[REVIEW] Star Wars Jedi: Fallen Order: Star Wars op zijn best

Games Jelle van Es 18 nov 2019

Het najaar is altijd de periode waarin we de meeste nieuwe games krijgen. Dit jaar is het najaar redelijk rustig en mis je een paar echte grote knallers. Met Star Wars Jedi: Fall Order hebben we alweer één van de laatste grote games te pakken.

Star Wars Jedi: Fall Order moet bewijzen dat Star Wars-games buiten het multiplayergedeelte echt de moeite waard kunnen zijn. In Battlefront 2 viel de singleplayermodus een beetje tegen en mede daarom werd besloten om deze game te laten maken door Respawn Entertainment. Deze studio was vroeger verantwoordelijk voor de uitstekende Titanfall-games en heeft ook Apex Legends gemaakt.

In Star Wars Jedi: Fall Order ga jij aan de slag als Cal Kestis, een Jedi Padawan die zijn Jedi-krachten probeert te verhullen, omdat The Empire daar flink op jaagt. Toch komt er een moment dat hij ontdekt wordt en dan moet hij zijn ware kracht laten zien. Vanaf dat moment begint er een groot avontuur die je meeneemt naar een paar planeten om daar op zoek te gaan naar wat geheimen die er toe moeten leiden dat de Jedi Order nieuw leven in wordt geblazen. Voordat het zover is, ben je echter heel wat uurtjes verder. Tijdens het spelen zijn me een paar elementen opgevallen, die ik graag in deze review beschrijf.

Goede variatie in vijanden

Eén van de dingen waar ik van te voren een beetje bang voor was, was dat je qua vijanden redelijk hetzelfde voorgeschoteld krijgt. Maar na een paar uur spelen had ik al heel veel verschillende variaties voorbij zien komen. En bij elke vijand moet je weer net wat anders te werk gaan. Bij een gewone Stormtrooper is het zaak om de kogels terug te kaatsen via je lightsaber, terwijl je bij beestachtige vijanden moet wegduiken en countert. En dan heb je nog vijanden die je fysiek aanvallen en waarbij je moet blocken en counteren. Elke keer dat ik een vijand tegenover me had staan, was ik blij, want het is gewoon leuk om te knokken.

Star Wars Jedi: Fallen Order
(Afbeelding: Electronic Arts)

Spelen met de Force is top

Daar komt nog de mogelijkheid bij om met de Force te spelen. Het begint redelijk onschuldig met het beinvloeden van de tijd en tegenstanders minder snel te laten bewegen, maar terwijl je speelt komt er steeds meer bij. Soms gebruik je elementen in een gevecht, terwijl andere vaardigheden weer vooral gebruikt worden om bepaalde puzzels tijdens je avontuur op te lossen. Via skillpoints die je verdient door te levelen, speel je nog meer vaardigheden vrij of verbeter je reeds vrijgespeelde acties. Door de toevoeging van de Force blijft de game boeiend en is het ook geschikt om voor een tweede keer te gaan spelen en te ontdekken hoe je op een andere manier vijanden kunt verslaan.

Star Wars Jedi: Fall Order
(Bron: Electronic Arts)

Uncharted-achtige momenten in Star Wars Jedi: Fall Order

Goed, de gevechten zijn in orde en de Force maakt het geheel interessanter. Een derde pilaar van Star Wars Jedi: Fall Order is de platform-actie. Zeker aan het begin van de game krijg je heel wat scenes voorgeschoteld die me direct doen denken aan Uncharted 2. Misschien is het door het goede afkijken niet zo origineel, maar het werkt wel. En door de combinatie van de drie blijft de game op lange termijn gewoon boeiend.

Star Wars Jedi: Fallen Order
(Bron: Electronic Arts)

Omgevingen verdienen om verkend te worden

In elk gebied waar je komt, is er een duidelijke weg die je moet nemen. Maar het loont om verder te kijken dan je neus lang is. Op die manier kom je puzzels tegen die je normaal gesproken zou missen. Daarnaast vind je door te verkennen diverse schatkisten, waarmee je voorwerpen scoort om jouw lightsaber aan te passen. Dus neem zeker de tijd om even het gebaande pad te verlaten en te kijken wat Star Wars Jedi: Fall Order nog meer biedt.

Star Wars Jedi Fallen Order
Verder kijken dan je neus lang is (Afbeelding: Electronic Arts)

Gameplay is niet altijd even strak in Star Wars Jedi: Fall Order

Toch is Star Wars Jedi: Fall Order verre van perfect. De game heeft hier en daar dus platform-elementen zoals je die kent van Uncharted. Maar waar die laatste echt super strak is, daar laat Star Wars Jedi: Fall Order soms wat steken vallen. Zo heb je heel wat momenten waarbij je naar beneden glijdt en op het einde een sprong moet maken om een touw of liaan te pakken. Maar het springen naar dat object werkt niet altijd zoals het moet en stort je in het ravijn. En als dat tien keer achter elkaar gebeurt, dan is dat echt heel irritant. Dan valt het nog mee als het checkpoint dichtbij is, maar er zijn ook momenten waarop je eerst een stuk moet lopen om vervolgens bij dat irritante stuk te komen.

Star Wars Jedi: Fall Order is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.