Anno 1800 Review: Een game om uren mee door te brengen

Games Jelle van Es 24 apr 2019

Gamen op de pc kent vele voordelen. De grootste is wat mij betreft de mogelijkheid om bepaalde specifieke games te spelen. Met name de diverse bouwgames of strategiegames vind ik heerlijk. Anno 1800 combineert die twee zaken. Het is het nieuwste deel in de langlopende reeks reis je af naar de tijd van de industriële revolutie. De tijd is anders dan de laatste twee delen, die zich afspeelden in de toekomst en de ruimte, maar het idee is nog altijd hetzelfde.

Anno 1800 is een game waarbij je als speler er voor moet zorgen dat je een succesvolle nederzetting bouwt. Je begint met een budget, een eiland en een aantal grondstoffen. Daarmee bouw je de eerste basisvoorzieningen en trek je bewoners aan. Deze moet je voorzien van bepaalde goederen en diensten om ze gelukkig te houden. Hoe gelukkiger het huishouden is, hoe meer mensen er wonen en hoe meer belasting er wordt geind. Totdat je op een gegeven moment het maximale hebt bereikt. Da kun je hem echter upgraden naar een beter huis en haal je andere soorten bewoners binnen. Deze hebben extra veel wensen, maar geven je ook de mogelijkheid om meer dingen te bouwen. En zo heb je een cirkel die telkens opnieuw gevuld wordt en je zo vele uren verder bent. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Anno 1800 is heerlijk rustgevend

Anno 1800 is een game die perfect is voor hen die even tot rust willen komen. Met name op de laagste snelheid is het een game die voortkabbelt en kun je genieten van de diverse personages die bezig zijn met hun dagelijkse werkzaamheden. Op de hoogste snelheid gaat het wel iets sneller, maar is het alsnog genieten. Het is verslavend om een mooie stad te maken en die te voorzien van alle elementen die de burgers nodig hebben.

Anno 1800

Veel dingen om rekening mee te houden

En om dat voor elkaar te krijgen zijn er zoveel dingen om rekening mee te houden. Ja, je kunt de game rustig spelen en niet al te veel huizen upgraden. Maar zeker wanneer je te maken hebt met de computer die een stuk agressiever speelt, ga je hiermee de mist in. Dus ben je continu bezig om te kijken hoe je jouw grondstoffen het beste kunt gebruiken. Bouw je wat extra mijnen om ijzer te delven waar je uiteindelijk kanonnen van kunt maken of is het even belangrijker om een paar boerderijen neer te zetten om de voedselvoorraden aan te vullen. En wat doe je met de bakstenen? Zet je die in om de paden te verbeteren, waardoor men er sneller over kan lopen? Of gebruik je die voor het upgraden van je bestaande huizen? Continu ben je zoekende en toch actief bezig.

Anno 1800
(Bron: Ubisoft)

Het uitbouwen op andere eilanden

Op een gegeven moment zul je merken dat je bewoners wensen hebben die je vaak niet op je starteiland kan vinden. Op dat moment moet je met een expeditie afreizen naar een ander eiland en daar de specifieke grondstoffen halen. Dan heb je dan wel weer de vraag of je die grondstoffen op dat eiland gelijk kan verwerken naar een eindproduct of dat je alles naar je hoofdeiland brengt, waar dan de rokende fabrieken de bewoners ongelukkig maakt. Het gaat echt heel diep en boeit.

Anno 1800
Bron: Ubisoft

En daarna naar de Nieuwe Wereld

Alsof da tje nog niet genoeg uitdagingen geeft, is er ook nog de mogelijkheid om af te reizen naar de Nieuwe Wereld in de vorm van Amerika, waar je dan daar weer een kolonie kunt stichten. Dit vindt plaats op een andere map en zul je uiteindelijk tussen twee mappen moeten schakelen om alles een beetje draaiende te houden. Dan doe je er verstandig aan om zo nu en dan de snelheid even terug te schroeven, zodat je een ietwat beter overzicht hebt van wat er allemaal speelt. Maar tegelijkertijd zit je dan ook wel heel lekker in de game en zul je soms verbaasd zou hoe snel de tijd voorbij gaat.

Anno 1800
(Bron: Ubisoft)

Verhaal leert je op een rustige manier de basis

Anno 1800 kent een verhaal, wat je vooral moet zien als een uitgebreide tutorial. De verhaallijn zelf is niet heel erg interessant en de personages die voorbij komen maken gebruik van irritante voice overs. Maar wat dit verhaal wel erg goed doet, is dat het eigenlijk een soort grote verkapte tutorial is, die je alle kneepjes van het vak laat zien. Via verschillende missies en opdrachten krijg je heel goed door wat wel en wat niet werkt. Zo is het handig om goed na te denken of je genoeg voedsel en andere attributen hebt voor inwoners uit een hogere klasse. Kom je daar te laat achter, dan zijn de bewoners ongelukkig en gaan ze op plundertocht uit met alle gevolgen van dien.

Anno 1800
Bron: Ubisoft

Anno 1800 is zodoende een game die je urenlang kan vermaken. Het is enerzijds rustgevend, maar er is tegelijkertijd ook wel heel erg veel waar je rekening mee moet houden. Anno 1800 is nu beschikbaar op de pc. Wil je meer lezen over alles dat te maken heeft met gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.