[REVIEW] Romance of the Three Kingdoms XIV: Diepgaande game uit Japan

Games Jelle van Es 21 mrt 2020

Ik ben altijd wel een liefhebber van Japanse games. Ik sta er dan ook altijd wel open voor om een nieuwe game uit het land te spelen en er vervolgens iets over te schrijven. Zo was ik in eerste instantie blij met de komst van Romance of the Three Kingdoms XIV. Een serie die inmiddels 35 jaar bestaat en waarvan ik in een ver verleden ooit een game op een SNES-emulator (vergeef me vader, want ik heb gezondigd) heb gespeeld.

Bovendien is Romance of the Three Kingdoms XIV een strategische management-game. Een genre waar ik een groot liefhebber van ben. Toch ben ik van een koude kermis thuisgekomen. Niet zozeer omdat er iets mis is met de kwaliteit, maar meer omdat de game redelijk overweldigend is. Het is zeer aan te raden om de verschillende tutorials op je gemak door te nemen en op die manier te begrijpen wat de game van je verwacht voordat je met het grotere verhaal aan de slag gaat. En als je dat doet, dan zijn dit de reden om de game wel of juist niet te kopen.

Enorm veel diepgang

Goed, als je een game zoekt die je als speler uitdaagt om het maximale uit jezelf te halen, zonder dat je op zoek bent naar een actieve actiegame, dan heb je aan Romance of the Three Kingdoms XIV een goede. Dit is een game waar echt heel veel inhoud in zit en waarbij je als speler telkens van alles doet om alles goed te laten lopen. Je hebt rekening te houden met jouw financiële situatie, de grootte van je rijk, de kracht van jouw leger en ga zo maar door. Er zitten enorm veel verschillende elementen in de game gestopt die allemaal met elkaar zijn verbonden. En als je het voor elkaar krijgt om hier een gestroomlijnde machine van te maken, dan geeft dat veel voldoening.

Romance of the Three Kingdoms XIV
Genoeg te doen in de game (Afbeelding: Koei Tecmo)

Daadwerkelijk iets anders

Ik kan me voorstellen dat het soms goed is om even iets anders te gaan spelen dan dat je gewend bent. Nou, dan zit je met Romance of the Three Kingdoms XIV absoluut aan het goede adres. Dit is een game zoals ik die niet veel vaker heb gespeeld. Het lastige daarvan is dat je er wellicht iets minder snel inkomt, maar wanneer je klaar bent met alle andere soorten games in je catalogus, dan is dit om zeker te overwegen. Het is een game die je ook heerlijk kunt spelen terwijl je bijvoorbeeld andere dingen doet. Per beurt voer je al je acties uit en wanneer dat klaar is, dan kun je achterover leunen om te zien hoe alles uitpakt.

Niet zoals andere games (Afbeelding: Koei Tecmo)

Artwork in Romance of the Three Kingdoms XIV is tof

Visueel gezien is Romance of the Three Kingdoms XIV geen hoogvlieger. Het is geen game die van je PlayStation 4 Pro met een 4K-resolutie van het scherm afspat. Maar ik wil wel even kwijt dat de artwork van de game behoorlijk tof is gedaan. De verschillende personages zien er stuk voor stuk tof uit en geven je het gevoel dat de makers goed weten waar ze mee bezig zijn.

Artwork is goed (Afbeelding: Koei Tecmo)

Alle verschillende namen zijn lastig te onthouden

Goed, dit punt is misschien een beetje gemaakt met een vooroordeel en wellicht wat bekrompen, maar het is behoorlijk lastig om alle verschillende namen uit elkaar te halen. Het zijn allemaal Chinese namen en lijken zo nu en dan behoorlijk veel op elkaar. Op die manier mis je soms de juiste informatie. Wanneer een bepaalde generaal het zwaar heeft in jouw leger en je geen idee hebt of dat de persoon is waar je veel tijd en moeite in hebt geïnvesteerd of je eigenlijk niks kan boeien, dan is het uitzoeken van wie nou wie is, een extra moeilijkheid.

Wie is wie ook alweer? (Afbeelding: Koei Tecmo)

Kan een beetje saai worden

Tot slot is het ook wel zo dat Romance of the Three Kingdoms XIV op den duur een beetje saai kan worden. Zeker aan het begin is het lastig, want je gaat een paar keer goed in de fout en dan begin je opnieuw. Waar ik dat in een game als Civilization VI nooit een probleem vindt, daar leverde het hier me meer irritatie op. Je moet zeker aan het begin veel dingen doen en als je dan opnieuw begint, voelt dat als verloren tijd.

Romance of the Three Kingdomgs XIV
Romance of the Three Kingdoms XIV (Afbeelding: Koei Tecmo)

Romance of the Three Kingdoms XIV is nu beschikbaar op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.