WANT Spellenkast Review: Clever blijft verslavend

Gadgets Noah Korevaar 17 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

We schrijven dagelijks over de nieuwste smartphones, games en apps. Gelukkig is er ook zonder schermpjes een hoop vermaak te vinden. Gewoon, lekker analoog met bord- en kaartspellen. In de rubriek WANT Spellenkast lichten we de beste spelletjes voor je uit. Verslavende spellen die zowel voor jong  als oud geschikt zijn. Dit keer aan de beurt onze nieuwste verslaving: Clever!

Wat is Clever precies?

Clever is een uniek, tactisch dobbelspel. Toch kun je het vergelijken met een paar klassiekers. Denk Yahtzee gemixt met Bingo. Het spel duurt zes rondes. Elke ronde gooi je met zes verschillende kleuren stenen. Van die zes stenen moet je er een uitzoeken om mee te spelen. De stenen met minder ogen dan de door jouw gekozen steen, leg je weg. Dit doe je tot je drie stenen hebt gekozen. Deze drie stenen (of de ogen daarvan) vul je vervolgens in of streep je door op hetzelfde kleurvlak op de Clever kaart die voor je ligt. Daarna is de volgende aan de beurt. Volg je het nog?

De stenen die je aan de kant hebt gelegd en dus niet mee hebt gespeeld, zijn voor de andere kandidaten. Iedereen mag een steen kiezen. De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk punten te sparen. Dit kan bijvoorbeeld door een volledige rij geel af te kruisen of door zo veel mogelijk oranje in te vullen.

WANT Spellenkast Clever review

Maar wat maakt het zo leuk?

Clever is leuk omdat het niet alleen dobbelen is. Je moet de juiste keuzes maken, punten sparen en tactisch de hokjes invullen/wegkruisen. Bij sommige vakjes gebeurt er zelfs meer dan alleen punten sparen. Zo staat er soms een gekleurde X, bijvoorbeeld geel, dit betekent dat je in het gele vak Clever kaart een willekeurig vakje mag wegstrepen. Als je dit een beetje clever aanpakt, kun je een kettingreactie veroorzaken en heel veel punten binnenslepen.

Ook zijn er bepaalde bonussen/jokers te halen. Zo kun je een “hele hand opnieuw gooien” bonus krijgen en een “steen naar keuze opnieuw gooien” bonus krijgen. Deze bonussen mag je altijd inzetten. Als laatste kun je de Clever vosjes sparen. Deze vosjes komen helemaal op het eind goed van pas. Deze vosjes doe je namelijk keer het laagste aantal punten in een kleur dat je hebt gescoord. Voorbeeld: je hebt in geel 40 punten, in blauw-wit 50, in groen 26 in oranje 40, in paars 16 en je hebt drie vosjes. Dan mag je 16 x 3 doen. Waardoor je ineens 48 punten in plaats van 16. Score.

WANT Spellenkast Clever review

Aanrader?

Jazeker, wij bij WANT zijn Clever verslaafd dus we vinden van wel! Het lijkt allemaal best omslachtig maar na een potje weet je hoe het spel werkt en kun je niet meer stoppen. Vooral het euforische gevoel van een lange kettingreactie veroorzaken op je eigen kaart werkt erg verslavend.

Clever  wordt uitgegeven door 999 games. De game kost € 14,99 euro en is hier te koop.