Je volgende smartphone wordt duurder en dat gaat voorlopig ook zo blijven

Smartphones Mark Hofman Vandaag
Leestijd: 3 minuten

Apple CEO Tim Cook kwam vorige week met een waarschuwing, Nothing CEO Carl Pei zei dat het beste moment om een smartphone te kopen al in het verleden ligt. In de gehele smartphonemarkt is het tekort aan werkgeheugen, ook wel RAM genoemd, pijnlijk zichtbaar. 

Wie op dit moment een iPhone 17 Pro op de kop wil tikken betaalt 1329 euro. Dat is al niet goedkoop, maar tegenover de 1569 euro van de iPhone 18 Pro lijkt het een koopje. Het is te hopen dat het wereldwijde tekort snel wordt opgelost, maar helaas lijkt dat allesbehalve het geval te zijn. 

Steeds minder werkgeheugen voor je smartphone

AI is booming. Dat zorgt ervoor dat ontwikkelingen op dit gebied in sneltreinvaart de revue passeren, maar tegelijkertijd ook dat datacentra uit de grond gestampt worden. Tja, en die datacentra hebben werkgeheugen nodig en gezien de enorme vraag, kiezen fabrikanten er massaal voor om die kant van de markt te bedienen. 

Niet heel vreemd, want bedrijven als Microsoft, Google, Meta en Amazon pompen zo’n 166 miljard dollar in hun AI-infrastructuur dit jaar. Daar zit dus geld. Meer geld dan bij de smartphonefabrikanten. Onlangs werd bekend dat de winstmarge op een HBM-chip, die nodig is voor de AI-servers, zo’n 3 tot 5 keer hoger ligt dan bij traditionele RAM-geheugen.

Dat betekent dus dat er een probleem ontstaat aan de andere kant van die markt. Hoewel fabrikanten de productie proberen op te schroeven, wordt verwacht dat ze eind 2027 pas aan 60 procent van de wereldwijde vraag kunnen voldoen. Mogen we de topman van SK Group geloven, dan zitten we tot 2030 in de problemen

Maar waarom wordt mijn smartphone dan duurder? 

Wat normaal gesproken een gestroomlijnd proces is, is op dit moment een lastige situatie. Je zou kunnen stellen dat de zuurstofslang voor regulier RAM-geheugen wordt afgeknepen, wat ervoor zorgt dat de prijzen omhoog schieten. In het eerste kwartaal van dit jaar werd dat al duidelijk, doordat de contractprijzen voor bepaalde soorten RAM met wel 90 procent stegen. 

Dus als een bedrijf als Apple of Samsung hetzelfde werkgeheugen wil bieden dan voorheen, dan zal de prijs van die configuratie hoger uitvallen. Willen ze die prijs niet laten stijgen, dan moet het consumenten voorzien van minder werkgeheugen. Wat lastig is, gezien AI aardig wat vereist. 

Simpel gezegd komt het dus op het volgende neer. Of bedrijven vragen jou om meer te betalen voor hetzelfde, of ze leveren minder werkgeheugen of ze wachten met het uitbrengen van nieuwe producten totdat de storm is gaan liggen. Maar als we de huidige staat van AI en de markt goed bekijken, dan wordt het wel snel duidelijk dat die storm voorlopig nog over de markt blijft razen. 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen