Tales of Vesperia: Definitve Edition Review

Games Jelle van Es 10 jan 2019

De Tales of-serie gaat al sinds 1995 mee en is vooral in Japan succesvol geweest. Meerdere exemplaren werden alleen al in dat land meer dan een miljoen keer verkocht. Qua succes zou je de serie kunnen zien als de derde succesvolle reeks achter games als Final Fantasy en Dragon Quest. Een vreemde eend in de bijt wat dat betreft is Tales of Vesperia. De game werd in 2008 in Japan op de Xbox 360 gelanceerd. Waarschijnlijk kreeg men veel geld van Microsoft daarvoor, want de Xbox 360 was niet echt succesvol in Japan. De release zorgde er voor dat de spelcomputer in Japan volledig werd uitverkocht (er waren ook niet hele grote voorraden) en daarmee was het een succes. Later werd de game ook nog naar de PlayStation 3 gebracht en nu kunnen we, tien jaar na de originele release, andermaal met de game aan de slag gegaan dankzij Tales of Vesperia: Definitve Edition.

Als je puur kijkt naar wat er uniek is aan Tales of Vesperia: Definitve Edition, dan zien we graphics die iets zijn opgeschaald, content die tot nu toe enkel verscheen in de Japanse PlayStation 3-versie en de mogelijkheid om te kiezen tussen de Japanse en de Engelse stemmen. Ikzelf koos overigens voor de eerste en vond het opvallend hoeveel teksten zijn ingesproken. Sowieso is het bewonderingswaardig dat men er voor heeft gekozen om alle stemmen in Tales of Vesperia: Definitve Edition opnieuw in te spreken, zodat het modern aanvoelt. En dat is slechts één voorbeeld van wat mij is opgevallen.

Tales of Vesperia: Definitve Edition

Tales of Vesperia: Definitve Edition is een goede port

Je hebt ports in alle soorten en maten en wat mij betreft is Tales of Vesperia: Definitve Edition een game die het goed doet. Ikzelf heb de game op de Nintendo Switch gespeeld en had niet echt het idee dat ik te maken had met een tien jaar oude game. Natuurlijk zijn omgevingen niet zo gedetailleerd als nieuwe titels, maar dankzij de anime-stijl van de game valt dat eigenlijk niet al te veel op. Daarnaast lopen de cinematics soepel en is er nauwelijks sprake van laadtijden. En je hebt dus de eerder genoemde sterk ingesproken stemmen.

Tales of Vesperia: Definitve Edition

Personages die aanspreken

Het helpt als je een RPG speelt waarbij je gelijk een klik hebt met de personages die je tegenkomt. Ja, Tales of Vesperia: Definitve Edition is een game waarbij je begint als een redelijk onbekend personage en uiteindelijk het opneemt tegen een groot kwaad, maar de manier waarop je daar naar toe werkt voelt niet overgeforceerd. Daarnaast helpt het dat het hoofdpersonage Yuri lekker laidback is. Hij heeft zijn hart op de juiste plek, terwijl hij tegelijkertijd niet onnozel overkomt.

Tales of Vesperia: Definitve Edition

Vechtsysteem is lekker snel

Tales of Vesperia: Definitve Edition is een game die gebruik maakt van een traditionele world map waarbij je van de ene locatie naar de andere gaat. Onderweg kom je allemaal dorpjes en dungeons tegen waar het verhaal vordert. Maar tijdens het reizen kom je veel gevaarlijke vijanden tegen, die je overigens op de map ziet. Door er tegen aan te lopen begint het gevecht. En dat gaat lekker snel. Je bent samen met een paar andere strijders in een kleine arena en daar kun je er op los hakken. Ook heb je de beschikking over speciale vaardigheden en magische aanvallen. Maar wat het belangrijkste is, is dat gewone gevechten voorbij vliegen. Daardoor voelt het ‘grinden’, het aangaan van extra gevechten om daardoor met experiencepunten in levels omhoog te gaan, niet vervelend aan.

Tales of Vesperia: Definitve Edition

Niet altijd duidelijk waar je heen moet

Toch is niet alles goud dat blinkt. Naast het feit dat het tempo soms wat aan de lage kant is en je de optionele gesprekken niet door kan klikken, vond ik het vooral vervelend dat het niet altijd duidelijk was waar je precies heen moest. Noem me maar verwend, maar ik vind een waypoint op de map altijd wel handig. Nu heb ik hier en daar niet opgelet tijdens een gesprek en had ik geen idee waar ik heen moest. Gelukkig heb je te maken met een oudere game en zijn er genoeg walkthroughs te vinden, maar het kost wel wat extra tijd.

Tales of Vesperia: Definitve Edition

Tales of Vesperia: Definitve Edition is nu beschikbaar op pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Lijkt de game je wat? Dan heb ik goed nieuws. Van Bandai Namco mag ik een PlayStation 4-exemplaar van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft dat je mee wilt doen met deze prijsvraag. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.