Rework of Remaster? Dit vindt een oud Oblivion-ontwikkelaar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2F68c80108fbd904cf27aeee9988153a34eaa5c1962547fcd7.png)
Bethesda heeft eergisteren The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered aangekondigd én uitgebracht, maar is het überhaupt een remaster?
Het was misschien wel het slechtst bewaarde geheim van de gaming-industrie: de remaster van The Elder Scrolls IV: Oblivion. De in 2006-verschenen game is relevant genoeg om bijna twintig jaar later te voorzien van een remaster. Tijdens de presentatie van dinsdag werd een ding duidelijk: Oblivion Remastered is meer dan een simpele remaster, gezien veel opnieuw van de grond op is gebouwd. Dit wekt de vraag weer op wat nou precies een remaster is en wat een remake is.
De remaster van Oblivion is door een ander team ontwikkeld en doet behoorlijk veel meer dan de gemiddelde remaster. Zo denkt een oud ontwikkelaar van de originele game er ook over. In een interview met Videogamer vertelt Bruce Nesmith wat hij precies vindt van de nieuwe game.
Oud Oblivion-ontwikkelaar vindt het geen remaster
“Ik ging er vanuit dat het gewoon een texture-update zou worden,” zegt Nesmith, “Ik had niet gedacht dat een complete herziening ging worden. Om alle animaties opnieuw te maken, de game in Unreal Engine stoppen, het levelsysteem te veranderen, het interface. Ik bedoel, je werkt aan elk aspect van de game. Dat is behoorlijk veel remasteren.” Een remake is het nou ook weer niet, gezien het origineel verder aardig intact blijft. “De beste categorie zou een Oblivion 2.0 zijn,” aldus Nesmith.
In de gamingindustrie wordt de term remaster vaak gebruikt als een bestaande game een kleine facelift krijgt. Denk aan een verhoogde resolutie, betere textures, verfijnde besturing en een betere framerate. Soms gaan ontwikkelaars verder en maken ze een game helemaal opnieuw. Dat gaat verder dan alleen de game vanaf de grond opnieuw opbouwen. Vaak veranderen ze ook kernelementen van het origineel en kan soms het verhaal behoorlijk anders ingestoken worden. In dit geval hebben we het over een remake.
Remakes en remasters in gaming
Ontwikkelaars gaan heel verschillend om met remasters en remakes. Hoewel Rockstar Games bekendstaat om hun baanbrekende games, zijn hun heruitgaves vaak ondermaats. Zij brachten vorig jaar Red Dead Redemption opnieuw uit voor PlayStation, Xbox en PC, maar het bleef bij een opgekrikte resolutie en framerate. Toch werd er vijftig euro voor gevraagd.
Nintendo is wisselvalliger. Metroid Prime Remastered kreeg in 2023 net als Oblivion een uitgebreide poetsbeurt. De graphics werden op de schop genomen, de besturing verfijnd en andere verbeteringen maakten de game meer een remake dan een remaster. De 40 euro die Nintendo voor die remaster vraagt, staat haaks op de 80 euro die het vraagt voor de Switch 2-versie van The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Deze versie voor de aankomende console brengt eigenlijk alleen de resolutie omhoog en geeft het een betere framerate.
Bij PlayStation weten ze alles over remasters en remakes. The Last of Us, dat in 2013 verscheen, kreeg het jaar erop een remaster voor de PS4. In 2022 werd de game nóg een keer door de wasstraat gegooid, maar nu in remake-vorm. Hoewel de game voor de tweede keer een behoorlijke opknapbeurt kreeg in graphics en gameplay, was de kern van de game onveranderd. Ook daar ontstond de kwestie of het een remake of remaster was.
Nog één keertje dan
Eén ding is zeker: ontwikkelaars gaan niet stoppen met het opnieuw uitbrengen van bestaande games. Sommige games uit het verleden zijn zo goed dat ontwikkelaars er simpelweg meer geld uit willen halen. Denk aan GTA 5, dat op PS3 verscheen, een heruitgave kreeg op PS4, toen een Expanded & Enhanced-versie voor PS5 en vervolgens werd die versie weer naar PC gebracht.
Is de creativiteit dan op? Weg van dat het makkelijk cashen is – de fundering is er al – kan het ook te maken hebben met de langdurige ontwikkeltijd van games van tegenwoordig. Games kosten meer geld én tijd dan ooit tevoren om te maken, dus zitten er grotere gaten tussen die games. Dat kan je makkelijk opvullen door een game een oppoetsbeurt te geven. Hoeveel moeite je daarin stopt en hoeveel geld je ervoor vraagt, dat verschilt duidelijk per game. Als het aan Oblivion ligt, is het toch eerder een 2.0, of toch een Remake, of was het nou een Remaster?
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered is nu beschikbaar voor PS5, Xbox Series X/S en PC. De game is ook beschikbaar op Xbox Game Pass.