[REVIEW] WRC 9: serie is eindelijk volwassen geworden

Games Jelle van Es 3 sep 2020

Deze week komt het gamenajaar van 2020 goed op gang met gelijk een aantal grote release. WRC 9 is er daar zeker één van. Deze serie was lange tijd nogal matig, maar vorig jaar werd een stap in de goede richting gezet. Nadat ik eerder al plezier beleefde aan een preview-versie van de game, weet het uiteindelijke product ook goed te scoren.

WRC 9 maakt gebruik van diverse licenties, waardoor je als liefhebber veel dingen tegen gaat komen die je ook bij echte rally’s ziet. De officiële parkoersen zijn niet nagemaakt, maar meer gebaseerd op hetgeen dat de coureurs in het echt meemaken. Niet dat je de tijd hebt om met hoge snelheid jouw race te vergelijken met het echte verhaal. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Uitstekende gameplay

Eén van de belangrijkste punten bij een game als deze, en eigenlijk zo’n beetje elke titel, is de gameplay. Met name bij een rallygame is dat een must. Ik heb in het verleden games gespeeld waarbij jouw wagen een beetje over de weg waggelde, wat de game gelijk al minder interessant maakte. Maar in WRC 9 niks van dat alles. Dit is een game die je een goede controle geeft over hetgeen dat op de weg gebeurt, terwijl tegelijkertijd de snelheid hoog ligt. Omdat de game technisch goed in elkaar zit, en bijna gaan frameratedrops kent, kun je je echt goed concentreren op hetgeen dat je meemaakt. En dat moet ook, want een enkel foutje kan er voor zorgen dat je complete stage verpest wordt en opnieuw moet beginnen.

WRC 9
De controle over je wagen is goed (Afbeelding: Nacon)

Carriere is boeiend in WRC 9

Een bijkomend voordeel is dat je in WRC 9 een goede carrièremodus hebt. Daarbij heb je de mogelijkheid om onderaan de ladder te beginnen met een lage klasse en van daaruit je opwerkt, maar je kunt ook gelijk in een hogere klasse an de slag. De keuze is wat dat betreft aan jou. Waar je ook begint, je hebt een compleet team achter je staan. Met hen probeer je zo goed mogelijk te presteren en kun je vervolgens diverse verbeteringen doorvoeren, waardoor je telkens beter tot je recht komt. Ook krijg je tussendoor te maken met diverse extra uitdagingen, waardoor het op gebied van variatie ook dik in orde is.

WRC 9
Waar ga jij beginnen? (Afbeelding: Nacon)

WRC 9 ziet er goed uit

En wanneer je dan daadwerkelijk in de race terecht komt, dan valt op hoe goed de game er uit ziet. Zeker in vergelijking met de vorige games is het echt een flinke verbetering. De verschillende wagens zien er goed uit, de omgevingen mogen er zijn en de lichteffecten zijn om je vingers bij af te likken. Zodoende is het echt een game die uitnodigt om telkens aan nieuwe races en uitdagingen mee te doen.

WRC 9
Mooie plaatjes (Afbeelding: Nacon)

Variatie in stages

Daarnaast is het goed om te zien dat WRC 9 qua variatie goed in elkaar zitten. Binnen de rally’s heb je al vele verschillende soorten stages. Zo is er duidelijk verschil tussen een lange en een korte stage en heb je ook nog speciale proeven tussendoor. Variatie zit hem ook in het feit dat je naar de verschillende werelddelen afreist en daarbij op prachtige plekken komt om rond te racen. Japan is daarbij mijn persoonlijke favoriet, maar ook Nieuw-Zeeland is er één die goed uit de verf komt qua stijl.

Soms wat rare doelen van sponsors

Toch zijn er nog een paar dingen die wat minder zijn aan WRC 9. Zo krijg je van sponsoren soms wat doelen mee die op zijn minst vreemd zijn. Het idee van geen harde banden gebruiken tijdens een rally die zich afspeelt in de sneeuw klinkt wat gek. En dat is één voorbeeld. Er zijn daardoor ook doelen die eigenlijk niet haalbaar zijn, waardoor je op dat gebied even geen voortgang kan boeken en dat is jammer.

WRC 9 PS4
Los in de sneeuw (Afbeelding: Nacon)

Maar buiten dat is WRC 9 een zeer puike racegame. De game is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.