[REVIEW] 13 Sentinels Aegis Rim: Diepgaand en prachtig

Games Jelle van Es 21 sep 2020

September is het moment dat we langzaam maar zeker aan de slag kunnen gaan met nieuwe games. Er zijn daarbij zoals gebruikelijk een aantal grote games die de aandacht krijgen, maar ook zeker een paar titels die onder de radar doorvliegen. 13 Sentinels Aegis Rim is zo’n game.

13 Sentinels Aegis Rim is een game die gemaakt wordt door Vanillaware. Dit is een ontwikkelaar die je wellicht kent van Dragon’s Crown, een kleine hit uit 2013. Net als die game is dit een titel die opvalt met zijn visuele stijl. Maar gelukkig is de game meer dan dat. Ik ben op de game gedoken en dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Visueel is 13 Sentinels Aegis Rim zo sterk

De screenshots laten het eigenlijk al zien: 13 Sentinels Aegis Rim ziet er heerlijk uit. Met name de verhalende stukken zijn erg mooi, waarbij elke omgeving die je tegenkomt er uit ziet als een klein schilderij. En die komen door de personages in de game tot leven doordat deze er vrolijk doorheen banjeren. De animaties van die personages zijn daarbij ook van een hoog niveau. Sowieso is de productiewaarde van de game hoog. Alle gesprekken worden van (Japanse) stemmen voorzien en passen goed bij de personages.

Alles is een plaatje (Afbeelding: Atlus)

Een verhaal dat zeer diep gaat

Het visuele stijltje is hetgeen waarmee 13 Sentinels Aegis Rim opvalt. Het verhaal is waar je voor blijft. Het is een verhaal van een wereld die verloren is gegaan en waarbij geselecteerden door de tijd reizen om de ellende te voorkomen. Maar tegelijkertijd zijn er ook al snel duidelijk extra agenda’s in de game, waardoor je langzaam maar zeker dichter bij de kern komt. Na de introductie van de game kun je telkens met één van de dertien personages aan de slag en beleef je door hun ogen hoofdstukken uit een verhaal. Sommige van die hoofdstukken lopen in elkaar over, terwijl anderen los lijken te staan. Toch is het grotere plaatje er één die het geheel op weergaloze wijze aan elkaar vast plakt en waarbij je telkens verder wilt gaan.

13 Sentinels Aegis Rim
Diepgang, maar ook tijd voor ijsjes (Afbeelding: Atlus)

Personages komen echt tot leven

De personages in de game zijn ook goed uitgewerkt. Het interessante daarbij is dat je soms niet helemaal goed weet hoe iemand is. Zeker omdat je soms flashforwards ziet en dan dat personage in de toekomst in een compleet ander licht zet. Dit is duidelijk geen verhaal dat zwart-wit is. Alles in de game is grijs, waardoor je nooit weet waar het heen gaat.

Diverse personages (Afbeelding: Atlus)

Een vechtsysteem dat vermakelijk is

13 Sentinels Aegis Rim is een game waarbij het verhaal en de gevechten los van elkaar staan. Als je een tijd geen zin hebt om te knokken, dan ga je gewoon het verhaal volgen. Maar het vechtsysteem zelf is best wel goed. In een soort turn-based gevechten ga je aan de slag met mechs en moet je proberen vijanden af te maken. Daarbij moet je goed nadenken over de vaardigheden die jouw verschillende personages hebben en die op de juiste manier inzetten.

Even lastig, maar wel tof (Afbeelding: Atlus)

13 Sentinels Aegis Rim is bizar lastig om in te komen

Ondanks alle positieve punten die 13 Sentinels Aegis Rim kent, is het zeker geen blinde aanrader. Het is namelijk een game met een bizar hoge instapdrempel. Met name het verhaal met de verschillende tijdsperiodes en hoe je dat steeds via losse personages voorgeschoteld krijgt is aan het begin erg verwarrend. En zelfs nadat je een tijd speelt moet je accepteren dat je niet alles perfect begrijpt. Ook het vechtsysteem is er één van verschillende haken en ogen, waardoor het een game is die er voor kan zorgen dat je afhaakt. Het is dan ook niet echt een titel om even tussendoor te spelen. Als je de game haalt moet je er echt voor gaan zitten en gaan.

Diverse tijdslijnen (Afbeelding: Atlus)

13 Sentinels Aegis Rim is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.