13 Sentinels: Aegis Rim is eigenlijk nog beter op Nintendo Switch

Games Jelle van Es 12 apr 2022

Een paar jaar geleden verscheen 13 Sentinels: Aegis Rim op de PlayStation 4. Het bleek een game te zijn die uitgroeide tot een cultklassieker. Een typische titel die heel lastig is om uit te leggen. Maar als je het eenmaal speelt, dan snap je dat het top is. En nu is de game beschikbaar op de Nintendo Switch.

En op de Nintendo Switch komt 13 Sentinels: Aegis Rim eigenlijk nog beter tot zijn recht. Het is namelijk zo’n typische game die ik heerlijk in hoofdstukken speel. En de Switch pak je er net wat beter bij. Het draait in deze game voornamelijk om het verhaal, waarin tijdreizen en het einde van de wereld centraal staan. Tussendoor zijn er ook momenten waarop je turn-based gevechten aflegt, maar dat is eigenlijk maar een klein onderdeel van het geheel. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

13 Sentinels: Aegis Rim Review Nintendo Switch

Verhaal via verschillende personages

13 Sentinels: Aegis Rim is niet een game die een enkel verhaal vertelt. In plaats daarvan zijn er verschillende personages, die stuk voor stuk hun eigen verhaal vertellen. Dat wordt gedaan in verschillende hoofdstukken. Wanneer je dan een bepaald hoofdstuk van een personage hebt voltooid, dan kun je verder met de volgende. Of wellicht speel je dan het verhaal van een ander personage vrij en ga je daarmee aan de slag. Elk verhaal is op zichzelf interessant en ik vond het heerlijk om hele stukken met een enkel personage achter elkaar te beleven op de Nintendo Switch om op die manier hem of haar goed te kennen. Toch zijn er momenten waarop je over moet gaan op een andere en op die manier komt het verhaal langzaam maar zeker bij elkaar.

13 Sentinels: Aegis Rim Nintendo Switch
De verschillende personages (Afbeelding: Atlus)

Visuele stijl komt goed tot zijn recht op Nintendo Switch

Origineel verscheen 13 Sentinels: Aegis Rim op de PlayStation 4. Zodoende is het niet echt een game die het moeten hebben van kracht en daarmee kan hij dus heel goed overgezet worden op de Nintendo Switch. De anime-stijl van de game is redelijk uniek en op mijn OLED-model ziet dat er echt heel erg goed uit. Met name de verschillende achtergronden die je tegenkomt terwijl je door de scenes loopt zijn stuk voor stuk kleine kunstwerken. Maar ook de animaties mogen er zijn.

beste games
Ziet er mooi uit (Afbeelding: Atlus)

RTS is best wel grappig

Naast het verhaal dat je beleeft in 13 Sentinels: Aegis Rim zijn er ook momenten waarop je ervoor kan kiezen om scenes te spelen vanuit een Sentinel. Dat zijn een soort mech-achtige robots, waar de verschillende personages uit het verhaal in de toekomst in worden gezet om te strijden tegen een buitenaardse invasie. Er zit ook weer wat diepgang in het verhaal in, maar minder dan met de andere gedeeltes. Het is een onderdeel dat vooral draait om tactische gevechten, waarbij je goed moet nadenken over hoe je de vijanden aanvalt. Het is iets waarbij je moet nadenken, maar niet heel erg diepgaand. Wat dat betreft meer een extra laag die het geheel wat interessanter maakt en ervoor zorgt dat je lang losgaat op de Nintendo Switch.

De gevechten (Afbeelding: Atlus)

Het begin van 13 Sentinels: Aegis Rim is lastig

Toch is het begin van 13 Sentinels: Aegis Rim ook op de Nintendo Switch een dingetje. De verschillende verhaallijnen gaan van de hak op de tak en daardoor is het lastig om er goed in te komen. Ook de diverse elementen die aan het begin van de game op de speler worden afgevuurd, zijn nogal overweldigend. Gelukkig kun je in het zogenaamde Analysis menu bepaalde dingen teruglezen als je er niks meer van snapt. Maar houd er rekening mee dat het een game is waarbij je niet altijd begrijpt hoe alles precies in elkaar zit. Gelukkig komt langzaam maar zeker het grotere plaatje en daarin vallen de puzzelstukjes uiteindelijk op de goede plek.

Soms niet helemaal duidelijk (Afbeelding: Atlus)

13 Sentinels: Aegis Rim is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Kingdom Hearts 4 is onthuld: dit moet je weten