[REVIEW] Samurai Shodown knokt op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 6 mrt 2020

De Nintendo Switch is een platform dat een mooie mix biedt tussen de exclusieve games van Nintendo en titels van third party ontwikkelaars. In dat laatste geval krijg je de game echter wel vaak later. De laatste tijd speel ik heel wat games op de Switch die maanden daarvoor al op andere platformen zijn verschenen. Samurai Shodown is daar een goed voorbeeld van.

In de zomer van 2019 verscheen deze vechtgame al op de andere platformen. Zoals wel vaker is het niet echt de moeite waard om de game te halen als je hem al op een ander platform hebt gespeeld. Maar als je hem puur bekijkt als een Nintendo Switch-titel, dan is het zeker een interessante game. Dit zijn de punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen..

Strategisch vechten is vermakelijk in Samurai Shodown

Eén van de sterkste punten van Samurai Shodown ten op zichte van andere vechtgames is dat de gameplay van de titel echt anders is. Dit is een game waarbij je goed moet nadenken over wat je doet. Wanneer je onvoorzichtig speelt en je verdediging laat varen, dan geef je de tegenstander de mogelijkheid om met een speciale aanval de helft van je healthbalk er af te rammen. Wat dat betreft is het een game die iets meer afwachtend is en waarbij het juist counteren zeer effectief kan zijn.

Samurai Shodown
Een game waarbij je goed moet opletten (Afbeelding: SNK)

Technisch voor de Nintendo Switch best in orde…

De Nintendo Switch is een spelcomputer die minder krachtig is in vergelijking met de PlayStation 4. Gelukkig heeft de ontwikkelaar goed gekeken naar wat er belangrijk is in de game. En zodoende is de framerate in Samurai Showdown stabiel en keurig op 60. En wanneer je de game docked speelt, dan ziet het er ook gewoon netjes uit. Natuurlijk, de game oogt beter op een PlayStation 4 Pro, maar als je dat niet hebt, dan weet je niet beter en is het gewoon een game die er top uit ziet.

Soms een groot spektakel (Afbeelding: SNK)

…met wat beperkingen in de handheld modus

Maar wanneer je Samurai Shodown in de handheld-modus speelt, dan is het wel iets minder. De framerate heeft er geen last van, maar de resolutie van de game gaat wel duidelijk omlaag. Ook zijn de details in de game een stuk minder. Zeker bij een game die draait om vrolijke kleuren en animaties die er strak uitzien, is dit wel een vervelend minpuntje.

In handheldmodus paar beperkingen (Afbeelding: SNK)

Qua content niet heel erg uitgebreid

Een vechtgame werkt het best wanneer je het tegen iemand op de bank speelt. En als dat er niet is, dan heb je vaak nog een online optie. Beiden zijn te vinden in Samurai Shodown. Er zijn echter genoeg vechtgames die ook op het gebied van de singleplayer-ervaring veel te bieden hebben. Dit is niet zo’n titel. Je hebt wel een Story-modus en je hebt mogelijkheden om dingen vrij te spelen, maar een echt rijke of aparte ervaring is het niet. Wat dat betreft is dit dus echt een game die je moet gaan spelen omdat je de gameplay tof vindt of omdat je iemand hebt om mee te knokken.

Wel veel leuke personages (Afbeelding: SNK)

Samurai Shodown op de Switch is geen full priced-game

Tot slot wil ik nog wel even positief afsluiten. Meestal zie je dat wanneer een game veel later op de Nintendo Switch uitkomt, dat je dan alsnog de volle mep moet neerleggen voor die versie. Gelukkig is dat bij Samurai Shodown niet het geval. Voor 40 euro betaal je een nette prijs voor een vermakelijke vechtgame. Het nadeel is dan wel weer dat je de dlc die al een tijdje uit is er niet gratis bij krijgt. De extra personages die in de game zitten moet je dus kopen.

Samurai Shodown is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. In de zomer van 2019 verscheen hij ook al op de andere platformen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.