[REVIEW] Romancing Saga 3: Oude Japanse RPG in nieuw jasje

Games Jelle van Es 6 dec 2019

De reden dat ik vandaag de dag regelmatig over games schrijf, heeft alles te maken met Final Fantasy VII. Die JRPG heeft er voor gezorgd dat ik van iemand die van race- en actiegames hield, ben veranderd in een liefhebber van verhalen. En eigenlijk speel ik vandaag de dag alles wel. Na die game heb ik ook vele JRPG’s uit het SNES-tijdperk gespeeld. Romancing Saga 3 komt uit die tijd, maar die game heb ik gemist.

Dat heeft vooral te maken met het feit dat Romancing Saga 3 vanuit Japan nooit gelokaliseerd werd. Tot nu in een heuse HD-remake. Op die manier kun je dus een oude game beleven en ontdekken wat je gemist hebt. Dit zijn daarbij de punten die zijn opgevallen.

Een behoorlijk zwaar verhaal

Een gemiddelde Japanse RPG biedt je een wereld waarin jij een held bent en het moet opnemen tegen een kwaad dat de wereld bedreigt. Nou in Romancing Saga 3 kom je terecht in een wereld waarin één keer in de 300 jaar een soort zonsverduistering plaatsvindt en elk kind dat dat jaar geboren wordt, aan het einde van het jaar doodgaat. Behalve één en die krijgt dan een soort bovennatuurlijke superkrachten, die hij of zij naar eigen inzicht kan inzetten. De eerste keer opende dat zo’n beetje de poorten naar de hel, terwijl de tweede keer er een soort verlosser opstond. En nu staat de mensheid aan de vooravond van de nieuwe gebeurtenis en houdt de wereld zijn adem in van wat er gaat gebeuren. Het is behoorlijk zwaar, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Romancing Saga 3
Het verhaal is pittig (Bron: Square Enix)

Visueel is Romancing Saga 3 heerlijk klassiek

Als je houdt van een lekkere retrolook, dan zit je bij Romancing Saga 3 aan het juiste adres. De game biedt een mix tussen klassieke retro-sprites en een HD-laagje, waardoor de game er enerzijds ouderwets en anderzijds modern uit ziet. Het is daardoor een game die fijn is om te aanschouwen terwijl je hem speelt.

A blast from the past! (Bron: Square Enix)

Meerdere keren te spelen dankzij New Game+

Wat Romancing Saga 3 echter het meest uniek maakt, is het feit dat je aan het begin van de game een keuze maakt tussen de verschillende personages. Aan de hand van die keuze beleef je toch een behoorlijk ander verhaal en krijg je ook nog eens andere gameplayelementen voorgeschoteld. Door die belangrijke keuze is dit een uitstekende game om voor een tweede keer te spelen. Gelukkig is dat via een New Game+ optie goed te doen. Op die manier neem je de ervaringen van het eerste avontuur mee en is de tweede poging net iets makkelijker.

Alles er uit halen (Bron: Square Enix)

Veel onduidelijkheden

Tegelijkertijd is Romancing Saga 3 een game waar je niet heel erg makkelijk in stapt. Dit is namelijk een game die veel onduidelijkheden biedt. Zo heb je vaak geen idee waar je precies heen moet gaan en is het behoorlijk lastig om de game zonder guide te spelen. Daarnaast zijn ook de gevechten in de game wat vaag. Zo verdien je geen experiencepunten waarmee je traditioneel in levels omhoog gaat. In plaats daarvan gaan de statistieken van jouw strijders op willekeurige wijze omhoog. Hierdoor heb je vaak geen idee hoe je jouw team sterker maakt en zul je zeker aan het begin van de game daarmee lopen klooien.

Waarheeeeeeeeen? (Bron: Square Enix)

Wellicht dat Romancing Saga 3 iets te klassiek is

Romancing Saga 3 is een game die uit het midden van de jaren negentig komt. Ondanks dat de game is voorzien van een nieuw likje verf, is het wel een titel die behoorlijk ouderwets aanvoelt. Met name op het gebied van de gesprekken is het redelijk suf, ondanks dat het verhaal qua setting behoorlijk sterk is. Je moet dus wel een mindset hebben dat je echt een klassieke game gaat spelen en je daarop aanpassen.

Oldschool kan ook doorslaan (Bron: Square Enix)

Romancing Saga 3 is nu beschikbaar voor verschillende platformen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.