Assassin’s Creed III Remastered Review

Games Jelle van Es 4 apr 2019

De laatste jaren is de Assassin’s Creed-reeks erg sterk. Twee jaar geleden werd de reeks nieuw leven ingeblazen met het uitstekende Origins in Egypte en vorig jaar mochten we los gaan met Assassin’s Creed Odyssey in het Oude Griekenland. Dit jaar staat er geen nieuw deel op de planning en moet je het voornamelijk doen met DLC voor Odyssey. Wil je per se meer beleven, dan is er nu ook nog eens Assassin’s Creed III Remastered.

Het is niet voor het eerst dat het derde deel opnieuw wordt uitgebracht. De game was al onderdeel van de Season Pass van Origins. Deze losse versie komt echter met meer. Naast het feit dat je alle solo DLC van de game krijgt, krijg je er ook nog eens Assassin’s Creed Liberation Remastered bij, een game die oorspronkelijk verscheen op de PlayStation Vita. Op die manier krijg je dus een compleet pakket. Dit zijn de dingen die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Setting is top

Eén van de absoluut sterkste punten van Assassin’s Creed III Remastered is de setting. De game neemt je mee naar het jaar 1775, aan de vooravond van de Amerikaanse revolutie. Je kruipt daarbij in de huid van de Assassin Conor, die een zogenaamde Native American-achtergrond heeft. Hij vecht voor de vrijheid van zijn volk en het land. Daarbij bevind je je het ene moment in de grote uitgestrekte bossen, en ben je de keer daarop te vinden in een grote stad. En overal waar je komt kun je via het freerunning mechanisme op de hoogste plekken komen en van daaruit genieten van het overzicht.

Assassin's Creed III Remastered

Genoeg content

Vind jij het belangrijk om enorm veel te kunnen doen in de game die je hebt? Dan is Assassin’s Creed III Remastered echt een game voor jou. Het hoofdavontuur is echt groot en uitbreid. Daarnaast heb je dus nog de dlc-toevoegingen en heb je met Assassin’s Creed Liberation Remastered eigenlijk twee games voor de prijs van één. Als je alles er uit wilt halen, dan ben je er echt tientallen uren mee bezig.

Assassin's Creed III Remastered

Netjes opgepoetst

Assassins’s Creed III Remastered gaat zeker niet de mooiste game zijn die je op je PlayStation 4 of Xbox One gaat beleven. Maar het is wel zo dat de game netjes is opgepoetst. Alles wordt in een 4K-resolutie getoond en verschillende character models zijn verbeterd, waardoor het geheel nog zeer aardig voor de dag komt.

Assassin's Creed III Remastered
(Afbeelding: Ubisoft)

Gameplay is echt wat verouderd

Hoewel de gameplay hier en daar wat getweakt is, is het gewoon zo dat alles een stuk ouder aanvoelt in vergelijking met de twee meest recente delen. Het loopt allemaal gewoon net wat minder lekker en de impact van jouw aanvallen komen minder goed aan dan dat je gewend bent. Je moet daar echt even rekening mee houden wanneer je de soepelheid en diepgang van de laatste twee games gewend bent.

Assassin's Creed III Remastered

Duurt zo lang voordat alles echt begint

Het grootste probleem van Assassin’s Creed III Remastered is het vreselijke begin van het derde deel. Het duurt zo ongelofelijk lang voordat alles een beetje op gang komt en je bent echt de eerste uren aan het doorbijten. De game wil je van alles en nog wat uitleggen en wil je de juiste context geven van het verhaal, maar in plaats van dat je er van geniet, is het gewoon enorm frustrerend hoe lang alles duurt. En dat is gewoon jammer.

Assassin's Creed III Remastered

Assassin’s Creed III Remastered is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze uitgebreide overzichtspagina.