Review: hebben deze earbuds van Roccat wel game-voordelen?

Games Jelle van Es 11 apr 2022

Op het gebied van earbuds is de keuze groot. Ik testte de Roccat Syn Buds Air. Roccat is een partij die vooral verschillende game-accessoires op de markt brengt. Wat dat betreft had ik gehoopt dat er bepaalde voordelen in zaten voor gamers, maar op dat gebied vallen deze oordopjes ietwat tegen.

De Roccat Syn Buds Air zijn redelijk standaard draadloze earbuds. Er zijn geen echte functies of bepaalde voordelen voor gamers. Het is redelijk rechttoe rechtaan. Wat ze doen, doen ze goed, maar nergens blinken ze echt in uit. Dat terwijl ze qua prijs redelijk hoog zitten.

Review: Roccat Syn Buds Air earbuds

De belangrijkste punten op een rij, van gebruiksgemak tot prijs.

De earbuds werken fijn

De Roccat Syn Buds Air earbuds werken met Bluetooth 5.1. Het grote voordeel daarvan is dat je ze heel erg makkelijk koppelt. Op die manier heb je ze binnen een paar seconden actief op je smartphone, maar is het ook mogelijk om ze aan zoiets als de Nintendo Switch te koppelen. Dan moet die wel voorzien zijn van de meest recente firmware. Praten kan dan overigens niet met de set. Daarvoor moet je nog altijd de gekke omweg gebruiken die Nintendo heeft bedacht. Ook is het goed om te weten dat de oordopjes redelijk goed in je oren zitten. Ik zou er niet mee gaan hardlopen, maar er thuis mee rondlopen levert geen problemen op.

Roccat Syn Buds Air
Ik zou er niet mee hardlopen (Afbeelding: Roccat)

Batterij van Syn Buds Air is in orde

Qua batterijduur zijn we inmiddels gewend dat earbuds wel een paar uur meegaan. Dat geldt ook voor de Roccat Syn Buds Air. Als alles volledig opgeladen is, dan gaan de earbuds zo’n vijf uren mee. Met de oplaadcase erbij kun je hem nog eens drie keer volledig opladen, waardoor je er nog eens 15 uren mee verder kunt. Maar als je de oordopjes haalt als gamer, dan is de kans klein dat je meer dan vijf uren achter elkaar mee gamet. Vijf uren op één charge is echt goed genoeg.

Gaat een tijdje mee (Afbeelding: Roccat)

Geluid is goed

Als je dan alles voor elkaar hebt en er mee aan de slag gaat, dan zul je merken dat het geluid van de Roccat Syn Buds Air earbuds gewoon dik in orde is. Of je nu luistert naar je favoriete muziek of de oordopjes gebruikt tijdens het gamen, het klinkt allemaal goed. Via de speciale app die je op je smartphone kunt downloaden, is het mogelijk om de low-latency mode te unlocken. Dat zorgt ervoor dat je in games alles net iets beter hoort.

Voor muziek luisteren en meer (Afbeelding: Roccat)

Geen noise cancellation

De bovenstaande drie punten tonen dus aan dat de Roccat Syn Buds Air earbuds een degelijk product is. Toch vind ik dat je vandaag de dag meer mag verwachten van een product dat als premium wordt neergezet. Zo mis ik echt zoiets als noise cancellation. Het geluid is in orde, maar wanneer ik een game speel, dan wil ik me daar eigenlijk helemaal in verliezen. Zoiets als noise cancellation helpt daarbij. Maar dat ontbreekt. Daardoor hoor je nog redelijk wat geluid om je heen.

earbuds
Voor gaming (Afbeelding: Roccat)

Redelijk prijzig voor wat je krijgt

De Roccat Syn Buds Air worden voor 99,99 euro op de markt gebracht. Daarmee zijn het zeker niet de duurste earbuds op de markt. Toch zijn er heel wat alternatieven die goedkoper zijn en bovendien wel voorzien zijn van noise cancellation of een langere batterijduur. Oordopjes als de JBL 230NC scoor je al voor iets van 80 euro. Deze oordopjes hebben wel noise cancellation en een totale batterijduur van 32 uur.

Wat dat betreft is de Roccat Syn Buds Air een product dat duidelijk tussen wal en schip valt. Voor de prijs mag je meer verwachten, maar dat krijg je niet. In de breedte is het een degelijk product, maar op diverse punten zijn er gewoon betere alternatieven. Wil je hem scoren? Dan kun je hier terecht.

Kingdom Hearts 4 is onthuld: dit moet je weten