[REVIEW] The Outer Worlds: Perfect voor de Fallout-liefhebber

Games Jelle van Es 15 nov 2019

Ik ben een groot liefhebber van de Fallout-reeks. Met uitzondering van Fallout 76, maar daarvan doen we net alsof die niet bestaat. Games als Fallout 3, New Vegas en deel 4 behoren tot mijn favoriete games ooit. Wat dat betreft voelt het spelen van The Outer Worlds als thuiskomen.

En dat is niet heel gek, want The Outer Worlds is gemaakt door Obisidian, de ontwikkelaar die ook Fallout New Vegas heeft gebracht. De game neemt je mee naar een alternatieve toekomst, waarin grote bedrijven het universum hebben veroverd en waarbij planeten zijn gekoloniseerd. Wanneer de macht bij bedrijven ligt en alles draait om zoveel mogelijk geld verdienen, kun je er de donder op zetten dat het misgaat. En het is ook een behoorlijke chaos waarin je terecht komt. Maar eigenlijk is dat maar goed ook. Chaos zorgt immers voor fun en dat is voor een groot gedeelte wat The Outer Worlds biedt.

The Outer Worlds is kort door de bocht een game waarbij je verschillende quests aanneemt, gesprekken met personages voert, keuzes maakt, in levels omhoog gaat door de gevechten die je wint en onderweg pak je van alles en nog wat op. Het is wat dat betreft weinig vernieuwend, maar dat heeft me geen enkel moment iets gedaan. Het is de lol die ik met de game heb gehad die voorop staat en zodoende is The Outer Worlds een game die je een hele tijd kunt spelen. Dit zijn daarbij de punten die zijn opgevallen.

Het begin van The Outer Worlds is goed

Een goed begin is het halve werk. Dat is iets dat niet elke ontwikkelaar van games begrijpt. Te vaak is het begin van de game doorbijten omdat de maker die eerste minuten tot een uur wil gebruiken om je van alles en nog wat uit te leggen. The Outer Worlds is zeker niet zonder tutorial, maar hetgeen dat ik de eerste periode van de game deed, was vermakelijk. Het maken van je eigen personage, het kiezen van zijn of haar basisvaardigheden en dan begint je avontuur. Na een korte cinematic die uitlegt wat er aan de hand is en de eerste missie, ben je min of meer vrij om je avontuur te beleven. Het is daarbij mogelijk om de hoofdmissie te volgen, maar ik ging al snel mijn eigen route volgen en dat bevalt me goed.

The Outer Worlds
De game kent een goed begin (Bron: Obisidian)

Humor werkt

Een ander sterk punt van de game is te vinden in het feit dat de humor gewoon goed is. Dit is een redelijk absurde game en de ontwikkelaar doet er alles aan om dat goed te benadrukken. Conversaties zijn zodoende leuk om te voeren en door de luchtigheid er van is het zeker geen schande om zo nu en dan een keuze te maken die een beetje controversieel is. The Outer Worlds bied je een wereld waarin je niet geduwd wordt in de richting van de goodguy en dat bevalt me prima.

Veel kletsen (Bron: Obisidian)

Veel mogelijkheden in The Outer Worlds

In The Outer Worlds kun je net als in de Fallout-reeks zelf gaan bepalen wat voor soort personage je wordt. De eerste keuze daarvoor maak je eigenlijk al aan het begin met je basisvaardigheden. Daar bepaal je bijvoorbeeld of je iemand goed kunt intimideren of er juist voor kiest om charmant over te komen. Hierdoor is het in conversaties mogelijk om je wil door te drukken en iets makkelijker voor elkaar krijgt. Vervolgens verdien je een skillpoint wanneer je in level omhoog gaat en dan kun je daar weer een bepaalde vaardigheid mee vrijspelen. Op die manier vorm je langzaam maar zeker een speelstijl die bij je past. En op die manier is The Outer Worlds ook echt ideaal om voor een tweede keer te gaan spelen wanneer je er helemaal klaar mee bent.

The Outer Worlds
(Bron: Obisidian) Bron: Obisidian

Het loont om te verkennen

Zoals gezegd kun je het pad van de hoofdmissie gaan volgen. En daar zul je dan ook zeker lol in gaan hebben. Maar het loont zeker om verder te kijken dan je neus lang is. Op die manier kom je in aanraking met vele verschillende sidequests die echt de moeite waard zijn. Bovendien kun je op die manier heel wat extra experiencepunten gaan verzamelen en dat dan weer gebruiken om je personage te verbeteren met de beschikbare skillpoints.

(Bron: Obisidian)

Combat is dik in orde

Tot slot is het nog goed om vast te stellen dat de combat in The Outer Worlds dik in orde is. Waar het in Fallout vaak wat knullig is wanneer je schiet of met je wapens er op los hakt, daar werkt het in deze game gewoon goed. Het deed me wat dat betreft een beetje denken aan Borderlands 3. Net als deze game is dat een RPG, maar speelt het meer als een shooter. Toch pak ik nog altijd het liefst een wapen om mee te meppen, omdat dat simpelweg wat directer werkt.

The Outer Worlds
Wie zou er hier winnen? (Bron: Obisidian)

The Outer Worlds is wat mij betreft één van de betere games die dit jaar is uitgekomen. Hij is al een tijdje beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.