[REVIEW] The Outer Worlds: Peril on Gorgon

Games Jelle van Es 20 sep 2020

Eind 2019 bleek The Outer Worlds een fijne Fallout-achtige game te zijn. Niet heel erg gek als je bedenkt dat de game wordt gemaakt door Obisidian. Deze ontwikkelaar kennen we onder andere van Fallout: New Vegas. Met The Outer Worlds: Peril on Gorgon krijgen we bijna een jaar na de originele release een grote uitbreiding.

The Outer Worlds: Peril on Gorgon is het eerste deel van de twee uitbreidingen die uitkomen. De uitbreiding valt binnen de Season Pass van 24,99 euro, maar is ook voor 14,99 euro los te koop. Ik ben er mee aan de slag gegaan en dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Je hoeft de game niet heel erg veel gespeeld te hebben

Wanneer je The Outer Worlds een tijd niet gespeeld hebt en graag opnieuw wilt beginnen met een nieuwe build, dan hoef je niet heel erg lang te wachten om met The Outer Worlds: Peril on Gorgon aan de slag te gaan. Om met de game aan de slag te gaan moet je de mainquest Radio Free Monarch hebben voltooid. Dat is dus redelijk snel gedaan. En dat is slim. Want de kans is groot dat je net als ik de game een tijd niet hebt gespeeld. Nu kun je dus met een verse build behoorlijk snel genieten van het nieuwe avontuur.

The Outer Worlds: Peril on Gorgon
Nieuwe avonture (Afbeelding: Obsidian)

Maken van keuzes en uitkomsten in Peril on Gorgon

In The Outer Worlds draait het om het maken van keuzes. En soms kan dat flink er in hakken. Ook in de uitbreiding The Outer Worlds: Peril on Gorgon is dat het geval. Dit is een questlijn waarbij je meer dan eens een keuze maakt en daar dan mee moet leven. Wat dat betreft is het verstandig om voorafgaand aan het avontuur een savefile aan te maken en wellicht tijdens de missie ook regelmatig op een nieuwe savefile opslaan. Op die manier kun je na afloop teruggaan en kijken hoe het verhaal verloopt met andere keuzes.

Welke keuzes maak je? (Afbeelding: Obsidian)

Degelijke lengte

The Outer Worlds: Peril on Gorgon is een uitbreiding met een nette lengte. Het hoofdavontuur kost je zo’n vijf uur om af te maken. Dat is niet bizar veel, maar in vergelijking met wat de standaard game biedt, past het er wel in. Buiten het hoofdavontuur zijn er ook nog een aantal andere personages die je kunt tegenkomen en is er genoeg te beleven. Wat mij betreft een zeer fijn tussendoortje in dit drukke releaseschema.

Genoeg te doen (Afbeelding: Obsidian)

Toffe setting

The Outer Worlds: Peril on Gorgon neem je mee naar een nieuwe setting en die is behoorlijk tof. De indoor-locaties zijn goed uitgewerkt en verdienen het om verkend te worden. Maar ook wanneer je buiten rondloopt heb je meer dan eens een moment waarbij je even stil staat en mooi om je heen kijkt. Dat zorgt er voor dat je de game net weer iets langer wilt gaan spelen.

Toffe omgevingen (Afbeelding: Obsidian)

Peril on Gorgon is wel wat meer van hetzelfde

Bij uitbreidingen van games heb je varianten die echt iets nieuws doen of verder gaan op de veilige weg. The Outer Worlds: Peril on Gorgon valt in de laatste categorie. Dit is echt zo’n uitbreiding die goed aansluit op de basisgame en waarbij je je als een vis in het water voelt. Maar als je juist op zoek was naar iets dat echt iets anders doet, dan is dit niet helemaal je ding. Als je nog genoeg te doen hebt in de game, dan is het wellicht niet helemaal de moeite waard om hier nog eens los vijftien euro voor uit te geven. Daarvoor biedt het te weinig vernieuwing.

The Outer Worlds: Peril on Gorgon is nu beschikbaar en te koop via de online gamestore van je platform. Heb je de game nog niet? Koop dan hier het basisdeel. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier de overzichtspagina.