[REVIEW] Turtle Beach Ear Force Recon Spark: instapmodel headset

Games Jelle van Es 29 jul 2019

Wanneer je gamet op je spelcomputer en daarbij online wilt gaan spelen met je vrienden, dan is het handig om gebruik te maken van een headset. Je krijgt standaard wel een chat-microfoon bij je PlayStation 4 of Xbox One, maar eigenlijk is dat vaak net niets. Qua headsets kun je het zo bont maken als je zelf. Maar wanneer je op zoek bent naar een simpel iets dat er voor zorgt dat je geluid op je headset binnen krijgt en kunt chatten, dan is de Turtle Beach Ear Force Recon Spark iets voor jou.

Daarbij is het wel zo dat het een headset is met een ietwat aparte kleur voor een gamingheadset. Waar je normaal gesproken vooral veel kleuren als zwart, blauw, rood en groen ziet, daar is de Turtle Beach Ear Force Recon Spark voorzien van een witte basiskleur met lilatinten. Het maakt het geheel erg vriendelijk. Bij mijn kinderen stond de headset in elk geval goed, maar of je er als een stoere man mee op gezien wilt worden, dat is het tweede. Naast het uiterlijk zijn dit de punten die me zijn opgevallen.

Turtle Beach Ear Force Recon Spark voorziet in degelijk geluid

De Turtle Beach Ear Force Recon Spark is een zogenaamd instapmodel op het gebied van headsets. Hij heeft een adviesprijs van 49,99 euro, terwijl je vandaag de dag ook headsets hebt van over de 200 euro. Wat dat betreft verwacht ik er niet heel erg veel van. Wellicht dat ik door de lage verwachtingen wat positief was verrast. Want het geluid wat er uitkomt is gewoon dik in orde. Het is niet zo dat je het voordeel hebt dat je bepaalde voetstappen uit een bepaalde richting hoort, maar wanneer je gewoon een verhaal wil volgen en wilt genieten van de muziek tijdens het spelen, dan is het dik in orde.

Turtle Beach Ear Force Recon Spark

Fijne microfoon

Wanneer je de Turtle Beach Ear Force Recon Spark gebruikt om online te gamen, dan is het goed om te weten dat de microfoon van de headset gewoon naar behoren werkt. Wanneer je wilt gaan praten, dan klap je hem heel gemakkelijk uit en kun je beginnen te praten. Wanneer je even niks te zeggen hebt of er is iemand in de kamer die tegen je praat, dan klap je de microfoon weer in en hoort niemand je praten. Het geluid dat de microfoon produceert is dik in orde, maar het is wel zo dat hij wat omgevingsgeluid meepakt of al geluiden verzendt wanneer je hard ademt. Let daar dus een beetje mee op.

Turtle Beach Ear Force Recon Spark

De Turtle Beach Ear Force Recon Spark zit goed

De koptelefoon zit overigens goed. Via de hoofdband kun je hem zo aanpassen als dat je wilt, zodat hij goed past op je hoofd. Met het kussen op de bovenkant zit het ook gewoon goed genoeg om een paar uur mee los te gaan. Daarnaast maakt de koptelefoon gebruik van de mogelijkheid om ook goed te zitten wanneer je een bril op hebt. Althans, dat staat op de verpakking. Ikzelf draag geen bril, dus moet ik wat dat betreft maar afgaan op hetgeen dat de maker zegt.

Voor meerdere platformen

Wanneer je meerdere spelcomputers in huis hebt staan, dan is het goed om te weten dat je hem ook voor elk platform kunt gebruiken. Zelf heb ik hem alleen op de PlayStation 4 gebruikt, maar ook de Xbox One, Nintendo Switch, pc en smartphone zijn geen probleem. Zolang je device maar een ingang heeft voor de 3.5 mm jack. Na het gamen kun je kinderen hem dan ook gebruiken om op de iPad naar Netflix te kijken zonder dat je er veel last van hebt.

Turtle Beach Ear Force Recon Spark

Geluiden van bovenaf komen binnen

Wat wel zo is, is dat je met wat geluid op de achtergrond niet helemaal kunt genieten van je game. Je hebt koptelefoons die je redelijk afsluiten van de buitenwereld, maar deze headset is dat eigenlijk niet. Er komt veel geluid van buiten af binnen. Handig wanneer je toch nog een half gesprek wilt voeren, maar in de praktijk heb je dat liever niet.

De Turtle Beach Ear Force Recon Spark is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Kijk dan hier.