New Super Mario Bros U Deluxe Review

Games Jelle van Es 11 jan 2019

Een Mario-game om het gamejaar mee af te trappen? Dat is een absolute luxe en ergens ook wat gek. New Super Mario Bros U Deluxe is dan ook niet helemaal een nieuwe game. Net als veel andere games op de Nintendo Switch is dit een titel die destijds al op de Wii U verscheen. Sterker nog, de game was een launchgame voor de Wii U.

Daarmee is de game dus al een paar jaar oud. Maar zoals bij veel andere games die op de Wii U verschenen, is de kans aanwezig dat je hem volledig heb gemist. En dan is New Super Mario Bros U Deluxe een waardevolle toevoeging op je Nintendo Switch-catalogus. Het is een klassieke 2D-platformer, met als verschil dat je het met maximaal vier man kan spelen tegelijkertijd. Zoals gewoonlijk pakken we vijf punten die ons tijdens het spelen opvielen.

Enorm veel levels

Het fijne van New Super Mario Bros U Deluxe als je hem nog niet eerder hebt gespeeld is dat je echt een berg aan levels voorgeschoteld krijgt. Naast de originele content krijg je ook gelijk de levels van de Luigi-uitbreiding, waardoor je in totaal meer dan 150 levels hebt om te ontdekken. Dat is echt genoeg om je heel wat uren bezig te houden.

New Super Mario Bros U Deluxe
(Afbeelding: Nintendo)

Genoeg vrij te spelen

Daarnaast is het zo dat je levels makkelijk meer dan eens kunt doorspelen. Onderweg zijn er namelijk allemaal dingen die je kunt verzamelen. Denk daarbij aan de drie gouden munten. Dat lukt je echter vaak niet de eerste keer. Daarnaast is het zo dat levels vaak geheime plekken hebben of dat er meerdere routes zijn. De toch al grote game wordt zodoende alleen maar groter.

New Super Mario Bros U Deluxe
(Afbeelding: Nintendo)

Heerlijk om samen te spelen

New Super Mario Bros U Deluxe is goed wanneer je hem in je eentje speelt, maar wordt eigenlijk alleen maar beter wanneer je met meerdere spelers aan de slag gaat. Je kunt daarbij elkaar helpen, maar het is minstens zo leuk om elkaar een beetje te frustreren en elkaar te slim af te zijn. Het zorgt voor een compleet andere dynamiek en geeft je het gevoel dat levels heel anders worden. Dat bevestigt alleen maar meer het gegeven dat het een game is waar je je heel lang mee kan vermaken.

New Super Mario Bros U Deluxe
(Afbeelding: Nintendo)

Ook geschikt voor de jongere gamer

Ikzelf heb de game voornamelijk met mijn twee zonen van negen en zes gespeeld. Waar de oudste inmiddels redelijk goed kan gamen, is het voor de jongste iets minder vanzelfsprekend. Voor hem was het echter fijn dat er een personage genaamd Nabbit in zit. Een volwassen persoon zal deze nooit gebruiken, maar voor een nieuwkomer is hij heel handig, omdat hij geen schade oploopt via vijanden. Je moet alleen niet in een gat vallen, want daar kan hij niet tegen.

New Super Mario Bros U Deluxe
(Afbeelding: Nintendo)

Het is en blijft een port

Als je de game destijds al op de Wii U hebt gespeeld en daarbij later ook de Luigi-DLC hebt aangeschaft, dan is het natuurlijk zo dat deze game niet veel nieuws te bieden heeft. Dat is een beetje het verhaal dat je bij veel games voor de Nintendo Switch kunt vertellen, maar toch is het jammer dat zij die de Wii U hebben gehad en daarop alles hebben gespeeld niet veel nieuwe ervaringen op de Nintendo Switch krijgt.

New Super Mario Bros U Deluxe
(Afbeelding: Nintendo)

New Super Mario Bros U Deluxe is vanaf 11 januari beschikbaar en verschijnt dan exclusief op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.