[REVIEW] Tennis World Tour 2: Pakt geen Grandslam

Games Jelle van Es 1 okt 2020

De eerste Tennis World Tour was een game met veel potentie. Zeker als je bedenkt dat deze gemaakt werd door een team dat voor een groot gedeelte verantwoordelijk was voor de oude Top Spin-games. Toch sloeg die game de bal mis en werd het team achter AO Tennis op Tennis World Tour 2 gezet.

Zij hebben een deel van hun kennis meegenomen naar Tennis World Tour 2, waardoor deze beter is geworden dan zijn voorganger. Maar tegelijkertijd zijn er ook punten waarop de game minder is dan AO Tennis, wat een beetje gek overkomt. Het is een geval van twee stappen vooruit en één stap terug. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Genoeg tennissers

Als we kijken naar de line-up van tennissers, dan heeft de ontwikkelaar met Tennis World Tour 2 zijn zaakjes goed voor elkaar. Voor ons Nederlanders is het leuk dat bijvoorbeeld Kiki Bertens in de game te vinden is. Daarnaast zijn grote namen als Federer, Nadal, Thiem, Wawrinka, Tsitsipas en Monfils van de partij. Natuurlijk, we missen ook grote namen met de zussen Williams en Djokovic, maar voor een tennisgame is het zeker niet slecht qua line-up.

Tennis World Tour 2
Deze twee zijn er bij (Afbeelding: Nacon)

De voldoening van een goede rally

Het mooiste punt van Tennis World Tour 2 is wanneer je een fijne rally aan het slaan bent. De ballen vliegen dan op een mooie manier over het net en een goed getimede slag kan er voor zorgen dat je het punt naar je toe trekt. Telkens draait het daarbij om timing en het verschalken van je tegenstander door hem of haar op het verkeerde been te zetten. En als je dan een bal slaat waar de tegenstander niet bij kan, dan mag je heus wel even je vuist ballen om te laten zien dat jij de baas bent van de tennisbaan.

Tennis World Tour 2
Animaties zijn echt een stuk vloeiender (Afbeelding: Nacon)

Boosten van je skills

Aan Tennis World Tour 2 zit ook nog een soort kaartsysteem gekoppeld. Dit zijn de skills die je aan jouw speler kan toewijden. Vervolgens is het mogelijk om die actief, danwel passief in de game te gebruiken. Op die manier heb je de mogelijkheid om op een bepaald verwoestend uit te halen en op die manier het punt naar je toe te trekken. Het is een grappige toevoeging.

Elke bal wil je goed slaan (Afbeelding: Nacon)

Carriere-modus is wat kaal

De meeste tijd in Tennis World Tour 2 breng je waarschijnlijk door in de carriere-modus van de game. Hierin maak je je eigen tennisser aan en probeer je naam voor jezelf te maken. Helaas is de modus wat aan de kale kant. Ten eerste zijn de mogelijkheden om je eigen personage te maken wat beperkt, waardoor er niet heel veel variatie in komt te zitten. Daarnaast is de opbouw van wanneer je gaat spelen ook niet al te spannend. Je gaat van week naar week en kiest hoe je je tijd doorbrengt. Het is functioneel, dat zeker, maar door de opzet heb je niet echt het gevoel dat je snel progressie boekt en haak je op een gegeven moment af.

Ga voor de ace (Afbeelding: Nacon)

Lastig om in te komen

Ik heb in mijn leven heel wat verschillende tennisgames gespeeld, waardoor ik redelijk wat ervaring heb. Toch is Tennis World Tour 2 voor mij een game gebleken die wat lastig is om in te komen. De timing en de richting van je slagen is iets dat je niet snel perfect onder controle hebt, waardoor je aan het begin echt de moeite hebt om een wedstrijd te winnen. Zeker wanneer je in de carrière met je eigen personage aan de slag gaat en de vaardigheden er nauwelijks zijn. En zelfs na flink wat uren spelen loop ik tegen wat problemen aan. Het echt goed masteren van de game is zodoende een flinke opgave.

Tennis World Tour 2
Serve and volley (Afbeelding: Nacon)

Tennis World Tour 2 is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.