[REVIEW] Captain Tsubasa: Rise of New Champions

Games Jelle van Es 1 sep 2020

Bandai Namco is een Japanse uitgever die graag gebruik maakt van anime om games uit te brengen. Een aantal van die series kennen we hier in het Westen behoorlijk goed. Ik neem een Dragon Ball Z, een Naruto en een One Piece als goede voorbeelden. Maar er zijn ook duidelijk een aantal minder bekende manga en anime waar de uitgever inspiratie uit haalt. In die categorie kun je sinds 28 augustus aan de slag met Captain Tsubasa: Rise of New Champions.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions is gebaseerd op de manga Captain Tsubasa die uit het midden van de jaren tachtig stamt. Vervolgens zijn er diverse animaties en films op gebaseerd. En nu dus ook een game. Een voetbalgame, maar dat met een flinke twist.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions kent voetbal met een verhaal

Want als jij genoot van The Journey in de FIFA-reeks, dan kun je je bij Captain Tsubasa: Rise of New Champions je borst nat maken. Er zit namelijk heel wat verhaal in, waarbij je behoorlijk wat lappen tekst voorgeschoteld krijgt. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van Japanse voice-over, dus daar moet je wel even voor gaan zitten. Heel diepgaand is het allemaal niet, maar onderhoudend is het wel. En dus echt even wat anders. Ik denk dat een game als Inazuma Eleven, die vooral op de Nintendo 3DS is verschenen, er wel wat op lijkt.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions
Hier wordt overigens niet veel gesproken (Afbeelding: Bandai Namco)

Gameplay is zo anders dan dat je gewend bent

Maar uiteindelijk ben je de meeste tijd in Captain Tsubasa: Rise of New Champions bezig met daadwerkelijk voetballen. Sterker nog, naast de hoofdmodus met het verhaal zijn er nog heel wat andere modi waarbij je gewoon een potje kan ballen. En de gameplay is daar wel wat anders dan dat je gewend bent. Het is super arcade en over de top. Het doet me denken aan oude Neo-Geo games, waarbij je mannetje aan de bal eigenlijk altijd langzamer is dan de spelers zonder bal en waarbij je uithoudingsvermogen flink omlaag gaat waneer je rent. Daardoor gaat de bal op en neer. En wanneer je dan een beetje in de buurt bent van het doel van de tegenstander, dan kun je door middel van een soort supertrap een schot lossen op het doel. Lekker over de top dus.

Voetbal met een twist (Afbeelding: Bandai Namco)

Veel voice overs

Zoals gezegd is Captain Tsubasa: Rise of New Champions een game die veel gesprekken kent. En daarbij wordt er gebruik gemaakt van voice-overs. En die zijn uitgebreid en klinken goed. Ze passen goed bij de verschillende personages die je voorgeschoteld krijgt.

Ziet er uit als de anime

Goed, ik ben niet heel erg bekend met het bronmateriaal. Ik heb er wel eens van gehoord en gezien, maar meer dan dat is het niet. Maar als ik kijk naar de game, dan ziet Captain Tsubasa: Rise of New Champions er net zo uit als de anime. Het is wellicht iets te jaren 80 qua stijl, maar dat is simpelweg wat de animatie is. Ik kan me voorstellen dat het een pluspunt is als je de anime wel eens hebt gezien.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions
Komt zo uit een anime (Afbeelding: Bandai Namco)

Captain Tsubasa: Rise of New Champions wordt wel wat eentonig

Toch is Captain Tsubasa: Rise of New Champions een game met wat beperkingen. Het is vooral een titel die moeite heeft om me echt lang te boeien. Dat komt voornamelijk door een herhaling aan zetten, waardoor de game ietwat eentonig wordt. Ja, de speciale moves die je in de game kunt uitvoeren zijn spectaculair, maar tegelijkertijd is het ook wel zo dat er diepgang mist. Het is allemaal iets te arcade-achtig, waardoor je redelijk makkelijk kunt winnen wanneer je de basis van de game door hebt.

Auw (Afbeelding: Bandai Namco)

De game is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wil je meer weten over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.