United Airlines geeft supersonisch vliegen een gigantische boost

Uncategorized Jelle van Es 4 jun 2021
Leestijd: 2 minuten

Zo’n twintig jaar geleden werd de beroemde Concorde uit bedrijf gehaald en sindsdien zijn er geen supersonische vliegtuigen meer in de lucht. Daar kan in de toekomst verandering in komen dankzij een start-up genaamd Boom Supersonic. Zeker nu United Airlines vliegtuigen van dat bedrijf heeft aangeschaft.

United Airlines is één van de grotere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en Boom Supersonic is een bedrijf dat momenteel de Overture ontwikkelt. Er is een order geplaatst voor 15 van dit soort supersconische vliegtuigen, met daarbij wel de eis dat deze vliegtuigen aan de veiligheidsvoorwaarden gaan voldoen.

United Airlines koopt supersonische vliegtuigen

Naast de 15 Overture-vliegtuigen die nu zijn besteld, heeft United Airlines een optie voor nog eens 35 van dit soort vliegtuigen voor een later moment. Het is de bedoeling dat deze nieuwe vliegtuigen in 2029 commercieel ingezet gaan worden, waarbij het met name interessant is voor langere vluchten. Dit supersonische vliegtuig kan namelijk een snelheid halen van bijna 2100 kilometer per uur. Dat is twee keer zo snel als dat de huidige vliegtuigen vliegen. Er is in het model ruimte voor zo’n 75 passagiers, waardoor tickets voor deze vluchten waarschijnlijk wel heel erg duur gaan worden. Maar je hebt wel als voordeel dat je binnen zo’n vier uur van Amsterdam naar New York vliegt. En dat is toch wel lekker.

Introducing the United supersonic fleet.@United will purchase up to 50 Overture airliners and fly the fleet on 100% sustainable aviation fuels. https://t.co/zVG2aMCVKx #BoomSupersonic pic.twitter.com/kg9eoFT2Ww— Boom Supersonic (@boomaero) June 3, 2021

De Overture die United Airlines wil aanschaffen is bovendien ook modern door de manier waarop het met vervuiling omgaat. Het zou het eerste vliegtuig zijn dat gebruikmaakt van 100 procent ‘sustainable aviation fuel’. Daarmee is hij dus nog meer future-proof. Overigens is het niet het eerste grote bedrijf dat een order plaatst. Eerder waren het al Japan Airlines en Virgin die een overeenkomst aangingen voor zo’n 30 van dit soort vluchten.

Concorde vloog voor het laatst in 2003

Sinds de Concorde in 2003 stopte met vliegen is er geen supersonisch vliegtuig meer geweest. Dat toestel werd aan de grond gehouden na een zware crash in 2000 en het feit dat het nogal duur was om er mee te vliegen. Door nieuwe technieken zijn die kosten nu dus gedrukt en is het te hopen dat deze Overture waar United Airlines mee wil gaan vliegen ook veilig is. Qua prijzen moet je volgens Boom denken aan bedragen die nu voor business class-tickets worden gerekend. Maar dat is uiteindelijk wel aan de vliegtuigmaatschappij zelf.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen