Wandelen zwaar onderschat? Volgens onderzoek is het een uitstekende workout

Waar veel winkels lijden ten gevolg van de pandemie doen een aantal branches het juist nu erg goed. Zo verkopen buitensportwinkels (online) veel wandelspullen. Wandelen is het afgelopen jaar een populaire bezigheid geworden. Je ene been na je andere plaatsen is volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken een prima workout.

Dat wandelen goed voor je is komt vast niet als een verrassing. En zeker naarmate we ouder worden heeft het veel voordelen, zowel voor onze fysieke- als onze mentale gezondheid.

Wandelen goed voor je hart, botten en meer

Een stuk wandelen is, ook al is het geen flitsende activiteit die je in het zweet werkt, een activiteit. Deze activiteit is meer dan welkom wanneer je complete dagen zittend werkt. Hoe meer stappen je dagelijks zet hoe meer calorieën en vet je verbrandt. Dit betekent niet dat dagelijks wandelen gelijk staat aan afvallen, maar het betekent wel dat het je lichaam gezond houdt.

Hiernaast wees wetenschappelijk onderzoek ook uit dat hoeveel iemand wandelt een positief effect heeft op de persoons botmassa in het hele lichaam. Het zit op een jongere leeftijd waarschijnlijk nog wel snor met je botmassa. Naarmate we ouder worden worden onze botten brozer, en is dagelijks een kilometer of twee wandelen belangrijker dan het volgen van het gedateerde advies: drink een glas melk.

wandeling ouderen
Denk aan die botten (Afbeelding: Noëlle Otto / Pexels)

Wat zeg je? Je maakt je niet zo druk om het vetpercentage in je lichaam en je botten? Misschien trekt dit wetenschappelijke onderzoek over de relatie tussen wandelen en hart- en vaatziekten dan wel je aandacht. Volgens dit onderzoek verkleint dagelijks een stuk wandelen de kans op verschillende hart- en vaatziekten. Hoe vaak en hoe lang je moet lopen om deze effecten te bereiken kan het onderzoek niet inkaderen, maar wij trekken onze wandelschoenen alvast aan.

Mentale voordelen van een stuk lopen

Wandelen wordt ook in verschillende wetenschappelijke onderzoeken gekoppeld aan een goede mentale gezondheid. Zo kan het wandelen in een park of bos, laten we het een groene omgeving noemen, symptomen van depressie verminderen en bloeddruk verlagen. Tenminste, in vergelijking tot de mentale effecten van een rondje wandelen door de stad.

Wandelen hiken
Wandeling (Afbeelding: Tobi / Pexels)

Ben je lekker aan het bankhangen en de hele dag nog niet buiten geweest? Wie weet helpen de bovenstaande argumenten voor een gezond rondje wandelen je dan van de bank te komen. Zo niet, hopelijk besef je dan goed wat je misloopt.

Benieuwd naar meer feitjes en onderzoek? Lees hier hoe badeendjes de geheimen van de oceaan blootleggen.

Reageer op artikel:
Wandelen zwaar onderschat? Volgens onderzoek is het een uitstekende workout
Sluiten