Anthem Review: Een game waar veel meer in had gezeten

Games Jelle van Es 27 feb 2019

Toen Anthem zo’n anderhalf jaar geleden tijdens de E3-gamebeurs werd aangekondigd, was het enthousiasme groot. Het was het nieuwe grote project van ontwikkelaar Bioware, die in het verleden diverse goede RPG’s heeft afgeleverd. Denk daarbij aan de eerste drie Mass Effect-games en Dragon Age. Het idee van de combinatie tussen verschillende verhalende RPG-elementen en een loot-based shooter sprak aan. Bovendien zag Anthem er fantastisch uit. Wat kon er mis gaan?

Nu de game uit is, zou je kunnen zeggen best wel veel. Voordat de game werd uitgebracht, was de game al een week beschikbaar om te spelen. Toen waren er al veel problemen die gamers ontdekten. Een deel daarvan is verholpen met een Day One-patch, maar alsnog is Anthem niet de game die het had moeten zijn en dat is doodzonde. Dit zijn de vijf punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Rondvliegen is een klein feest in Anthem

Anthem geeft je een fantastisch gevoel van vrijheid wanneer je kunt rondvliegen. Meestal doe je dat om naar het begin van een missie toe te gaan en die vrijheid is heerlijk. Het geeft je een heerlijk gevoel van vrijheid en vertrouwen in dat de rest van de game goed gaat zijn. Helaas zul je het grootste gedeelte van de game gewoon op de grond zitten en mis je de magie die er in had gezeten.

Anthem
(Afbeelding: Electronic Arts)

Visueel ziet de game er goed uit

Wie houdt van games die er goed uitzien, wordt waarschijnlijk erg vrolijk van Anthem. De omgevingen waarin je speelt zien er fantastisch uit. Met name de combinatie tussen de groene omgevingen en het heerlijke water zorgt er voor dat je gewoon gelijk vrolijk wordt en zin krijgt om te spelen. Ook in de verschillende scenes waarbij je met andere personages spreekt, valt op hoe goed die personages zijn weergegeven en goed de voice actors hun best hebben gedaan. Wat dat betreft zie je dat het een game is waar de ontwikkelaar jaren aan heeft gewerkt met een flink budget.

Anthem

Het verhaal is matig

Als je een paar jaar aan een game werkt, dan mag je het idee krijgen dat je de tijd hebt om een goed verhaal neer te zetten. Helaas is het verhaal een behoorlijk cliché, waarbij de mensheid te maken krijgt met een gevaarlijke macht en het aan jou is om iedereen te beschermen. Het is een verhaal waarbij je na een half uur eigenlijk al weet welke kant het op gaat en je hebt geen enkel moment het gevoel onderdeel te zijn van een groter geheel. Het voelt wat dat betreft ook wat kaal aan. Wat dat betreft is het echt een gemiste kans.

Anthem

Missies zijn nogal eentonig

Maar wat pijnlijker is, is dat de game gewoon wat saai is. Missies zijn vaak behoorlijk hetzelfde. Je vliegt ergens naar toe en moet dan naar het einde zien te komen. Onderweg krijg je op vaste plekken te maken met vele vijanden die je moet uitschakelen. Hoewel de game lekker schiet, is de manier waarop je de vijanden uitschakelt nogal eentonig. En aan het einde krijg je vaak een baas die je moet verslaan, waarna je missie voltooit is en je er een streep onder kunt zetten. Bij een game als deze is het gewoon belangrijk dat je genoeg variatie hebt en daar voldoet de game dus niet aan.

Anthem

Game kent veel problemen

Tot slot zijn er nog veel problemen die Anthem teisteren. Zo heb je nog altijd te maken met lange laadtijden tussen de missies door, waardoor je behoorlijk uit de game wordt gehaald. Daarnaast is er een gebrek aan zogenaamde End-game content. Wanneer je het hoofdverhaal hebt gedaan, dan is er niet heel erg veel meer te doen. Het enige waar je je tijd aan kunt besteden, is het verbeteren van je gear en het scoren van betere wapens. Maar je hebt dan niet echt iets waar je goed los kunt gaan met die nieuwe gear. Wat dat betreft had de ontwikkelaar hier beter over na moeten denken.

Anthem

Op die manier is Anthem wat mij betreft niet de game geworden die het had moeten zijn en dat is erg jammer. Anthem is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.