Jeroen Kraak
Jeroen Kraak Digital 21 dec 2021

Waarom 5G een groot probleem voor vliegtuigen kan worden

Vliegtuigbouwers Boeing en Airbus zijn niet blij dat telecombedrijven in de Verenigde Staten een nieuw 5G-netwerk gaan uitrollen. Het kan de communicatie tussen vliegtuigen en luchthavens verstoren.

Er is al een aantal jaar flinke discussie tussen voor- en tegenstanders van 5G. Voorstanders wijzen op het voordeel van sneller internet waardoor we deze nog beter kunnen toepassen in nieuwe technieken. Zo zou het in de toekomst ideaal zijn voor zelfrijdende auto’s waardoor het verkeer nog veiliger wordt. Tegenstanders maken zich druk om hun gezondheid, hoewel dat niet bewezen is. Toch krijgt die laatste groep voor een deel steun uit onverwachte hoek. Airbus en Boeing waarschuwen de Amerikaanse regering om de uitrol van een nieuw netwerk.

5G via de C-band

5G is er natuurlijk al een tijdje, maar in de Verenigde Staten wil men nu ook 5G uitrollen via de C-band. De C-band gaat over frequenties die liggen tussen de 4 en 8GHz, maar in de VS ligt deze tussen de 3.7 en 4.2 GHz. Door deze frequentie te gebruiken kunnen de snelheden omhoog. Als alles goed gaat beginnen de Amerikaanse telecombedrijven AT&T en Verizon op 5 januari met de uitrol.

Toch is niet iedereen blij met de komst van het snellere 5G. De luchtvaartindustrie waarschuwt nu voor veiligheid. “5G kan een negatief effect hebben op het vermogen van vliegtuigen om veilig te opereren”, zeggen de bazen van Airbus en Boeing in de VS in een gezamenlijke brief aan minister van Transport, Pete Buttigieg.

5G? LG laat al zien hoe 6G werkt op een enorm hoge frequentie

Mogelijk veel vertragingen

Uit een onderzoek van belangengroep Airlines for America blijkt dat als de nieuwe 5G in 2019 was ingevoerd er 345.000 passagiers- en 5.400 vrachtvluchten vertraagd of gecanceld zouden zijn geweest. De nieuwe 5G-frequentie zou namelijk invloed hebben op apparatuur als radiohoogtemeters.

Overigens is de lancering al een keer uitgesteld door de Amerikaanse telefoonmaatschappijen. De bedrijven wilden de frequentie al in november gebruiken, maar besloten om het uit te stellen om zo de verstoringen voor het luchtverkeer te verminderen. Deze gaat echter niet ver genoeg volgens de luchtvaart. Boeing en Airbus hebben dan ook een tegenvoorstel gedaan, waarbij de frequenties omlaag gaan in gebieden rond vliegvelden en kritische locaties.

De telecommaatschappijen bij monde van belangenvereniging CTIA claimt echter dat 5G veilig is en beschuldigt de luchtvaartindustrie van het zaaien van angst en het verdraaien van de feiten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

BBC

Reageer op artikel:
Waarom 5G een groot probleem voor vliegtuigen kan worden
Sluiten