[REVIEW] The Surge 2: Sci-fi Souls-game

Games Jelle van Es 26 sep 2019

In 2017 werd de game The Surge uitgebracht. Een game die niet heel erg goed werd ontvangen, maar toch was het interessant genoeg om een vervolg uit te brengen in de vorm van The Surge 2. De game is duidelijk verbeterd ten op zichte van zijn voorganger, maar heeft de pech dat hij uitkomt op het moment dat veel andere titels verschijnen. De kans dat hij ondersneeuwt is groot en ergens is dat jammer.

Want The Surge 2 is best wel een leuke game. Het is een titel die je meeneemt naar Jericho City, een stad in de verre toekomst waarbij de aarde flink is opgewarmd en er allemaal problemen zijn ontstaan. Het komt er in elk geval op neer dat jij daar bent en er veel vijanden zijn die je in deze actie-RPG moet afmaken. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Het vechtsysteem is goed

The Surge 2 is een actiegame en dan is het natuurlijk wel handig als het vechtsysteem goed is. Wat dat betreft heb ik weinig te klagen. Het is een combinatie tussen toegankelijkheid en diepgang. Net als bij een game uit de Souls-serie is dit een titel waarbij je zo er aan gaat wanneer je even niet oplet. Het is zodoende zaak om de vijand op het juiste moment aan te vallen en de tegenaanvallen op de juiste manier te ontwijken. Bovendien is het fijn dat je niet complete combo’s uit je hoofd hoeft te leren, het is allemaal behoorlijk basic gehouden, waardoor je er redelijk snel in zit.

The Surge 2
Tof vechtsysteem (Bron: Koch Media)

Finishing animatie geeft voldoening

Wanneer het dan lukt om een vijand af te maken, dan word je regelmatig getrakteerd op een soort finishing move. In deze animatie zie je hoe je een vijand afmaakt. Ledematen vliegen daarbij in de rondte en het geeft veel voldoening. Zeker wanneer je te maken hebt met een vijand die je wat problemen gaf, dan is het fijn om die vijand met vertraging af te maken.

(Bron: Koch Media)

Jezelf verbeteren is vermakelijk

Het afhakken van ledematen is niet alleen mooi voor het plaatje. Je gebruikt ze ook nog eens om jezelf te verbeteren. Je gebruikt het namelijk om nieuwe armor te maken en zo jezelf te verbeteren. Er zijn zes verschillende soorten plekken waar je een stuk armor kunt plaatsen en wanneer je het van dezelfde set maakt, dan krijg je een handige bonus, die er voor zorgt dat je sterker wordt. Op die manier heb je constant het gevoel dat je voortgang boekt en wil je verder gaan.

Steeds sterker worden (Bron: Koch Media)

Visueel niet fijn

Toch kent The Surge 2 wat problemen. Ten eerste is het een game die op visueel gebied wat tegenvalt. De wereld an sich is niet al te speciaal en oogt wat leeg. Daarnaast heb ik heel wat last gehad van texture pop-in, wat je telkens laat beseffen dat dit een game is die gemaakt is door een ontiwkkelaar die waarschijnlijk niet het budget had om dit soort problemen op te lossen. En dat is toch wel jammer.

(Bron: Koch Media)

Camera doet niet wat het moet doen

Daarnaast weet de camera hier en daar wat roet in het eten te gooien. The Surge 2 is een game waarbij het er om gaat dat je aanvallen goed timet en op het juiste moment je terug trekt. Wanneer de camera dan de actie niet goed in beeld brengt omdat deze vast zit achter een object, dan is dat behoorlijk funest en heeft meer dan eens er voor gezorgd dat ik er aan ging. En dat is jammer.

(Bron: Koch Media)

The Surge 2 is daarmee een game die wat problemen kent en op visueel gebied tegenvalt. Tegelijkertijd is het een heerlijke actievolle game die behoorlijk pittig kan zijn en je een interessante wereld voorschotelt waarin je genoeg mogelijkheden hebt om jezelf te verbeteren. Hij is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.