook zeker te doen. Het zou dan ook wel weer vreemd zijn dat je na 360 kilometer je auto naar de schroothoop zou moeten.

Audi etron

Wanneer je een beetje vooraan bij de auto staat zie je een klein E-tron logo met een zwarte knop ernaast. Dit is het compartiment waarmee je de auto op kan laden. Druk een keer op het knopje en het klepje gaat open. Steek vervolgens de stekker in de laadpaal en in de connector van de auto en laden zal je! Vergrendel je vervolgens de auto, zal de stekker zowel in de oplaad paal als in de auto vergrendelen. Bij uitchecken zal deze weer ontgrendelen. Vervolgens moet je de auto ook weer ontgrendelen en nog een keer op het knopje van het compartiment drukken om de stekker er weer uit te halen. Een goed systeem waar ik persoonlijk wel fan van ben.

Oh ja en die kabels? Die ruim je gewoon op in de opbergruimte die onder de motorkap zit.

Het laden kan overigens focking snel tot 155 KW. Althans, dat houdt de auto vol tot de 80%. Vanaf daar zal de oplaadsnelheid verminderen.

Audi e-tron 55 Quattro: een technologisch bakbeest

De Audi e-tron is een heerlijke elektrische auto die er niet alleen sportief uitziet, maar ook nog eens sportief is.

Mag gezegd worden dat dit dan ook wel degelijk wat mag kosten. De auto kost je in de standaard versie zo’n €84.350 Ga je voor de versie die wij hebben, met de spiegels, de automatische stoelen en met de leren bekleding etc. Dan kost de auto je al snel €115.000

En voor dat geld vraag ik me af of je echt alles uit een elektrische auto kan halen. Het laden duurt best nog wel lang en de actieradius is wat mij betreft nog steeds beperkend. Maar wil jij echt voor een elektrische auto gaan, dan gaat de Audi e-tron 55 Quattro alles behalve tegenvallen. Het is gewoon een technologisch bakbeest waar elk persoon met een lichte zwak voor technologie vrolijk van gaat worden!

Reageer op artikel:
[REVIEW] Audi e-tron 55 Quattro: “technologisch beest van een auto
Sluiten