[REVIEW] Vampyr: interessante game is er nu op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 31 okt 2019

Vorig jaar verscheen de game Vampyr al op de andere spelcomputers. Net als veel andere titels krijgt ook deze game een tweede kans op de Nintendo Switch. Vooral als je de eerste kans hebt gemist en op zoek bent naar een game met een interessant verhaal, dan is dit een titel om te overwegen.

Vampyr is een game die je het beste kunt beschrijven als een mix tussen actie en RPG. De game neemt je mee naar het jaar 1918 en laat je kennis maken met de dokter Jonathan Reid. Hij heeft als dokter gediend in het Britse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. Aan het begin van de game zie je dat hij afreist naar Londen om daar zijn zieke moeder te bezoeken. Helaas wordt hij daar aangevallen door een vampier en belandt hij in een graf. Vanuit daar overleeft hij, maar zodra hij zijn zus tegenkomt, kan hij niks anders doen dan haar aan te vallen en haar bloed te drinken. Hij walgt van zichzelf en zweert wraak aan hen die hem tot dit monster hebben gemaakt. Dit zijn de vijf punten die tijdens mijn speelsessie zijn opgevallen.

Toffe setting

Naast de hoofdrol die door Jonathan Reid zelf wordt ingevuld, is er ook een duidelijke hoofdrol weggelegd voor de wereld waarin de game zich afspeelt. Het Londen van 1918 is een interessante en grauwe plek, waarbij je behoorlijk wat vrijheid hebt om op zoek te gaan naar missies en mogelijkheden om jezelf te verbeteren. Het is echt een wereld die je graag gaat verkennen.

Interessante personages

Tijdens je avontuur krijg je te maken met een grote lading aan personages. Als jij het fijn vindt om je te verdiepen in een wereld van een game, dan ben je bij Vampyr aan het juiste adres. Bijna elk personage dat je tegenkomt is op zijn eigen manier interessant en er lijkt geen duidelijk onderscheid te zijn tussen goed en slecht. Soms lijken personages slecht, maar begrijp je hun beweegredenen wanneer je een gesprek aan gaat. En blijken brave hendriken soms de meest gruwelijke geheimen te hebben.

Vampyr
Interessante personages (Bron: Focus)

Spelen als een vampier is weer eens wat anders

Je bent in de game een vampier en dat geeft je min of meer de mogelijkheid om iedereen te bijten en op die manier hun bloed op te zuigen. Dat zorgt er voor dat je experiencepunten verdient en daarmee word je weer sterker en kun je het beter opnemen tegen de verschillende vijanden. Je kunt er echter ook voor kiezen om burgers te helpen om hun naam te zuiveren wanneer ze net een moord hebben begaan. Misschien wilden ze dat wel helemaal niet. Dat pad is vaak langer en levert vaak iets minder experiencepunten op, maar past wel meer bij de Jonathan die zijn naam wil zuiveren.

(Bron: Focus)

Animatie is soms wat rommelig

Vampyr is een game die duidelijk niet door gaat voor de beste game van het jaar. Het lijkt er op dat dit door een ander team is gemaakt dan de Life is Strange-titels en er een niet al te groot budget is gebruikt bij het maken. Dat gezegd hebbende ziet de game er over het algemeen goed uit. Wel heb je zo nu en dan te maken met animaties die wat houterig zijn en soms wat inconsequent ogen. Met name wanneer je oogt is het soms wat vreemd.

(Bron: Focus)

Nintendo Switch-port van Vampyr is niet super sterk

Nu is Vampyr echt een game die veel van de spelcomputer vraagt. Toch is het een titel waarvan je wel duidelijk ziet dat de Nintendo Switch het er lastig mee heeft. De framerate is niet altijd even goed en door een lagere resolutie ziet alles er wat minder scherp uit. Zeker in de omgevingen die nogal donker zijn, zijn dit punten waarop de game ietwat door de mand valt. Het breekt de game niet, maar het nodigt ook niet enorm uit om verder te gaan spelen.

(Bron: Focus)

Vampyr is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.