[REVIEW] Super Monkey Ball Banana Blitz HD: Heerlijk frustrerend

Games Jelle van Es 7 nov 2019

Super Monkey Ball is een gamereeks die begon met de lancering van de GameCube. De eerste game in de reeks was er één om van te smullen. Het was verfrissend, anders en pittig. Dat laatste is altijd gebleven in de reeks en keert met Super Monkey Ball Banana Blitz HD terug. Ook dit is een game om te haten en van te houden.

Super Monkey Ball Banana Blitz HD is een port van de game die in 2006 op de Wii werd uitgebracht. Als je groot fan van de serie bent, is het dus een titel die je wellicht hebt gespeeld. Maar omdat het alweer zo lang geleden, is de kans groot dat je of bent vergeten wat je er allemaal in kon doen of het is gewoon een compleet nieuwe ervaring. Het idee is nog altijd hetzelfde. Je hebt een aap die in een bal zit en die moet je navigeren naar het einde van het level. En dat is echt een stuk pittiger dan dat het klinkt. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Echt even wat anders

Met Super Monkey Ball Banana Blitz HD is het echt weer een tijdje geleden dat ik een game in de serie heb gespeeld. En het voelt gelijk goed aan. Er is simpelweg geen game als deze, waarbij je al puzzelend en rollend een weg naar het einde probeert te vinden. Zeker wanneer je nog nooit een game uit de serie hebt gespeeld is het een aanrader om echt even iets anders te ervaren.

Super Monkey Ball Banana Blitz HD
Rollen met die bal (Bron: Sega)

Genoeg content in Super Monkey Ball Banana Blitz HD

En wanneer je ermee aan de slag gaat, dan zul je merken dat je er echt een tijd mee bezig bent. Er zijn tientallen verschillende levels om door heen te komen en de uitdaging loopt langzaam maar zeker op. Ook kent de game diverse baasgevechten, maar die zijn wel iets minder interessant en moet je eigenlijk even doorheen bijten. Maar als je het belangrijk vindt dat je veel waar voor je geld krijgt, dan zit je bij Super Monkey Ball Banana Blitz HD aan het juiste adres.

(Bron: Sega)

Diverse minigames

Naast de ‘normale’ content van de game, vind je in Super Monkey Ball Banana Blitz HD ook heel wat minigames, die ideaal zijn om samen met vrienden te spelen. Het is een leuke afwisseling op de rest van de game. Je kunt ze met maximaal vier spelers spelen en er zijn er iets van tien om in los te gaan. Ze zijn niet allemaal even sterk, maar om even te proberen is het zeker de moeite waard.

Minigames (Bron: Sega)

Super Monkey Ball Banana Blitz HD is pittig

Tot slot is Super Monkey Ball Banana Blitz HD een titel die lekker pittig is. Het halen van de finish is in veel gevallen al een prestatie op zich, maar om het perfect te doen wil je onderweg alle bananen verzamelen. De game geeft je een bepaalde drive om dit te doen, maar maakt het je tegelijkertijd ook niet makkelijk. Het is een bepaalde vorm van zelfpijniging die verdomd verslavend werkt.

Diverse personages (Bron: Sega)

Port zelf is wat matig

De port van Super Monkey Ball Banana Blitz HD is niet heel indrukwekkend en is zelfs wat lui te noemen. De visuele verbeteringen zijn beperkt. Het ziet er iets minder wazig uit en de resolutie is iets opgepompt. Toch heb je het gevoel dat je aan de slag gaat met een nogal oude titel. Natuurlijk, de game wordt niet voor de volle prijs aangeboden, maar iets meer moeite had de game niet weerstaan.

(Bron: Sega)

Super Monkey Ball Banana Blitz HD is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, Xbox One en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.