[REVIEW] Sniper Ghost Warrior Contracts: Tussendoortje

Games Jelle van Es 4 dec 2019

Ik heb altijd een fascinatie gehad voor de sniper in games. In een snelle multiplayer-game ben ik er niet goed in, maar wanneer ik in een verhaal hem kan gebruiken, dan ben ik gelukkig. Wat dat betreft is Sniper Ghost Warrior Contracts een kolfje naar mijn hand.

Zoals de naam al doet vermoeden is Sniper Ghost Warrior Contracts de laatste game in de best wel langlopende Sniper Ghost-serie. Een actiegame met stealth-elementen, waarbij je sniper je trouwe bondgenoot is. De game wordt voor een budgetprijs aangeboden en dat past goed bij de kwaliteit van de game. Deze is namelijk niet van een heel erg hoog niveau, maar kent momenten waarop het nog best wel aardig is. De game neemt je mee naar Siberie, waar de provincie zich los heeft gerukt van Rusland om te profiteren van de grondstoffen die de provincie herbergt. Helaas gaat die vrijheidstrijd niet helemaal zoals het moet en lijken de nieuwe machthebbers niet veel te geven om vrijheid. Jij wordt door een externe partij ingehuurd om op verschillende missies te gaan om zo de macht aan het volk te geven. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Levels doen denken aan Hitman

De makers hebben er bij Sniper Ghost Warrior Contracts voor gekozen om de speler een aantal levels te geven waarin je in elk level een bepaald hoofddoel hebt, maar ook subdoelen. Daarmee doet de game me een beetje denken aan Hitman, waar je ook verschillende doelen hebt en zelf mag gaan bepalen hoe je dat doel voltooit. Op die manier is dit een game waarbij je de levels makkelijk voor een tweede of derde keer kunt gaan spelen, om op die manier er achter te komen wat er allemaal mogelijk is in de game.

Veel ruimte (Bron: CI Games)

De spanning van de sniper blijft lekker

De hoofdrol in Sniper Ghost Warrior Contracts wordt gespeeld door je sniper. Op de momenten dat je verscholen zit en op een afstand een vijand ziet, is de game absoluut op zijn best. Om die persoon uit te schakelen moet je goed kijken hoever de vijand zich van jou bevindt, hoe de wind staat en tot slot of er andere vijanden in de buurt zijn die alarm kunnen slaan wanneer hun medestrijder wordt omgelegd. Lukt het je om met al deze elementen rekening te houden en knal je de persoon af? Dan geeft dat een heerlijk gevoel van voldoening.

Sniper Ghost Warrior Contracts
Ze weten nu nog van niks (Bron: CI Games)

Verhaal in Sniper Ghost Warrior Contracts is matig

Toch zijn er meer punten waarop Sniper Ghost Warrior Contracts tegenvalt. De eerste is zonder twijfel het verhaal. Ondanks dat het idee van Siberië dat zich via een burgeroorlog losrukt van Rusland redelijk origineel is, is de rest gewoon matig uitgewerkt. Er worden allemaal badguys voorgesteld, die eigenlijk geen enkel podium krijgen om te schitteren. Zodoende zijn de vijanden die je voorgeschoteld krijgt eigenlijk niet meer dan anonieme nummers waarbij het je eigenlijk niks boeit wat er mee gebeurt. Ook de tussenscenes die de missies introduceren zijn behoorlijk matig en het is moeilijk om daar de focus op te houden.

Visueel is Sniper Ghost Warrior Contracts niet heel erg interessant

Wanneer je een game voor een budgetprijs in de winkel legt, dan verwacht je al iets minder qua kwaliteit. Maar zelfs met die lagere lat is het moeilijk om te genieten van het visuele plaatje dat deze game je voorschotelt. Meer dan eens vond ik het lastig om te zien waar een vijand zich bevindt. Dat komt natuurlijk door de afstand, maar het helpt niet mee dat de game al snel wat blurry wordt. En dan is het gewoon moeilijk om een goed schot te leveren. Ook op het gebied van leveldesign is de game matig en is het iets te vaak een cliché van wat je precies voorgeschoteld krijgt.

Sniper Ghost Warrior Contracts
(Bron: CI Games)

Eerste kennismaking met nieuw level is lastig

Hoewel dit een game is waarbij je levels makkelijk meer dan eens kunt spelen, is de eerste kennismaking best wel lastig. Dat komt vooral door de map die nogal onoverzichtelijk is en waarvan je in eerste instantie geen idee hebt waar je je bevindt en hoe je in de buurt komt van bepaalde vijanden. Het is dan vaak een geval van gewoon proberen en te kijken wat er gebeurt.

Waar heen te gaan? (Bron: CI Games)

Sniper Ghost Warrior Contracts is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.